חדשות

מחקר בשיבא לזיהוי מוקדם של גרורות במוח אצל חולי סרטן ריאות

מחקר זה הוא מחקר המשך למחקר שבו נתגלתה "חתימת גנים" ספציפית שמאפשרת להעריך את הסיכון להופעת הגרורות

במרכז הרפואי שיבא בתל-השומר נערך בימים אלו מחקר שבו מפותחת טכנולוגיה לזיהוי מוקדם של הופעת גרורות במוח אצל חולי סרטן הריאות. בית החולים מסר כי מדובר במחקר המשך למחקר קודם, שתוצאותיו הצביעו על קיומה של "חתימת גנים" ספציפית, שהיא סמן אפשרי להערכה אמינה של מידת הסיכון של חולים הסובלים מגידולי ריאה לפתח גרורות במוח.

גידולי ריאה הם גורם מרכזי לתמותה מסרטן, מסרו עורכי המחקר. אחת הבעיות העיקריות בטיפול בסוג הסרטן הזה היא הסיכון הגבוה להופעת גרורות במוח. אם ניתן יהיה לצפות מי מבין החולים בסרטן הריאות נמצא בסיכון גבוה לסיבוך הזה - אפשר יהיה לעקוב אחר החולה בצורה הדוקה יותר, לטפל בו בשלב מוקדם ואולי אף לתת לו טיפול מונע, מעריכים החוקרים. כיום אין בדיקה המאפשרת זיהוי מוקדם של הסיכון לפתוח גרורות במוח כסיבוך אצל חולי סרטן ריאה.

את המחקר הראשוני שהצביע על חתימת הגנים המסוימת כעל סמן אפשרי להערכה אמינה של מידת הסיכון לפיתוח גרורות במוח ערכו פרופ' שי יזרעאלי, מנהל היחידה לגנומיקה יישומית וחקר לויקמיה וסרטן בבית החולים לילדים בשיבא והוא פורסם ב-2009 ב-Clinical Cancer Research.

מטרתו של מחקר ההמשך, בראשות ד"ר יאיר בר מנהל היחידה לגידולי ריאה במכון האונקולוגי בשיבא ומנהל המעבדה לפיתוח טיפולים חדשניים לסרטן ריאה, בשיתוף עם פרופסור יזרעאלי, היא אימות הממצאים הראשוניים. כן נועד המחקר לשפר את היכולת לחזות סיבוך זה על ידי שימוש בטכנולוגיות הדור הבא והמתקדם של ריצוף דנ"א.

ד"ר יאיר בר (הצילום באדיבות דוברות שיבא)

ד"ר יאיר בר (הצילום באדיבות דוברות שיבא)

החוקרים מתבססים על דגימות של רקמות גידולים השמורות בבנק הרקמות בשיבא. הדגימות נלקחו מגידולים שהוסרו בניתוח, במקרים שבהם המטופלים נתנו הסכמתם לכך ו"תרמו" מרקמת הגידול למחקר. המחקר ממומן באמצעות מענק מחקר של משרד המסחר והתעשייה ובשיתוף עם חברת מיקרו מדיק הישראלית הרואה פוטנציאל מסחרי בפרויקט ובתוצאותיו.

נושאים קשורים:  חדשות,  סרטן ריאות,  גרורות במוח,  המרכז הרפואי "שיבא"
תגובות