אנדוסקופיה

צריבה לעומת השגחה אנדוסקופית בחולים עם בארט ודיספלזיה בדרגה נמוכה

צריבה בגלי רדיו נמצאה יעילה יותר מהשגחה אנדוסקופית במניעת התקדמות לממאירות במשך שלוש שנים בקרב חולים אלה

02.04.2014, 11:07

בשלושת העשורים האחרונים חלה עלייה בהיארעות של אדנוקרצינומה בוושט בעולם המערבי. אדנוקרצינומה בוטשט מתפתחת על רקע ושט על שם בארט (Barrett’s esophagus), שמאפיין היסוד שלו הוא מטפלזיה של תאי אפיתל הוושט לתאי מעי (intestinal metaplasia), ושנגרמת לרוב בשל ריפלוקס. ההתקדמות לממאירות היא שלבית וכוללת מעבר ממטפלזיה לדיספלזיה בדרגה נמוכה, דיספלזיה בדרגה גבוהה ובסופו של דבר אדנוקרצינומה.

צריבה באמצעות גלי רדיו היא פרקטיקה מקובלת במקרה של דיספלזיה בדרגה גבוהה או הימצאות ושט בארט לאחר רסקציה של סרטן בשלב מוקדם. במקרה של דיספלזיה בדרגה נמוכה, ההמלצות כיום הן למעקב כל 6-12 חודשים באמצעות אנדוסקופיה.

במחקר הנוכחי ביצעו חוקרים השוואה בין השגחה אנדוסקופית לצריבה בחולים שיש להם ושט בארט ודיספלזיה בדרגה נמוכה. המחקר הוא רב-מרכזי מתשע מדינות באירופה. רנדומיזציה בוצעה ביחס של 1:1. משך המעקב לאחר הרנדומיזציה היה 3 שנים בממוצע.

קבוצות הצריבה והביקורת כללו 68 חולים כל אחת. צריבה הפחיתה את הסיכון להתקדמות מדיספלזיה בדרגה נמוכה לדיספלזיה בדרגה גבוהה או לאדנוקרצינומה ב-25%, ואת הסיכון להתקדמות לאדנוקרצינומה ב-7.4% (1.5% לצריבה לעומת 8.8% לביקורת, רווח בר סמך 95%; 0%-14.7%, P=0.03 ). הבדל משמעותי סטטיסטית נמצא גם לגבי ארדיקציה של הדיספלזיה והמטפלזיה בוושט של חולים שעברו צריבה לעומת אנדוסקופיה בלבד.

19% מהמטופלים שעברו צריבה סבלו מתופעות לוואי. תופעת הלוואי השכיחה ביותר הייתה היצרות, שהתרחשה ב-12% מהחולים, ונפתרה לאחר הרחבה אנדוסקופית. המחקר הופסק בשלב מוקדם מהצפוי בשל נתונים שהעידו על עליונות הצריבה לעומת השגחה אנדוסקופית.

החוקרים מסכמים, כי צריבה באמצעות גלי רדיו היתה מועילה יותר במניעת ההתקדמות מדיספלזיה בדרגה נמוכה לדיספלזיה בדרגה גבוהה או ממאירות לעומת השגחה אנדוסקופית בחולים עם ושט בארט ודיספלזיה בדרגה נמוכה.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Phoa KN, Van Vilsteren FGI, Weusten BLAM, et al. Radiofrequency Ablation vs Endoscopic Surveillance for Patients With Barrett Esophagus and Low-Grade Dysplasia: A Randomized Clinical Trial. JAMA. 2014;311(12):1209-1217.

נושאים קשורים:  אנדוסקופיה,  Barrett Esophagus,  דיספלזיה,  צריבה,  מחקרים,  ושט על שם בארט,  סרטן הוושט
תגובות