• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

יוזמה חדשה בארה"ב: המדינה תציע 45,000 דולר לכל תרומת כליה

מאחורי היוזמה ניצבת קבוצת רופאים שחישבה ומצאה, כי המהלך יחסוך 46 מיליארד דולר למשלם המסים האמריקאי, בשל הירידה בהוצאות על דיאליזה

מכונת דיאליזה. צילום אילוסטרציה

קבוצת רופאים וחוקרים בארה"ב עומדת מאחורי יוזמה חדשה להגברת מספר תרומות הכליה במדינה: לייסד תכנית במימון ממשלתי שתציע סכום של 45 אלף דולר עבור כל מתן תרומת כליה מהחי.

הרופאים טוענים, כי המהלך המהפכני לא רק ייתן מענה לקיצור תור ההמתנה הארוך להשתלה, אלא גם יחסוך בערך 46 מיליארד דולר בשנה בתקציב שירותי הבריאות של "מדיקר". כ-7% מתקציב ביטוח הבריאות הציבורי הזה מוקצה כיום למימון טיפולי דיאליזה עבור חולים במחלות כליה קשות.

המנגנון של תשלום בעבור תרומת איברים איננו חוקי כמעט בכל העולם, ובארה"ב האיסור הזה הוא חד ומוחלט על-פי חוק פדרלי

את הרעיון, שעורר תגובות שליליות מההיבט האתי, העלתה קבוצת הרופאים במאמר שפורסם בחודש שעבר בכתב העת American Journal of Transplantation.

מנגנון תשלום בעבור תרומת איברים איננו חוקי כמעט בכל העולם, ובארה"ב האיסור הזה הוא חד ומוחלט על-פי חוק פדרלי (National Transplant Act) משנת 1984. מערכות הרפואה הצביעו מכבר על כך שפיצוי, בכסף, עבור תרומת איבר להשתלה, הוא בגדר טאבו.

ב-2002, קבוצת רופאים אחרת המתנגדת בתקיפות לרעיון התגמול הכספי לתורם, אף השוותה תורמים אפשריים אלו לעוסקים בזנות. מתנגדים אחרים הביעו חשש, כי הצעת פיצוי כספי עבור תרומת איבר תעודד אנשים עניים "למכור" איברים, ותוליד מערכת שלמה שתעסוק בכך. הם הדגישו, כי תורמים שיעשו זאת תמורת כסף לא יהיו מודעים מספיק לסיכונים שבמהלך כזה.

עתה, לפי הדיווח בעיתון "ואשינגטון פוסט" בשבוע שעבר, התארגנה קבוצה של חוקרים ורופאים שהחלה לקדם שינוי במדיניות הקיימת בנושא הזה בארה"ב.

כיום, ברשימות ההמתנה בארה"ב יש כבר מעל 100 אלף נזקקים להשתלות. בכל שנה מתווספים כ-10,000 חולים חדשים הזקוקים לתרומה. אמנם ידועים לא מעט מקרים של תרומות איברים אלטרואיסטיות, ובמיוחד כליות, אבל מספרן איננו מתקרב לתת מענה למחסור.

התומכים ביוזמה החדשה טוענים, כי האיסור הקיים במערב רק מעודד את צמיחתו של שוק שחור גלובלי עבור איברים, שפורח במיוחד במדינות המתפתחות. גם מסיבה זאת, סבורים יוזמי התוכנית, הרי שפיקוח ממשלתי הדוק לתגמול כספי בעבור תרומת איברים תסייע לשים קץ לתופעת גניבת האיברים ולפעילויות האפלות האחרות סביב התופעה.

הרופאים מאחורי היוזמה החדשה ציינו, כי שיעור הבעיות הרפואיות החמורות הגורמות לאי ספיקת כליות, וביניהן יתר לחץ דם וסוכרת סוג 2, ימשיך לעלות בארה"ב בשנים הבאות.

נושאים קשורים:  חדשות,  תרומת איברים,  קניית איברים,  שוק שחור,  ארה"ב,  תרומת כליה,  דיאליזה,  מדיקר
תגובות
אנונימי/ת
03.01.2016, 11:53

הנימוקים המועלים כנגד מתן תמורה לתורמי כליה נכונים גם לגבי נשים שמוכרות את פרי בטנן (פונדקאיות) אבל בעוד שהתופעה הראשונה היא בגדר טאבו אין הדבר כך ביחס לפונדקאות מסחרית (כולל שינוע הנשים) שמדינת ישראל, אגב, היתה הראשונה לעגנה בחוק.
נקודה למחשבה.

21.09.2020, 18:28

בחורה רוצה לתת תרומת כלייה אם תשלום בחול אם סוג דם O מינוס אך עושים את זה