חדשות

החל מהשנה הבאה: חובת דיווח למשרד הבריאות על ביצוע כל ממוגרפיה

מטרת ההנחיה החדשה: הרחבה ושדרוג תוכנית הסקר לאיתור סרטן שד ובקרת איכות על מכוני הדימות וקופות החולים שמבצעים את הבדיקות

ראש מינהל רפואה במשרד הבריאות, פרופסור ארנון אפק, פירסם השבוע חוזר לקופות החולים ולמכוני הדימות, לפיו החל מה-1 ביולי 2015 הם יחויבו בדיווח שנתי על כל אשה שעברה בדיקת ממוגרפיה, בכלל זה גם מי שלא נמצאו אצלה סימני מחלת סרטן השד. ההנחיה מיועדת לקדם את תוכנית הסקר הלאומית בנושא, הנעשית בשיתוף המרכז לבקרה על סרטן בשירותי בריאות "כללית" ו"האגודה למלחמה בסרטן".

עד כה, תוצאות בדיקות ממוגרפיה הועברו למסד הנתונים של תוכנית הסקר על בסיס התנדבותי. החל מהתאריך החדש, חובת הדיווח לא תהיה תלויה בהסכמת הנשים הנבדקות. במצב הנוכחי, הערכת ראשי התוכנית היא, שהמידע המגיע אינו שלם ואינו מכיל את כל הנתונים הנדרשים.

השינוי הצפוי יקנה לתוכנית הסקר איכות גבוהה יותר, ויאפשר בקרה על איכות הבדיקות והיקפן. קופות החולים גם יהיו חייבות לוודא שנשים הנמצאות בקבוצות סיכון יימצאו במעקב ויסכימו לעבור את בדיקות הממוגרפיה.

גורמי המקצוע השונים בירכו על החלטת משרד הבריאות. הם ציינו כי בכך תתקבל תמונה מדויקת יותר לגבי הנתונים וכי תהיה לכך תרומה חשובה בסיוע לנשים להתמודד עם מחלתן. כמו כן, תתאפשר היכולת לאפיין תתי-אוכלוסיות שאצלן קיימת שונות בכל הקשור לסרטן השד.

בישראל מאובחנות מדי שנה 4,000 נשים כחולות בסרטן השד. 6% מהן מתחת לגיל 40 ו-25% מהן בין הגילים 40-50. 900 נשים מתות כתוצאה מהמחלה. נשים בגילים 74-50 נדרשות לעבור ממוגרפיה אחת לשנתיים ונשים מתחת לגיל 40 – אחת לשנה, אם הן משתייכות לקבוצת סיכון כמו קרבה משפחתית מדרגה ראשונה לחולה שאובחנה עם המחלה. שיקול הדעת של הרופא המטפל קובע אילו נשים נמנות על קבוצת הסיכון המוגבר.

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  ממוגרפיה,  בדיקת סקר,  מינהל הרפואה,  סרטן שד
תגובות