חדשות

מאיו קליניק: פיתחנו בדיקה לא פולשנית לאבחון סרטן הלבלב

חוקרי המרכז הרפואי האמריקני מסרו על פיתוח בדיקת DNA בדגימות צואה של מטופלים, שיכולה לזהות התפתחות סרטן לבלב בשלבים מוקדמים של המחלה

מאיו קליניק, רוצ'סטר מיניסוטה (מקור: ויקיפדיה)

מאיו קליניק, רוצ'סטר מיניסוטה (מקור: ויקיפדיה)

המרכז הרפואי מאיו קליניק הודיע  כי נמצאה שיטה חדישה לאבחון סרטן הלבלב בדרך לא פולשנית, באמצעות בדיקת DNA.

המחקר הוצג בכינוס על מחלות בדרכי העיכול (2011 Digestive Disease Week) שנערך מ-7 עד 10 במאי בשיקאגו.

94% מבין יותר מ-43,000 האמריקנים שבגופם מאובחנת המחלה מדי שנה - ימותו ממנה בתוך חמש שנים מהאבחון. אחת הסיבות לשיעור התמותה הגבוה הוא היעדר כלים יעילים לבדיקת סקר לגילוי מוקדם של המחלה. במאיו קליניק פותחה שיטה חדשה לאבחון סרטן לבלב באמצעות בדיקת DNA בדגימות צואה של מטופלים.

"לגבי סרטן המעי הגס ידוע לנו כי ניתן לגלות חתימות מולקולאריות מסוימות של גידולים סרטניים וגידולים קדם-סרטניים. חיפשנו דרך לקבוע אם ניתן לגלות בצורה דומה, ובעיקר באמצעות בדיקות צואה, גם את סרטן הלבלב", אמר ד"ר ג'ון קיזיל, גסטרואנטרולוג ממאיו קליניק, שהציג את ממצאי המחקר בכנס המדעי.

החוקרים התמקדו בגילוי מיתול בדגימות צואה של 127 מטופלים. ב-60 מבין המטופלים שנבדקו אובחן סרטן הלבלב וב-67 לא אובחן. המיתול הוא סוג של שינוי ב-DNA, שבינו לבין גידולים סרטניים וגידולים קדם-סרטניים נמצא קשר הדוק.

החוקרים ביקשו לבדוק אם ניתן לגלות בצורה אמינה סוגים כלשהם של מיתול בדגימות צואה של המטופלים שכבר אובחן בהם סרטן הלבלב.

"מצאנו סמן שניתן לגלות בצורה אמינה בשתי דגימות הרקמה ובצואה של מטופלים הסובלים מסרטן הלבלב ומניב תוצאות טובות יותר מסוג אחר של סמן - מוטציה של הגן KRAS" אמר ד"ר קיזיל.

"כשחיפשנו אחר שני הסמנים יחדיו, שיעור הדיוק המשולב של שני הסמנים היה גבוה באופן משמעותי משיעור הדיוק של כל סמן בנפרד". בסך הכול, סמן המיתול (BMP3) והמוטציה של הגן KRAS נתגלו ב-70 אחוז מהמטופלים שבהם אובחן סרטן הלבלב בקבוצת המחקר.

בבדיקות התגלו הסמנים ללא קשר לשלב של הסרטן או למיקומו בלבלב, נמסר בהודעת מאיו קליניק. ממצאים אלה עשויים להוביל לגילוי מוקדם של סרטן הלבלב, ולאחוזי הישרדות משופרים של החולים. בדיקות הצואה אינן פולשניות. המטופלים יכולים לאסוף את הדגימות בבית ולשלוח אותן לרופא מבלי לבקר במרפאה.

החוקרים מצפים להרחיב את המחקר הראשוני כדי ליצור כלי יעיל לבדיקות סקר, בדגימות צואה, לכל סוגי הסרטן של הקיבה והמעיים."כעת אנחנו יכולים לגלות בצורה אמינה סמן מיתול בצואה לגידולים סרטניים בשלב שעוד ניתן לרפא, וסמנים דומים התגלו גם בגידולים קדם-סרטניים", אמר ד"ר קיזיל. "ננסה לחפש סמני אבחון דומים לסוגים נוספים של גידולים במטופלים כדי לפתח מערך סמנים המכסה את כל סוגי הגידולים הסרטניים והגידולים הקדם-סרטניים בכל מערכת העיכול".

בתוך כך הודיעה "פייזר" כי קיבלה מה-FDA אישור לתרופה לטיפול בסרטן לבלב נדיר, מהסוג שסטיב ג'ובס, מנכ"ל אפל, לקה בו. המדובר בסרטן NET הפוגע, לדברי פייזר ב-2,500 אנשים בשנה בארה"ב. תרופה נוספת למחלה, מתוצרת נוברטיס אושרה במאי. התרופה של פייזר, סוטנט, תוקפת גידולים סרטניים על ידי עצירת אספקת הדם אליהם.

לאתר מאיו קליניק

נושאים קשורים:  חדשות,  סרטן הלבלב,  מאיו קליניק,  פייזר
תגובות
יורם חאיטר
25.05.2011, 19:58

מחקר מעניין וחשוב. לא ברור לי מה היו הנתונים בקבוצה של הנבדקים בהם לא היה מאובחן סרטן לבלב ובוצעה הבדיקה של הסקר.
אצל כמה מהם נמצאו סמנים חיוביים בצואה ואצל כמה מתוך אלה נמצא שאכן לקו בסרטן הלבלב על ידי בדיקות הדמיה או בדיקות אחרות? האם כל ה- 67 שלא אובחנו הם קבוצת ביקורת של בריאים?
ואם כן, מה מאפייני הקבוצה הזאת?