FDA

ה-FDA מזהיר מפני סכנות אפשריות בנטילת משככי כאבים במהלך ההיריון

מינהל המזון והתרופות סקר ופירסם את הסכנות האפשריות בנטילת תרופות ללא מרשם מקבוצות התרופות: NSAIDs, אופיואידים ואצטמינופן

26.01.2015, 10:00
בחירת הרופא שיבצע את הבדיקות (אילוסטרציה)
בדיקת אולטרה-סאונד במהלך ההריון (צילום: אילוסטרציה)

לאחרונה פורסמו דיווחים אשר מטילים ספק בבטיחות השימוש בתרופות לשיכוך כאבים שאינן מצריכות מרשם רופא (over-the-counter) במהלך ההיריון.

מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) הודיע, כי הוא מתייחס בדאגה לדיווחים אלו, ובחן את המאמרים שפורסמו בספרות המקצועית, במטרה לקבוע אם המחקרים שבוצעו מוגבלים מדי, ואם יש צורך לעדכן את ההמלצות בנוגע לשימוש בתרופות לשיכוך כאבים במהלך ההיריון.

ה-FDA בדק ומצא, שכל המחקרים שנסקרו היו עם מגבלות שונות, ובחלק מהמקרים אף התקבלו תוצאות סותרות

כאבים חמורים ועיקשים שאינם מטופלים היטב במהלך ההיריון עשויים להוביל לדיכאון, לחרדה וליתר לחץ דם. תרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידליות (nonsteroidal anti-inflammatory drugs, NSAIDs), אופיואידים ואצטמינופן (acetaminophen) הן חלק ממגוון התרופות הרחב שיכולות להקל על כאב חמור ועיקש. עם זאת, יש לשקול היטב את היתרונות מול הסיכונים שבנטילת תרופות ללא מרשם במהלך ההיריון.

ה-FDA סקר מאמרים שדיווחו על הסכנות האפשריות הקשורות בנטילת תרופות במהלך ההיריון ופירסם את הנתונים הבאים:

- NSAIDs הניתנות במרשם עלולות להוביל להפלה במחצית הראשונה של ההיריון. בין תרופות אלו ניתן למצוא איבופרופן (ibuprofen – החומר הפעיל באדוויל, אדקס, נורופן), נפרוקסן (naproxen – החומר הפעיל בנרוסן, נקסין), דיקלופנאק (diclofenac – החומר הפעיל באביטרן, סוויס רליף, וולטרן) וסלקוקסיב (celecoxib – החומר הפעיל בסלקוקסב, סלברה).

- אופיואידים, אשר ניתנים רק עם מרשם, עשויים לגרום למומים מולדים במוח, עמוד השדרה וחוט השדרה, אם ניטלים במהלך השליש הראשון להיריון. בין תרופות אלו ניתן למצוא אוקסיקודון (oxycodone), מורפין (morphine) וקודאין (codeine).

- אצטמינופן מגביר את הסיכון להפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות (attention deficit hyperactivity disorder, ADHD) בילדים לאמהות שנטלו תרופות המכילות אצטמינופן במהלך ההיריון. אצטמינופן הוא מרכיב פעיל בתרופות רבות, ביניהן תרופות להקלה על תסמיני שפעת, הצטננות, אלרגיות והפרעות שינה.

ה-FDA בדק ומצא, שכל המחקרים שנסקרו היו עם מגבלות שונות, ובחלק מהמקרים אף התקבלו תוצאות סותרות, אשר מונעות ממנו לבסס מסקנות מוחלטות.

לכן, ה-FDA מותיר על כנה את המלצתו לנהוג במשנה זהירות בנטילת תרופות לשיכוך כאבים במהלך ההיריון. יש לשקול בזהירות את השימוש במהלך היריון במשככי כאבים שאינם מצריכים מרשם, ועל נשים בהיריון להתייעץ עם הרופא האישי טרם נטילת כל תרופה שהיא.

מקור:
FDA Drug Safety Communication: FDA has reviewed possible risks of pain medicine use during pregnancy. 1-9-2015

נושאים קשורים:  FDA,  הריון,  משככי כאבים,  NSAIDs,  אופיואידים,  אצטמינופן,  תופעות לוואי,  מומים,  ADHD,  מחקרים
תגובות
אנונימי/ת
26.01.2015, 20:14

זו לא המסקנה שלהם....
המסקנה שלהם היא שהם לא משנים את ההוראות והם לא מצאו כל הוכחה לטענות שהושמעו בנושא..