חדשות

רמב"ם: מרפאה חדשה למכלול בעיות הבריאות הייחודיות של גברים

את המרפא ינהל פרופסור משנה קליני אילן גרינולד, יו"ר החברה הישראלית להפרעות בתפקוד המיני (היל"ם); תתרכז ברפואה מונעת

פרופסור משנה קליני אילן גרינולד, יו"ר החברה הישראלית להפרעות בתפקוד המיני (היל"ם), מונה לנהל את המרפאה החדשה לבריאות הגבר במרכז הרפואי "רמב"ם". המרפאה אמורה לתת מענה מקיף למכלול הבעיות הרפואיות מהן סובלים גברים, ובעיקר להדגיש האפשרויות למתן טיפול מניעתי.

פרופ' אילן גרינולד (צילום: פיוטר פליטר / רמב"ם)

פרופ' אילן גרינולד (צילום: פיוטר פליטר / רמב"ם)

פרופסור גרינולד הוא מנהל היחידה לנוירו-אורולגיה ברמב"ם, האורולוג הראשי במרכז הארצי לשיפור תפקוד הסוגרים בגיל המבוגר וחבר באיגודים מקצועיים בינלאומיים שונים. הוא התמחה בכירורגיה אורולוגית והשתלם בהפרעות האגן ואי שליטה בשתן בבית החולים סנט ג'ורג'ס, שבלונדון. תחומי מחקריו כוללים נוירו-פיזיולוגיה ופתולוגיה של רצפת האגן, אי שליטה והפרעות בתפקוד המיני אצל גברים ונשים, וחקר המחלות בתחומים הללו. עד כה פירסם למעלה מ-20 מאמרים ושלושה פרקים בספרות המקצועית.

על המרפאה החדשה, אותה הגדיר כראשונה מסוגה בישראל, מסר פרופסור גרינולד: "הרעיון להקימה נולד מתוך הכרה הולכת וגוברת, שיותר מ-60% מהגברים בעולם המערבי ובישראל, בטווח הגילים 70-50, סובלים מירידה בתפקוד המיני, אולם רק 20% מהם פונים לקבל טיפול. זאת לעומת נשים, המלוות בידי רופא הנשים שלהן כמעט לאורך כל חייהן הבוגרים, לצד שמירה על שגרה בכל הנוגע לבדיקות מעקב . אצל הגברים המצב כלל איננו דומה".

"גברים", ציין פרופסור גרינולד, "פונים כיום לטיפול רפואי רק כשבעייתם מציקה ומטרידה מאד: כשניכרת הפרעה בתפקוד המיני, במתן השתן - אבל רק בשלבים המתקדמים. כל אלו פוגעים משמעותית באיכות החיים. יש לכך סיבות רבות: בושה, חוסר מודעות לנושא, הצורך לפנות לייעוץ רפואי על חשבון זמן העבודה, קושי בקיום שיחה על חיי המין עם רופא המשפחה ואחרות".

לדבריו, בקבוצת הגיל 70-50 קיימת עליה בשכיחות מחלות שהן ייחודיות לגבר המבוגר: סרטן הערמונית, הגדלה שפירה של הערמונית, שלפוחית רגיזה, הפרעות בשפיכה. "כאשר מטפלים בבעיות הללו בזמן - אפשר לשפר את איכות החיים, אפילו להציל חיים", אמר.

אצל הגבר בשכבת גיל זו, הסביר עוד פרופסור גרינולד, מתרחשים כמה תהליכים פיזיולוגיים המשפיעים על התפקוד היומיומי, ביניהם ירידה הדרגתית ברמת ההורמון הגברי (טסטוסטרון). תסמיניה הם ירידה בחשק המיני, נטייה להשמנה מרכזית (יצירת "כרס" אופיינית), שינויים במצב הרוח, ירידה קוגניטיבית והפרעות שינה. עקב בעיות במערכת השתן התחתונה חלה קטיעה ברצף השינה (בשל צורך לילי להשתנה). כל אלו תורמים לפגיעה באיכות החיים. "הידיעה המטרידה שסרטן הערמונית הוא השכיח אצל הגבר עולה בשיחה במרפאה החדשה. הנבדק יקבל בה הסבר ענייני לשאלותיו ומענה הולם לחששותיו", אמר פרופ' גרינולד.

ייחודה של המרפאה לבריאות הגבר, אמר פרופ' גרינולד, הוא בכך שעומד לרשות המטופלים כל הליווי הרפואי-מקצועי הדרוש לשינוי ושיפור מהותי באיכות החיים ובפרט באיכות חיי המין, בדגש ניכר למתן כלים לרפואה מונעת.

אחד המקרים השכיחים, סיפר פרופסור גרינולד, הוא זה שבו גבר שהגיע למרפאה והתלונן על הפרעות בזקפה נשלח לייעוץ קרדיולוגי, שגילה כי הוא סובל מתחלואה לבבית. ההפרעה בזקפה היא בגדר סימפטום מקדים לאירוע לב. "אנחנו נעודד את הגברים המטופלים הישראלים לשוחח עם המומחים במרפאה כדי 'לשבור את מחסום הבושה' ולהעניק תשומת לב למכלול הבעיות הנ"ל. בדיקות תקופתיות לגברים הן כעת הכרח".

נושאים קשורים:  חדשות,  רפואה מונעת,  המרכז הרפואי "רמב"ם",  הפרעות בתפקוד המיני,  בעיות לב,  היל"ם,  פרופ' אילן גרינולד,  הפרעות בזקפה
תגובות