חדשות

חוקרים בארה"ב גילו כי קיימים שני סוגי תאי שומן ברקמות מח העצם

לדברי החוקרים, זו הפעם הראשונה שהחלוקה לסוגים שונים מוכחת במחקר, והגילוי עשוי לשמש כיעד טיפולי באוסטיאופורוזיס

מח עצם (צילום: אילוסטרציה)

תגלית של צוות מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת מישיגן, וחוקרים ממכונים נוספים בארה"ב, שפורסמה בסוף השבוע בכתב העת Nature Communication, מצביעה על קיומם של שני סוגים של תאי שומן במח העצם. החוקרים סבורים, כי יתכן שהבנה נוספת לגביהם תסייע בפיתוח טיפול רפואי עתידי באוסטיאופורוזיס.

המחקר מצביע על ההבנה המעטה שקיימת כיום לגבי סוגי תאי השומן שבמח העצם. הממצאים סוללים את הדרך למחקר המשך, שאמור להצביע על השפעת שומן במח העצם על שאר חלקי הגוף ועל חלקו במגוון רחב של מחלות, כולל מחלת הידלדלות העצם.

ה-MAT מרכיב כ-70% ממח העצם בשלד של אדם בגיר, וממלא תפקיד מרכזי במטבוליזם של העצם

במחקר נבדקו סוגי תאי השומן במח העצם אצל חולדות מעבדה, תוך השוואה עם תאי שומן במח העצם בקבוצה קטנה של נשים. החוקרים הגיעו למסקנה, שיש שני סוגים שונים של תאי שומן ברקמת מח העצם המוכרת כ-MATי (marrow adipose tissue).

ה-MAT מרכיב כ-70% ממח העצם בשלד של אדם בגיר, וממלא תפקיד מרכזי במטבוליזם של העצם. עלייה ברמות ה-MAT נראית במחלות שונות, בכלל זה באנורקסיה וגם סוכרת סוג 1. הרמות עולות עם הגיל כאשר העצם נעשית יותר שברירית עד להופעת אוסטיאופורוזיס.

הפחתת רמות השומן במח העצם היא מכבר יעד בעת טיפול במחלת הידלדלות העצם. אבל החוקרים הדגישו כי לפני שגישה טיפולית זאת תתקדם עוד יותר, יש צורך בהבנה מעמיקה יותר של ה-MAT ולבחון אפשרויות של הפוטנציאל ההתערבותי לגביו.

המחבר הבכיר של דו"ח המחקר הוא הפרופסור לפיזיולוגיה אורמונד מק'דוגלד (Ormond MacDougald), מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת מישיגן, יחד עם ד"ר אריקה שלר מאוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס.

המחקר הצביע על כך ששני סוגי תאי השומן (regulated and constitutive) מאחסנים שני סוגים שונים של מולקולות שומניות, בעלות פרופילים גנטיים שונים, הנבדלים ביניהם באופנים ייחודיים שונים. כמו כן, הם מתפתחים בזמנים שונים של מחזור החיים וגם יוצרים אופני אינטראקציה שונים עם תהליכי היווצרות תאי הדם – וכאמור כל זה מתרחש במח העצם.

זו הפעם הראשונה, הדגישו החוקרים בדיווחם, שיש ראיות בדבר קיומם של שני סוגי תאי שומן MAT אצל בני אדם. כמו אצל עכברי מעבדה, התברר כי יותר שומן לא-רווי מצוי במח העצם.

למחקר המלא לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  מח עצם,  תאי שומן,  MAT,  דלדול העצם,  אוסטאופורוזיס
תגובות