• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

ארה"ב: חוקרים קוראים לספק תרופות חינם למי שעברו התקף לב

לפי הערכות מחקר חדש, גישה זו תחסוך 2 מיליארד דולר לחברות הביטוח הפרטיות ולביטוח הציבורי, כתוצאה מביטול הצורך בטיפולים יקרים בהמשך

תרופות (צילום: אילוסטרציה)

חישוב חדש שערכו חוקרים בארה"ב מצא, כי אספקת תרופות בחינם למי שעברו התקף לב תסייע לבריאותם עד כדי כך, שייחסכו מיליארדי דולרים מדי שנה למערכת הבריאות האמריקאית בהוצאה על טיפולים עתידייים. החישוב הוצג במאמר בנושא, שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת Circulation: Cardiovascular Quality and Outcomes, של התאגדות רפואת הלב האמריקאית (AHA).

מחברי הניתוח הכלכלי השוו בין הגישה הנהוגה כיום לגבי כיסוי ביטוחי-רפואי לתרופות חוסמי בטא (Beta Blockers), סטטינים, ACE1 ואספירין, לבין מצב שבו התרופות הללו יינתנו לחולים שעברו התקף לב (MI) ללא חיוב או תשלום.

החוקרים סבורים, כי אספקת התרופות חינם לחולים שלאחר MI תיצור מצב שבו "כולם מרוויחים"

התוצאה שהתקבלה היא הארכת השרידות של החולים ושיפור באיכות החיים שלהם, לצד עלות נמוכה יותר למבוטחים, מה שיסתכם בחיסכון של כמעט 2 מיליארד דולר לגורמים המבטחים.

המחקר, על בסיס "מודל מרקוב" (Markov Model) המוכר, בוצע בידי צוות שכלל רופאים וחוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת "הרווארד" ובית החולים Brigham and Women's Hospital בבוסטון. המעקב אחר החולים שעברו MI וקיבלו את התרופות ללא תשלום נמשך חמש שנים.

מחברי המאמר הדגישו, כי אספקת התרופות עשויה להציל חיים וגם לחסוך כסף, ויש לכך השלכות נרחבות הן על הגורמים המבטחים הפרטיים וגם לגבי מערכת מקבלי ההחלטות וקובעי המדיניות הציבורית בנושאי בריאות. חוק הבריאות (ACA), שיזם נשיא ארה"ב ברק אובמה (בשמו מלא
The Patient Protection and Affordable Care Act), מחייב את גורמי הביטוח הרפואי בארה"ב לספק כיסוי לשירותי מניעה ספציפיים כמו ממוגרפיה ובדיקות לחץ דם ללא תשלום. אך טיפולי מניעה כמו טיפול תרופתי קבוע אינם מכוסים במסגרת החוק החדש.

החוקרים סבורים, כי אספקת התרופות חינם לחולים שלאחר MI תיצור מצב שבו כולם מרוויחים: החולים ששרידותם תתארך ואיכות חייהם תשתפר (מכיוון שלא ישלמו בעבור התרופות), וחברות הביטוח שהעלות הכוללת שלהן על אשפוזים וטיפולים תצטמצם.

לתמצית המאמר לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  שרידות,  התקף לב,  MI,  תרופות,  חוסמי בטא,  אספירין,  סטטינים
תגובות
11.05.2015, 21:30

כמה הערות:
1. הנה קישור שעובד:
http://circoutcomes.ahajournals.org/content/early/2015/05/05/CIRCOUTCOMES.114.001330.abstract
2. הניתוח הכלכלי הוא מודל מתמטי תיאורטי - רחוק מלהיות הוכחה.
3. המחקר האמיתי על השפעת מתן התרופות בחינם מתועד באתר clinicalTrials והסתיים ב-2010 אך עד היום לא פורסמה שם תוצאה שלו (!) הנה הקישור: https://clinicaltrials.gov/ct2/show/results/NCT00566774
4. כמו במקרים רבים אחרים, בני 65+ לא הורשו להשתתף במחקר. הניחוש שלי - בני 65+ רגישים יותר לתרופות ולכן החוקרים חששו שהם "יקלקלו" את התוצאות...