חדשות

מדענים מיפו לראשונה את המוטציות הגנטיות בסרטני ערמונית גרורתיים

לפי מחקר חדש, שכתב העת Cell כינה "אבן דרך" במחקר בסרטן הערמונית, כ-90% מהגברים עם סרטן ערמונית נושאים מוטציות גנטיות שיכולות לשמש מטרה לטיפול בתרופות קיימות או חדשות שיפותחו במיוחד

ריצוף גנטי (צילום: אילוסטרציה)

כמעט 90% מהגברים עם סרטן ערמונית מתקדם נושאים מוטציות גנטיות בגידולים הממאירים, שעשויים לשמש מטרות אליהן ניתן לכוון תרופות קיימות או חדשות; כך מצא מחקר חדש, שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת Cell, ותואר כ"אבן דרך משמעותי" בכל הנוגע למחקר העוסק במחלת סרטן הערמונית.

צוות המחקר כלל רופאים ומדענים מארה"ב ובריטניה, ומיפה בצורה המקיפה ביותר עד כה את המוטציות הגנטיות הקיימות בגברים הסובלים מסרטני ערמונית קטלניים. במאמר נלווה שיבחו עורכי כתב העת את ממצאי המחקר, והעניקו לו את הכינוי "אבן הרוזטה" (ממצא ארכיאולוגי שסייע לפענח את שפת החרטומים, מערכת ד.א.) של המחקר בסרטן הערמונית.

החוקרים ציינו, כי עתה יכולים הרופאים להתחיל לבדוק את המוטציות הקליניות שנמצאו, ולרשום לחולים עם סרטן ערמונית מתקדם תרופות קיימות בשילוב מתאים, שיכוונו נגד המוטציות שנמצאו. לחלופין, חברות תרופות יכולות להתחיל לפתח תרופות חדשות שיפעלו על המוטציות שהתגלו.

במאמר נלווה שיבחו עורכי כתב העת את ממצאי המחקר, והעניקו לו את הכינוי "אבן הרוזטה" של המחקר בסרטן הערמונית

בדרך כלל, דגימות של גרורות סרטן שהתפשטו לחלקי גוף אחרים מתוך הגידול המקורי נחשבות לקשות להשגה באופן קיצוני. לכן, מדובר במחקר ראשון סוגו בעולם, שבו בוצעה אנליזה לעומק של סרטני ערמונית מפושטים ועם גרורות שנעשו עמידים לטיפולים הסטנדרטיים.

החוקרים ניתחו את ההרכב הגנטי של הגידולים הגרורתיים שמקורם בסרטן ערמונית והתפשטו לעצמות, לרקמות רכות, לקשרי לימפה ולכבד אצל 150 חולים עם סרטן ערמונית מתקדם.

אצל כמעט שני שלישים מהגברים במחקר הזה נמצאו מוטציות במולקולות שנמצאות באינטראקציות עם הורמון המין הגברי אנדרוגן, שהוא אתר מטרה לטיפולים הסטנדרטיים העכשוויים. בכך נפתחו, כך דווח, מסלולים חדשים לטיפולי הורמונים.

החוקרים מצאו אצל כמעט 20% מהחולים מוטציות בגנים BRCA1 ו-BRCA2 - הידועים ביותר בהקשר לחלקם בסרטן השד – ולא מכבר נמצא כי חולים אלו יכולים לקבל טיפול יעיל באמצעות תרופות מעכבי ה-PARP.

כן מצאו החוקרים מוטציות חדשות שלא זוהו קודם לכן בקרב חולי סרטן ערמונית, אבל שמצויות בסוגי סרטנים אחרים, בכלל זה מוטציות במשפחות הגנים PI3K ו-RAF, שגם הם יכולים לשמש אתרי מטרה לתרופות חדשות שחלקן נמצאות עתה בניסוים קליניים, או שכבר אושרו.

במחקר נטלו בדיקות דם כדי לבצע אנליזה של גנומי החולים ונמצא כי 8% מהם נולדו עם טעויות דנ"א שמקנות להם מראש נטייה לסרטן ערמונית. ממצאים אלו מעלים את הצורך בביצוע סריקות גנטיות אצל אנשים עם היסטוריה משפחתית של המחלה.

מחקרים קודמים שנעשו לגבי סרטן הערמונית ביצעו אנליזות של רקמות שנלקחו מתוך הגידולים הממאירים המקוריים, ובהן יש נטייה לשאת מספר קטן של מוטציות, לעומת אתרי הגרורות. כמו כן, מחקרים שעסקו באתרי הגרורות היו בהיקפים קטנים מאוד וברובם נעשו על רקמות שנלקחו בנתיחות שלאחר המוות, בעוד שבמחקר הנוכחי הרופאים נטלו ביופסיות מחולים במהלך הטיפול.

למחקר המלא לחצו כאן

תגיות:
אונקולוגיה, סרטן הערמונית, גנטיקה, טיפולים הורמונליים, מוטציות

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  סרטן הערמונית,  מוטציות גנטיות,  ארה"ב,  כתב העת Cell
תגובות