חדשות

פרופסור שלמה וינקר: מעמד רופא המשפחה נשחק

נייר עמדה בנושא הוכן על ידי איגוד רופאי המשפחה לקראת ועידת ישראל לרפואת משפחה וקהילה שתתקיים בשבוע הבא בתל-אביב

פרופסור שלמה וינקר (צילום: יונתן בלום)

פרופסור שלמה וינקר (צילום: יונתן בלום)

איגוד רופאי המשפחה פרסם נייר עמדה מיוחד שמטרתו להציג את חזונו, ולפיו רופא המשפחה יעמוד במרכז העשייה הרפואית. המסמך הוכן לקראת ועידת רפואת המשפחה והקהילה בישראל שתתקיים ב-11 בינואר בתל-אביב. מטרת המסמך להגדיר מחדש את תפקידו ומעמדו של רופא המשפחה. יו"ר האיגוד פרופסור שלמה וינקר אמר כי מעמדו של רופא המשפחה בישראל נשחק והגיע הזמן להשיב אותו למקומו כמוביל הטיפול והעשייה הרפואית.

נייר העמדה נוסח בעקבות הצורך לשפוך אור על בעיות יסוד בתחום רפואת המשפחה שהחמירו בשנים האחרונות כתוצאה מהשינויים הרבים שחלו בעולם הרפואה ובחברה הישראלית. "יש להניח תשתית מחודשת למעמדו של רופא המשפחה בליבת המערכת הרפואית", ציין יו"ר האיגוד.

הדגשים העולים מנייר העמדה הם:

- על המערכת הרפואית להיבנות כך שתאפשר לרופא המשפחה להשקיע את מרב זמנו בעשייה הרפואית ולא בפעילות אדמיניסטרטיבית.

- רופא המשפחה חייב לרכז טיפול ארוך טווח, בדגש על ראיית התמונה הרחבה ביחס למטופל, מתוך היכרות עם המשפחה, עם הסביבה ועם התרבות שממנה בא המטופל.

- רופא המשפחה צריך לסייע בהכוונת הבירור והטיפול הרפואי במטופל.

- העבודה תהיה מושתתת על עבודת צוות בראשות רופא המשפחה.

- יש לאפשר לרופא המשפחה להיפגש עם המטופל על פי צורכי המטופל.

- יש מקום לעבודה מקוונת מול רופא המשפחה וגם לשימוש בטכנולוגיות שונות, ויש לתת את הדעת לשאלות אתיות ומשפטיות העולות מצורת עבודה זו.

- יש לבחון כיצד לעודד מחקר וקידום אקדמי.

- יש לאפשר זמן הוראה לסטודנטים, לסטאז'רים ולמתמחים, כחלק מבניית דור העתיד של המקצוע.

עם הצגת נייר העמדה אמר עוד פרופסור וינקר: "בעידן שבו אנו חיים, השתנתה עבודתם של רופאי המשפחה ב-180 מעלות. מעמד הרפואה בכלל, ורפואת המשפחה בפרט, נשחק בעשור האחרון. הגורמים לכך הם זמינות המידע, חיזוק מעמדו של החולה כ"לקוח" של המערכת, חוסר עדכון התקציבים המופנים לקופות החולים - מה שיוצר לחץ תקציבי על הרופאים, ריבוי משימות אדמיניסטרטיביות המוטלות כיום על רופאי המשפחה, ועוד".

"בניסוח נייר העמדה החדש רואה איגוד רופאי המשפחה אפשרות לבסס את מעמדו של רופא המשפחה כמי שנמצא במרכז העשייה הרפואית בקהילה ולמצב אותו כגורם הזוכה לאמון מצד המטופלים ומצד המערכת הרפואית".

בוועידה שתתכנס במלון הילטון בתל-אביב ידונו גם שאלות כמו: האם התפטרות הרופאים המתמחים הייתה אתית? מה אומרת על כך ההלכה?

בהרצאות המקצועיות יוצגו חידושים ועדכונים בתחומי הקרדיולוגיה, וביניהם: טיפול בתסמונת כלילית חדה, טיפול התערבותי ביתר לחץ דם, שימוש בנוגדי קרישה (הכנת מטופלי קומדין לניתוחים ופעולות פולשניות) וטיפול משולב בנוגדי קרישה ואנטי-אגרגנטים. תידון גם השאלה אם תם עידן הקומדין בטיפול בחולי פרפור פרוזדורים.

יוצגו חידושים בתחום האונקולוגיה לגבי הטיפול בסרטן הערמונית ובמלנומה וכן הטיפולים המומלצים לשורדי מחלת הסרטן; כמו כן ידונו בנושאי סוכרת ומניעה קרדיווסקולארית: טיפול באינסולין על ידי הרופא הראשוני, טיפול בקדם יתר לחץ דם והמלצות לפעילות גופנית. בתחום הרפואה והספורט ידונו בנושאים: אנמיה בקרב ספורטאים, פעילות גופנית של חולי לב, האם דרושה השגחה רפואית? ואישור כשירות לספורט על ידי רופאי המשפחה; עוד תידון סוגיית רופא המשפחה ונפגעי אלימות: זיהוי ילדים מוכים וטיפול בהם, הגישה לנפגעי אונס בשלב האקוטי והגישה לעבריין מין המשוחרר לקהילה.

נושאים קשורים:  חדשות,  נייר עמדה,  רפואת משפחה,  איגוד רופאי המשפחה,  פרופסור שלמה וינקר,  רופא משפחה
תגובות
יעקב
02.01.2012, 20:07

חזון ???
זה הא"ב היסודי...
רפואת המשפחה היא אבן היסוד של הרפואה.. והעדר רפואת משפחה ברוב המרפאות הראשוניות (ותפקוד מרבית הרופאים כפקידים או אוטומטים) הוא אבן הנגף הראשונה במערכת הרפואה הציבורית.
העדר תקשורת בין רופא המשפחה והרופאים המומחים (וחוסר תקשורת בין המומחים השונים) והעדר ריכוז הטיפול בידי רופא המשפחה הם פועל יוצא של הנ"ל.
קופות החולים והמדינה לא מבינים שרפואה ראשונית נכונה, ע"י רופאים מתאימים (ולא כל מי שהוא בעל רשיון MD ולא התמחה או התמחה אבל עושה חלטורה כרופא משפחה... או רופא שעלה מאיזו ארץ והמתחותו לא הוכרה...) ותוך הקדשת תשומת הלב והזמן המתאימים תחסוך הרבה מאד תחלואה, אשפוזים, תמותה, הוצאות ועוד.. מה שיתבטא בחסכון ניכר בסופו של דבר.
במקביל צריך לטפל בבתי החולים.. שם המצב לא טוב יותר...

ד"ר אלאונורה קרסניי
02.01.2012, 20:41

רופא משפחה צריך לעסוק ברפואת משפחה ולא באדמיניסטרציה!

זאב בן חיים
02.01.2012, 23:04

עמיתים נכבדים
רפואה טובה ניתן לעסוקה בה אך ורק אם לרופא יהיו תנאי עבודה וסביבת עבודה נאותים!
בתנאי העבודה הנוכחים בארץ גם פרופ' לרפואת המשפחה אינו מסוגל למלא את תפקידו כרופא!!ידע ומיומנות ורצון טוב אינם מספיקים בכדי לאפשר לרופא לעסוק ברפואה באיכות ורמה טובה כל עוד סביבת העבודה של הרופא מוכתבת על ידי פקידי מנהל!
חבל שהפרופ' המכובד אינו נלחם על כך עתה בהיותו בשרות פעיל ובמסגרות בהן יכול להביע דעתו ונמנע מלעשות זאת בראש גלי!!
בטח יעשה זאת אחרי יציאתו לגמלאות ואז יכה על חטא!
רופא המשפחה הוא שומר השער של מערכות הבריאות השונות ושל קופות החולים!והרי,יודעים אתם מה קורה למאבטחים/שומרי השער מהתקשורת?!?
תקנו אותי אם אני טועה!?
"סתם רופא במערכת"