חדשות

מחקר חדש: 40,000 ישראלים חולים במחלות מעי דלקתיות כרוניות

מחקר שבוצע ב"שערי צדק", בהתבסס על נתוני קופות החולים, מצא לראשונה את מספרם של החולים במחלות מעי דלקתיות בישראל

מחקר שנערך על ידי רופאים מהמרכז הרפואי "שערי צדק" בירושלים, בשיתוף עם ארבע קופות החולים, העלה כי 38,453 מתושבי ישראל חולים במחלות מעי דלקיות כרוניות (IBD) - קרוהן וקוליטיס כיבית. שיעור החולים, 473 ל-10,000 בני אדם, גדול כמעט פי שניים מכפי שהיה מקובל לחשוב עד כה.

המחקר הוצג בשבוע שעבר על-ידי פרופסור דן טרנר, מנהל מכון גסטרו ילדים ב"שערי צדק", בכנס החוג למחלות מעי דלקתיות שהתקיים במלון "דן" בתל אביב. פרופסור טרנר הדגיש, כי מדובר בשיעור תחלואה מהגבוהים בעולם. המחקר גם העלה כי שכיחות המחלה בקרב יהודים גבוהה הרבה יותר מבקרב לא-יהודים, וכן שהמחלה נפוצה יותר בקרב יהודים אשכנזים.

פרופסור טרנר הדגיש, כי עד כה פורסמו הערכות שונות לגבי מספר החולים בישראל. הן נעו בין 10,000 ל-40,000 והתבססו על מחקרים שנעשו על אוכלוסיות סלקטיביות קטנות. הנתון המתפרסם עתה מבוסס על איסוף נתונים מכלל האוכלוסייה בישראל ומתוך נתוני ארבעת קופות החולים. במחקר שותפו רופאים ממרכזים רפואיים נוספים בישראל כדי לברר את מספר החולים במחלות המעי הדלקתיות שביקרו בהם בעשור האחרון.

פרופסור טרנר הדגיש, כי מחלת קרוהן והקוליטיס מתאפיינות בתקופות של התלקחות (כולל שלשול, כאב בטן, דימום וחולשה) ותקופות של רגיעה. קיימות היום תרופות שונות ומגוונות המסוגלות להכניס את המחלה לרגיעה ולשמור על מצב זה לאורך זמן, ואף לשנות את המהלך הטבעי של המחלה.

למידע המדויק יותר על מספר החולים, הוסיף פרופסור טרנר, יש חשיבות רבה בשל מגמת העלייה העקבית בעולם בהיארעות המחלה לצד התייקרויות בעלות הטיפול הקבוע. "הגידול במספר החולים מחייב תקצוב מתאים והערכות נכונה ברמה הלאומית במרכזי טיפול ייעודיים", ציין פרופסור טרנר.

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "שערי צדק",  קוליטיס כיבית,  החוג למחלות מעי דלקתיות,  מחלת קרוהן
תגובות