משפט

בית המשפט העליון: לא היתה רשלנות רפואית בתינוק שלקה בפיגור

גבר בן 35 תבע את בית החולים קפלן בטענה שכשאושפז שם כתינוק נגרם לו נזק בעקבותיו הוא סובל מפיגור שכלי וסרבול מוטורי. התביעה נדחתה

תביעתו של גבר בן 35 בטענה שהוא סובל מפיגור שכלי כתוצאה מאשפוזו בבית החולים קפלן כתינוק, נדחתה על ידי בית המשפט העליון.

התובע החל לסבול כשישה שבועות לאחר לידתו מקשיי נשימה ומחרחורים. לאחר שטיפול במסגרת קופת חולים לא סייע בפתרון הבעיה, פנתה אמו לבית החולים קפלן ברחובות. רופא תורן החליט על אשפוזו לאחר שאבחן אצלו הצטננות ונזלת קשה. ביממה השלישית לאשפוזו התדרדר מצב הנשימה שלו. רופאיו העריכו כי הוא סובל מאי ספיקת לב ונתנו לו תרופות שונות. בחלוף 12 ימים שוחרר מהאשפוז במצב כללי טוב.

כ-25 שנה אחרי האשפוז, בשנת 2001, הגיש התובע באמצעות הוריו תביעה בסך שישה מיליון שקל לבית המשפט המחוזי בת"א. בתביעה נטען כי הוא סובל מ"פיגור שכלי וסרבול מוטורי", וכי הגורם למצב זה הוא "ליקוי באספקת החמצן למוח", שאירע במהלך האשפוז.

בית המשפט העליון קבע כי לא הוכחה הטענה שהמטופל לקה בהיפוקסיה חריפה במהלך אשפוזו ואף לא הוכח כי אותה היפוקסיה הייתה נמנעת אילו בוצעה בו הצנרה במועד מוקדם. כמו כן קבע בית המשפט שלא הוכח שאותה היפוקסיה גרמה לפגיעה מוחית בתובע.

עוד נקבע שהתובע הסתמך על חוות דעת מומחים מטעמו שנסמכת בעיקר על עדות אמו ולא על רישומים רפואיים שבהם לא נמצא כל אישוש מספק לאותה קביעה.

בנוסף, בית המשפט קבע כי חוות הדעת שהוגשו מטעם התובע לא מפורטות דיין ומעלות טענות ללא סימוכין מספיקים. כמו-כן, בדיקת MRI שנערכה במוחו של המערער אשר גילתה נזק ממוקד ולא נזק מפושט בכל קליפת המוח, איננה תוצאה של היפוקסיה ואף קיים פער הגדול בין מועד האשפוז לבין מועד הופעת הסימנים המדאיגים.

בית המשפט אף למד את הרקע הגנטי של המטופל והגיע למסקנה כי קיים הסבר אחר והגיוני הרבה יותר למצבו, והוא מחלה תורשתית שממנה הוא סובל, ככל הנראה. לאור האמור נדחתה התביעה.

ערך: עו"ד יונתן דייויס

ע"א 761/06 רון יהוד נ' בית החולים קפלן 11/9/08

נושאים קשורים:  משפט,  רשלנות רפואית,  תביעת רשלנות רפואית,  פיגור שכלי
תגובות