אספירין

שיפור ביעילות הביולוגית של אספירין בחולי סוכרת, הסובלים ממחלת עורקים כלילית, שנטלו אספירין במינון נמוך (75 מ"ג)

חוקרים השוו את היעילות הביולוגית של אותו מינון יומי של אספירין הניתן במנה אחת (OPD) או בשתי מנות ביום, לאוכלוסייה של חולי סוכרת הסובלים ממחלת עורקים כלילית קודמת

12.11.2012, 17:27

סוכרת קשורה לשיעור גבוה של אירועים לאחר תסמונת כלילית חריפה והתערבות כלילית מלעורית, למרות טיפול באספירין. יש חשש כי אספירין במתן חד-יומי לא יספק לחולי סוכרת יעילות ביולוגית יציבה למשך 24 שעות. החוקרים השוו את היעילות הביולוגית של אותו מינון יומי של אספירין הניתן במנה אחת (OPD) או בשתי מנות ביום, לאוכלוסייה של חולי סוכרת הסובלים ממחלת עורקים כלילית קודמת.

92 חולי סוכרת עוקבים, עם לפחות קריטריון אחד של יעילות אספירין התלויה בזמן, רמות גבוהות של C-reactive protein בעל רגישות-גבוהה (hs-CRP), פיברינוגן, ספירת טסיות או עישון פעיל, נכללו בניסוי באופן פרוספקטיבי. חולים עוקבים טופלו באופן אקראי ב-150 מ"ג אספירין ליום, שניתנו כ-OPDי(150 מ"ג בבוקר) או פעמיים ביום (75 מ"ג בבוקר ו-75 מ"ג בערב), בניסוי הצלבה. נקודת הקצה העיקרית הייתה תגובתיות הטסיות לחומצה אראכידונית (0.5 מ"ג\מ"ל) כפי שנמדדה באמצעות אגרגומטריה (LTA) ברמת השפל, לפני נטילת האספירין בבוקר.

ממוצע עוצמת האגרגציה המקסימלית, שנגרמה על ידי חומצה אראכידונית היה 19.7%+15.4%, בעת נטילת אספירין OPD ו-11.9%+10.4% בעת נטילת אספירין פעמיים ביום (P<0.0001). תנגודת ביולוגית (עוצמת אגרגציה מקסימלית > 20%) נראתה אצל 42% מהחולים שקיבלו אספירין כ-OPD ואצל 17% מהחולים שנטלו את התרופה פעמיים ביום (P<0.001).

מתוך 39 חולים עם תנגודת ביולוגית בעת נטילת אספירין OPD,י24י(62%) התגברו על התנגודת בנטילת מינון של פעמיים ביום. מתוך 16 החולים שגילו תינגודת בעת נטילת התרופה פעמיים ביום, רק חולה אחד (6%) התגבר על התנגודת, בנטילת התרופה OPD.

התוצאות התאימו להערכה הגלובלית של תגובתיות טסיות על פי אנאלייזר-100 לתפקוד טסיות. יעילות טובה יותר של מינון של פעמיים ביום, לא הייתה תלויה בטיפול מקביל בקלופידוגרל.

החוקרים הסיקו כי באוכלוסייה של חולי סוכרת הסובלים ממחלת עורקים כלילית ונמצאים בסיכון גבוה של תנגודת לאספירין תלויית-זמן, חלוקת האספירין למינון של פעמיים ביום יכולה להפחית באופן משמעותי את הירידה ביעילות הביולוגית ברמת השפל של האספירין.

מקור:

Biological efficacy of twice daily aspirin in type 2 diabetic patients with coronary artery disease: Dillinger JG et al., Am Heart J. 2012 Oct; 164(4):600-606.

נושאים קשורים:  אספירין,  סוכרת סוג 2,  מחלת עורקים כלילית,  מחקרים
תגובות