שיעורי תמותה

טיפול כימותרפי פליאטיבי בחולי סרטן סופניים אינו משפר הישרדות

מחקר מצא, כי טיפול כימותרפי לקראת סוף החיים היה קשור בשיעור גבוה יותר של החייאה והנשמה או תמותה בטיפול נמרץ, ולא נמצא מאריך חיים

24.03.2014, 09:28

הטיפול הכימותרפי בחולים סופניים נועד להשיג הקלה בתסמינים ולהאריך חיים, ואינו נועד לרפא. בין 20%-50% מהחולים עם סרטן סופני מקבלים טיפול כימותרפי בחודש שלפני מותם, על אף עדויות כי ייתכן שטיפול זה אינו מועיל לקראת סוף החיים. מנגד, ההחלטה מתי להפסיק טיפול כימותרפי היא מאתגרת, בשל היעדר מידע עד כמה הטיפול הכימותרפי עוזר לקראת סוף החיים.

צוות חוקרים מארה"ב ביצע ניתוח נתונים שניוני של נתונים ממחקר "מתמודדים עם סרטן". מטרת הצוות היתה לבדוק אם העובדה שחולה סופני קיבל כימותרפיה פליאטיבית השפיעה על שיעור מקרי טיפול נמרץ (החייאה, הנשמה או שניהם), על הפנייה מאוחרת להוספיס, או על מקום המוות.

המחקר כלל 386 חולי סרטן סופניים. מתוכם, 56% (216) קיבלו טיפול כימותרפי בזמן הגיוס למחקר, בזמן חציוני של 4 חודשים טרם המוות. קבלה של טיפול כימותרפי לפני המוות היתה קשורה בשיעור גבוה יותר של החייאה לבבית-ריאתית, הנשמה או שניהם בשבוע שקדם למוות (14% לעומת 2%) וכן בהפנייה מאוחרת להוספיס (54% לעומת 37%), אולם לא נמצא הבדל בשיעור ההישרדות.

חולים שקיבלו טיפול כימותרפי פליאטיבי היו בסבירות גבוהה יותר למות ביחידת טיפול נמרץ (11% לעומת 2%), ובסבירות נמוכה יותר למות במקום שבו בחרו (65% לעומת 80%).

לדברי החוקרים, אונקולוגים, בני משפחה ומטופלים צריכים להיות מודעים לסיכון שבהמשך הטיפול הכימותרפי הפליאטיבי לקראת סוף החיים. לדבריהם, יש ליידע את המטופל שיתכן שהטיפול יסייע בהקלת התסמינים ויאריך את חייו, אולם ייתכן גם שלא. טיפול כימותרפי פליאטיבי לקראת סוף החיים היה קשור, לפי מחקר זה, בשיעורים גבוהים יותר של החייאה והנשמה, בשיעור גבוה יותר של תמותה בטיפול נמרץ ובשיעור גבוה יותר של תמותה במקום שונה מהמקום בו היה מעדיף החולה למות, ולא נמצא מאריך חיים. יש לאפשר למטופלים ובני משפחה לבצע החלטה מושכלת על בסיס נתונים אלו.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Wright AA, Zhang B, Keating NL, et al. Associations between palliative chemotherapy and adult cancer patients’ end of life care and place of death: prospective cohort study. BMJ 2014;348:g1219.

נושאים קשורים:  שיעורי תמותה,  כימותרפיה,  טיפול פליאטיבי,  מחקרים
תגובות