חדשות

מחקר: שיעור ההדבקה בווירוס הפפילומה בלוע בישראל נמוך יחסית

חוקרים מרמב"ם מצאו כי רק 30% מהסובלים מגידולי לוע בעשור האחרון נדבקו בנגיף, לעומת כ-90% במדינות אירופה ובארה"ב

נגיף הפפילומה האנושי (הדמיית אילוסטרציה)

תוצאות מחקר ארצי שנוהל בעשור האחרון על ידי צוות מהמחלקה ל-א.א.ג וניתוחי ראש צוואר במרכז הרפואי "רמב"ם" מצא, כי שיעור ההדבקה בווירוס הפפילומה האנושי (HPV) בקרב חולים עם גידולי לוע נמוך בארץ יחסית לאמריקה, ועומד על 30% בלבד. בארה"ב ובאירופה שיעור ההדבקה מגיע ל- 90%.

המחקר, כך מסר אתמול (יום ב') בית החולים רמב"ם, כלל כ-100 חולים שטופלו במוסדות רפואיים שונים ברחבי הארץ, ביניהם: המרכז הרפואי בילינסון-רבין, הדסה, נצרת, איכילוב-סורסקי בת"א ורמב"ם. מממצאי המחקר פורסמו עתה בכתב העת Head & Neck Journal, והוא מתאר את דפוסי ההדבקה בווירוס הפפילומה בגידולי ראש וצוואר בישראל.

"העובדה שבסופו של דבר אנחנו חיים בחברה שמרנית, יכולה להסביר את התופעה", אמר פרופ' זיו גיל
פרופסור גיל זיו (צילום: פיוטר פליטר. בי"ח רמב"ם)

פרופסור גיל זיו (צילום: פיוטר פליטר. בי"ח רמב"ם)

וירוס הפפילומה האנושי (Human Papilloma Virus) מוכר כמחולל סרטן צוואר הרחם. בארץ התחולל דיון ציבורי בנוגע ליוזמה (המיושמת) לחסן באופן גורף את בנות העשרה. לפני כשנתיים עלה שוב הנגיף לתודעה בעקבות וידויו של שחקן הקולנוע מייקל דאגלס, שסבל מגידול בלוע ובגרון כתוצאה מווירוס הפפילומה. דאגלס, שטען כי נדבק בווירוס כתוצאה מביצוע מין אוראלי, נרפא מהמחלה.

בעשורים האחרונים נמצא, שוירוס הפפילומה אחראי לעלייה החדה שחלה בשיעור סרטן הלוע באירופה ובארה"ב.

פרופ' זיו גיל מרמב"ם, שעמד בראש צוות החוקרים, מסר כי שיעור ההדבקה הנמוך יחסית שהתגלה במחקר יכול להסביר את התחלואה הנמוכה יחסית בארץ: "העובדה שבסופו של דבר אנחנו חיים בחברה שמרנית, יכולה להסביר את התופעה", אמר פרופסור גיל.

אולם לצד האופטימיות שבממצאים, הזהיר פרופסור גיל: "ייתכן שאנו עומדים בפני שינוי מגמה בתחלואה בארץ. הנתונים המגיעים מארה"ב ומאירופה מציגים מגמה של עלייה. אנחנו נמצאים כיום במצב שהמערב היה בו בשנות ה-90. אם שיעורי ההדבקה בווירוס יעלו כפי שקרה בארה"ב בשנים האחרונות, נראה אותן תוצאות גם בישראל".

לדברי פרופסור גיל, הטיפול בגידולים בלוע יעיל מאוד וכולל היום ניתוחים או שימוש בקרינה ובכימותרפיה.

לדיווח על המחקר לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  HPV,  גידולי לוע,  סרטן,  הדבקה,  פרופ' זיו גיל,  המרכז הרפואי "רמב"ם",  וירוס הפפילומה האנושי – HPV
תגובות