דעות

מתמחים, אתם בשר מבשרנו

תביעות המתמחים לשפר את תנאי עבודתם הן צודקות ויביאו לשיפור איכות הטיפול בחולים, אך עליהם להבין כי המאבק של הר"י נועד לשפר את תנאי העבודה של כלל הרופאים

בימים אלה, כששביתת הרופאים מתנהלת כבר כמעט חמישה חודשים, מאיים על ההסתדרות הרפואית קרע פנימי מכאיב. הרופאים יצאו במרץ 2011 למאבק מחודש כדי לשנות מן היסוד את יחס הממשלה לשירותי הרפואה הציבורית ואת תנאי העבודה של הרופאים.

10 שנות המתנה סבלנית לפסק הבוררות לא הביאו לשינוי, משום שהמעסיקים התחמקו מביצוע שינויים מבניים כגון תוספת תקנים למערכת. גם ועדת אמוראי, אשר מינה ראש הממשלה אהוד ברק ואשר הציגה ב-2003 דו"ח מקיף ומעמיק על מערכת הבריאות, לא זכתה להתייחסות מצד הממשלה. הפעם מוצעת למעסיקים תוכנית מקיפה הכוללת פתרונות, שאם יתקבלו יהוו הישג משמעותי עבור רופאים רבים מכל המגזרים – רופאים צעירים וותיקים, פנסיונרים, רופאים בפריפריה, רופאים במקצועות במצוקה וכמובן גם מתמחים.

חבל שבעיצומו של מאבק צודק, המגובה על ידי בית הדין לעבודה וכלל הציבור הישראלי, נשמעים קולות של אי-אמון מצד רופאים הנמצאים בתחילת דרכם המקצועית, הקוראים למעשה לפילוג בגוף היציג של הרופאים.

חבל שבעיצומו של מאבק צודק, נשמעים קולות של אי-אמון מצד רופאים הנמצאים בתחילת דרכם המקצועית, הקוראים למעשה לפילוג בגוף היציג של הרופאים.

אין מחלוקת על כך שהמתמחים הצעירים נושאים בנטל כבד של עבודה יומיומית קשה ושוחקת. דרישות מסלול ההתמחות והתורנויות הן קשות ומכבידות. ככל חבריי הרופאים הוותיקים גם אני עברתי את המסלול הארוך הזה בתקופות שבהן תנאי העבודה היו קשים פי כמה. התורנויות, שהוגבלו בהסכם העבודה שנחתם בשנת 2000 ל-26 שעות, נמשכו בתקופת התמחותי 34 עד 36 שעות והגיעו לא פעם ל-8 ואף ל-10 תורנויות בחודש. ככל חבריי גם אני נאלצתי לחפש עבודות נוספות כדי להתקיים בנוסף לדרישות העבודה וההתמחות, וגם אני גידלתי ילדים שנאלצו לשמור על השקט בבית כי "אבא עייף אחרי תורנות".

תביעות המתמחים לשפר את תנאי עבודתם, להעלות את מכסת התקנים במחלקות בתי החולים ולהקטין את עומס התורנויות הן צודקות. קבלת תביעות אלה תסייע להם לצלוח את תקופת ההכשרה ותקטין את הנזק לחיי המשפחה שלהם. אבל יותר מכך, היענות לתביעותיהם תביא לשיפור איכות הטיפול בחולים שלא רוצים להיות מטופלים על ידי רופאים עייפים ומותשים.

אבל על המתמחים להבין שהמאבק של הר"י נועד לשפר את תנאי העבודה של כלל הרופאים בכל המגזרים, בפריפריה ובמרכז, אשר נושאים על גבם את המערכת הרפואית שנים רבות, גם אחרי סיום ההתמחות. רבים וטובים נכשלו במאבק משום שלא ידעו לנהל אותו כראוי או משום שאיבדו את תמיכת השטח. הפעם זה נראה אחרת. יש מנהיגות אמיצה, יש תמיכה מקיר לקיר ויש סיכוי טוב שהדין ייקוב את ההר. זאת בתנאי שנישאר מלוכדים ונפגין סולידריות והבנה לצרכים של כל המגזרים השונים ברפואה. לכולנו מטרה אחת: להביא לשינוי ביחס הממשלה לרפואה הציבורית בישראל. היום זה נראה קרוב יותר מאי פעם.

נושאים קשורים:  דעות,  שביתת הרופאים,  תורנויות מתמחים,  מחאת המתמחים
תגובות
אמיר זילכה
07.08.2011, 22:07

דר' רשף הנכבד,
הרבה מים זרמו בירקון מאז ההתמחות שלך. הזמנים השתנו. מי מאיתנו שלא מתייסר על כל שניה שהחמיץ בגידול ילדיו, כדאי שיחשוב על זה שוב. 4 ילדים גדלו לי, כשהייתי עסוק בלטפל בילדיהם של אחרים. ועשיתי זאת באהבה רבה למקצוע.
דור הרופאים הוותיקים, שעשו תורנויות של 254 שעות רצוף, עם הסכין בין השיניים, עשו החייאה במיון ובו בזמן ניתחו 3 חולים שונים בחדר ניתוח, הוא האשם העיקרי במצבה האומלל של הרפואה הציבורית בישראל. שנים של השלמה עם תנאי העסקה משפילים לעמיתים הצעירים, ובמקביל, יצירת המפלצת של השר"פ - האויב האמיתי הגדול של הרפואה הציבורית (כולל המהדורה המוקדמת הידועה בשם "מתחת לשולחן..."), הם שהביאונו אל פי תהום. הם יצרו רפואה לעשירים בחדרים פרטיים באסותא, ותורים, מיסדרונות ורופאים מותשים לעניים.
לישראל מגיעה מערכת בריאות ציבורית טובה, שיוויונית, אטרקטיבית, לחולה ולמטפל. מגיע לה שר בריאות אמיתי.
המתמחים לא מפלגים. הם רק מתעקשים שהפעם יספרו גם אותם. הם מנסים לתת כח שיוכל להביא לשינוי אמיתי במערכת הבריאות, לטובת הרופאים הצעירים, הוותיקים, וגם לטובת החולים.
כוחנו באחדותנו - זה נכון, ולכן דר' רשף - אני קורא לך ולכל הרופאים במערכת הבריאות הציבורית, מתמחים ובכירים כאחד - מלאו את מכתב ההתפטרות שלכם, היום.

דן גורפיל
07.08.2011, 23:06

ד"ר רשף הנכבד.
מדוע מפלגים? נותנים לנציגנו כוח למיקוח, זה השלטר שלנו ןאם המתמחים יקבלו תנאים טובים יותר זה יקפיץ את השתכרות המומחים באותה מידה.

רופא נשים
08.08.2011, 06:42

אם כך, מדוע לא השכילו לשלב את נציגות המתמחים במשא ומתן ???

ראדי שאהין
08.08.2011, 07:56

אני מסכים עם כל מילה בכתבתו של ד"ר רשף.
הר"י מייצגת נאמנה את כל הרופאים לרבות המתמחים. יש נציגים נבחרים למתמחים המשמשים חברים בועד המרכזי של הר"י, כך שלא הייתה שום הזנחה שלהם, נהפוכו, דגל המתמחים הונף כבר בתחילת המאבק והם קיבלו ייחוס מיוחד במשא ומתן.
אם כל סקטור ייטול את המושכות לידיו, זה יביא להרס המערך ולא נשיג כלום!
יש להתעשת ויישר קו מאחורי הנציגות של הר"י

ראדי שאהין

מתמחה רמב"ם
08.08.2011, 08:12

ד"ר רשף הנכבד
באסיפות ברמב"ם המומחים זעקו את הזעקה, לא המתמחים.....

פרופ' אריה הרמן
08.08.2011, 09:22

ראוי להסב את תשומת לב המתמחים לכך שמעבר למאבק הנוכחי על תנאי שכר, תנאי עבודה ותקנים - יש מאחורי, ולפעמים לפני, הקלעים מאבק ארוך עם האוצר (ולאחרונה גם עם גורמים במשרד הבריאות) על האחריות להתמחות (מקצועות, סילבוס ומסלול, קריטריונים להכרה להתמחות והסמכה) תחום זה, המשפיע ואפילו קובע את צביון הרפואה בארץ, נמצא היום באחריות המועצה המדעית של הר"י והנסיונות הבלתי פוסקים בעבר להפקיע תחום זה מהר"י נכשלו רק בזכות עמידה איתנה, נחושה ומאוחדת של הר"י. פיצול הכוחות ועצם הדיבור על אפשרות של פרישה של המתמחים מהר"י עלול לשמש מנוף לגורמים אלה שרק מחכים להזדמנות. לפיכך, וללא קשר להחלטות מתמחים או רופאים אחרים על פעולות ארגוניות שונות יש להבהיר בקול ברור וצלול שבכל מקרה ובכל תנאי כולנו היינו ונישאר חלק בלתי נפרד מהר"י, שהיא המסגרת היחידה המייצגת את כלל רופאי ישראל. מסגרת הרואה את עצמה אחראית לבריאות תושבי המדינה.

יגאל כסיף
08.08.2011, 13:55

אבנר היקר
העובדה שהיינו עבדים פעם, היא עניין לסיפורים סביב מדורת השבט, ולא נושא לדיון עם האוצר. זו באמת אחת הסיבות שהביאו אותנו עד הלום...
קשה לדון על כל הטקטיקה והאסטרטגיה של ראשי הר"י במאבק, אני רק יכול להגיד שהקוים האדומים (מסמך 6 הנקודות) של המתמחים מייצגים באופן נכון ומוחלט את כל הרופאים במדינה !! העובדה שנציגינו לא מדברים בקול רם וצלול על ה"גועל נפש" - שכר השעה - היא בעוכרינו, והיא זו שתפיל את כל ההישגים האחרים ! הנסיון למרוח את המעט שיינתן (תקנים, משמרות, כסף...) על פני שנים הוא טקטיקה 'אוצרית' ידועה, ואני לא שומע את נציגינו מתעקשים על תיקון מהיר - בתוך שנתיים או שלוש .
די להפחדות: שעון נוכחות - בשמחה, שישלמו על כל דקה נוספת. העברת נושא ההתמחות למשרד הבריאות? בשמחה. נראה כמה כסף זה יעלה להם לאייש מישרות במקום כל העבודה שעושים בהר"י בהתנדבות. לא ישלמו? יעבירו לבוררות? אמנם בצער רב, אך זה יהפוך ליום הדין שמצדיק נשק יום הדין: בהחלט תהיה התפטרות המונית !
רק שאלה אחת לנציגינו - לפי טענות פקידי האוצר, אם לוקחים את כל תקציב המשכורות של רופאי המדינה, ומחלקים אותו ל - 12,000 רופאים, יוצא המספר 35,000. אני חייב לשמוע שהם משקרים, אחרת כל המאבק עולה על שרטון מלחמת אחים !

דר' אבנר רשף
08.08.2011, 15:38

יגאל קולגה יקר,
עברו 142 יום ואנחנו כבר בהתכנסות האחרונה ("הקוראליס") לקראת חתימה.
יש ארגון יציג המוכר על ידי המדינה והמעסיקים ואיתו דנים. אני שותף לתחושה שלך שלא נקבל את כל מה שאנחנו רוצים, אבל בעת הזו צריך להיות מלוכדים ולתת גב לארגון שלנו. על פי מה ששמעתי היום באסיפה בשיבא- יש בהחלט סיכוי לשינוי משמעותי בתנאים ובהשתכרות. לדעתי המתמחים מסכנים את הקריירה שלהם באיומי ההתפטרות ולא מועלים למאבק שלנו.