חדשות

מחקר חדש משרטט את השפעת הגנטיקה והסביבה על ביו-מרקרים לסרטן

החוקרים מצאו, כי גורמים תורשתיים אחראים ל-75% מהופעת ביו-מרקרים הקשורים לסרטן ולמחלות דלקתיות; 16 גנים הם בעלי השפעה חזקה

מחקר שנעשה באוניברסיטת אופסלה שבשבדיה, ופורסם בסוף השבוע שעבר בכתב העת Nature Communications, מציג לראשונה ובהיקף נרחב את החשיבות של גורמים גנטיים, היבטים קליניים ואורח חיים (Life Style) על רמות חלבונים בדם המשמשים כביו-מרקרים לאבחון סרטן ומחלות דלקתיות שונות.

המחקר החדש, המשרטט תמונה מקיפה לגבי השפעת הגנטיקה והסביבה על רמות החלבונים, שנמצאו כקשורים במחקרים קודמים לסרטן, צפוי להרחיב משמעותית את השימוש בסמנים ביולוגים אלו כאמצעי לאבחון ולזיהוי מחלות.

השימוש בביו-מרקרים לאבחון מחלות, הבהירו החוקרים, חייב להתבצע רק לגבי מטופלים הסובלים מתסמיני מחלות מוגדרות, ואין לעשות שימוש בהם שימוש מסיבות אחרות.

לצורך עבודתם, ניתחו החוקרים 92 ביו-מרקרים חלבוניים הקשורים בסרטן ובמחלות דלקתיות, במסגרת ניסוי שבו השתתפו יותר מ-1,000 בני אדם. לפי הניסוי התברר, כי גורמים תורשתיים אחראים ל-75% מהמקרים בהם הופיעו הסמנים הביולוגיים שנבדקו, כאשר 16 גנים נמצאו כבעלי השפעה חזקה במיוחד על רמותיהם..

המחקר הובל על ידי ד"ר סטפן אנרות' מהמחלקה לאימונולוגיה, גנטיקה ופתולוגיה באוניברסיטת אופסלה.

גורמים גנטיים וגורמי אורח חיים משפיעים במקרים מסוימים על יותר מ-50% מהווריאציות של רמות חלבונים בדם בקרב אנשים בריאים. משמעות הדבר, כתבו החוקרים, היא שיש לקחת בחשבון מידע זה בעת שנעשה שימוש בביו-מרקרים לאבחון מחלות.

נושאים קשורים:  חדשות,  סביבה,  אוניברסיטת אופסלה,  ביו-מרקר,  בדיקת סקר,  סמנים ביולוגיים,  בדיקה גנטית,  גנטיקה,  סרטן,  אורח חיים
תגובות
יעל
25.08.2014, 23:01

כדאי לצרף לינקים למאמרים שתקצירם נמסר באתר, או לפחות ציטוט מדויק של הרפרנס. תודה.