חדשות

עיכוב משמעותי בטיפול כימותרפי לאחר ניתוח סרטן שד מגביר הסיכון לתמותה

מחקר רחב-היקף שנערך בארה"ב מצא, כי עיכוב של יותר משלושה חודשים בטיפול כימותרפי אדג'ובנטי מגביר את הסיכון למוות מוקדם ב-34%

כימותרפיה (צילום: אילוסטרציה)
כימותרפיה (צילום: אילוסטרציה)

דחייה בתחילת טיפול כימותרפי לאחר ניתוח בשלושה חודשים או יותר, מגבירה את הסיכון למוות בקרב חולות סרטן שד, במיוחד באלו שאובחנו כחולות סרטן שד שלילי לשלושה סמנים (Triple-Negative Breast Cancer); כך עולה ממחקר חדש שנעשה במרכז הסרטן "אנדרסון", בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת טקסס, ושפורסם בסוף השבוע בכתב העת JAMA Oncology.

סרטן שד שלילי לשלושת הסמנים - רצפטורים לאסטרוגן, פרוגסטרון ו-HER2  - הנקרא גם סרטן TNBC, נחשב לאגרסיבי יותר ביחס לסוגים האחרים של סרטן שד. שיעור קבוצה זו הוא כ-17%-12% מכלל סרטני השד. רוב הנשים הלוקות בסרטן מהסוג הזה הן פרה-מנופאוזליות, ובחלק מהמקרים קיים קשר למוטציה בגן BRCA1. רוב סרטני ה-TNBC מאופיינים בפנוטיפ בזלי, ומבטאים דרגות שונות של בזל ציטוקרטין ומרקרים מיו-אפיתליאליים.

המחקר מצא, כי בארה"ב, מעמד סוציו-אקונומי, כיסוי ביטוחי וגם מוצא אתני קשורים לדחייה במתן הטיפול הנדרש

המחקר הנוכחי מצא, כי מעמד סוציו-אקונומי, כיסוי ביטוחי וגם מוצא אתני קשורים לדחייה במתן הטיפול הנדרש, שכאמור קשורה בסיכון גבוה יותר למוות מוקדם.

צוות החוקרים מצא, כי חולות שתחילת הכימותרפיה שלהן נדחתה בלמעלה מ-90 יום לאחר שעברו ניתוח, נמצאו בסיכון גבוה ב-34%, בהשוואה למי שקיבלו את הטיפול לפני תקופת זמן זו. בנוגע לסרטן מקבוצת TNBC, דחיית הטיפול היתה קשורה בסיכון מוגבר למוות של 53%.

הכימותרפיה המסייעת (adjuvant chemotherapy) ניתנת לאחר ניתוח ראשוני ויתרונותיה הוכחו בהפחתת סיכון להתלקחות חוזרת של המחלה ולמוות. פרופסור מריאנה שאבז-מק-גרגור, רופאה מהמחלקה לחקר שירותי בריאות ורפואת שד, מסרה כי דחייה בתחילת הטיפול עשויה לאפשר לשאריות קטנות של הגידול לגדול מחדש ואף להיות עמידות לתרופות.

כיום, אין הנחיות שממליצות על המועד האופטימלי להתחיל בטיפול הכימותרפי המסייע . שירותי "מדיקר" ו"מדיקאייד" דואגים להפנות מטופלות לטיפול בתוך 120 יום לאחר האבחון. פרק הזמן הזה אומץ כמדד על-ידי 11 בתי חולים שמתמחים בטיפול בסרטן, ובכלל זה מרכז אנדרסון.

מחקרים קודמים העלו, כי דחיות בתחילת הטיפול עלולות להביא לתוצאה שלילית ומזיקה, אלא שהתזמון האופטימלי לתחילת הכימותרפיה המסייעת לא הוגדר עד כה. המחקר הנוכחי עסק בכך.

אוכלוסיית המחקר כללה 24,823 חולות שסבלו משלב 1 עד 3 של סרטן שד חודרני, ושאובחנו בין 1 בינואר 2005 ל-31 בדצמבר 2010 וטופלו בכימותרפיה מסייעת. זהו המחקר הגדול ביותר שנעשה עד כה לגבי האפקטיביות של תחילת הטיפול, תוך בחינת משטרי-טיפול עכשוויים.

בהשוואה לחולות שהחלו בטיפול בחודש הראשון שלאחר הניתוח, התברר כי אצל אלו שהטיפול בהן החל בחלון הזמן שבין 30 ל-90 יום אחרי הניתוח, לא הופיע סיכון מוגבר למוות. עם זאת, כאשר תחילת הטיפול הכימותרפי התבצעה לאחר יותר מ-90 יום מהניתוח, נמצא קשר סטטיסטי מובהק לסיכון מוגבר למוות, בכלל זה למוות עקב סרטן שד.

לדיווח המלא על המחקר לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  סרטן שד,  TNBC,  טיפול כימותרפי,  כימותרפיה אדג'ובנטית
תגובות