חדשות

ליצמן: בעוד כחצי שנה רופאים יוכלו לרשום קנאביס רפואי למטופליהם

שר הבריאות אמר את הדברים בכנסת, בדיון שעסק ברפורמה בתחום הקנאביס הרפואי; לדבריו, יופעל פיקוח קפדני על הצורך בקנאביס רפואי: "23 אלף משתמשים כיום בקנאביס רפואי בישראל, בעוד בגרמניה יש כעשרת אלפים. נראה לי שהגזמנו קצת"

שר הבריאות יעקב ליצמן, באירוע בירושלים (צילום: יונתן סינדל / "פלאש 90")

אם המתווה המתגבש להסדרת השימוש בקנאביס רפואי בישראל יתקדם ללא בעיות, משרד הבריאות יאפשר בתוך כחצי שנה לרופאים שיעברו הכשרה מיוחדת לרשום לחולים קנאביס רפואי; כך הודיע היום (ד') שר הבריאות יעקב ליצמן, בדיון שקיימה ועדת הבריאות של הכנסת יחד עם הוועדה למאבק בנגע הסמים והאלכוהול.

לדברי ליצמן בדיון, החולים צריכים לקבל את הקנאביס בכבוד, ללא המתנה וללא ריצה "הלוך ושוב" בין גופים ורופאים. כיום, לפני הרפורמה, ההרשאה למתן קנאביס רפואי נמצאת בלעדית בידי היחידה לקנאביס רפואי (יק"ר) במשרד הבריאות.

ליצמן: "לא יהיה מצב שהמגדלים יחלקו את הקנאביס. המצב הזה נגמר"

ליצמן אמר: "אני מדגיש - נפעיל פיקוח מחמיר בעניין הזה ונדאג שרק מי שזקוק לקנאביס יקבל אותו. מעל 23 אלף איש משתמשים כיום בקנאביס רפואי בישראל – בעוד שבגרמניה כעשרת אלפים. נראה לי כי הגזמנו קצת".

השר גם הדגיש כי הוא מתנגד למצב הקיים, שבו המגדלים הם אלה שמפיצים את החומר. "לא יהיה מצב שהמגדלים יחלקו את הקנאביס. המצב הזה נגמר", אמר.

יו"ר הוועדה למאבק בנגע הסמים, ח"כ תמר זנדברג, אמרה בדיון: "זוהי שעת חסד. כולנו מבינים שאנחנו בדרך למדיקליזציה של הקנאביס".פעילים לקידום השימוש בקנאביס רפואי, בהם דנה בראון, קרנית ידיד ובן לביא שחם, שהגיעו לדיון, קראו לשר להרחיב כבר עתה את מספר הרופאים המאשרים את המרשמים, עוד לפני שהרפורמה תיכנס לתוקף.

"אנשים גוססים. שוב שומעים הבטחות גרנדיוזיות ובינתיים אין תשובות לחולים", אמרה ידיד. "הביורוקרטיה הסבוכה לא יודעת לטפל במקרים פרטניים. אין שקיפות במשרד הבריאות ולא יודעים איך מתקבלות שם ההחלטות לגבי מתן המרשמים", אמר שחם.

השר ליצמן השיב למבקריו: "קיבלתם אצבע ואתם רוצים את כל היד. לא אאפשר מצב שבו קנאביס יתגלגל סתם ככה ברחובות. אני מוכן להקשיב ולבחון את הרפורמה כעבור חצי שנה".

ח"כ אילן גילאון קרא להפוך את הקנאביס הרפואי לתרופה ככל התרופות ולאפשר לכל רופא לרשום קנאביס למטופל שלו. המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור ארנון אפק ציין: "תמיד יהיו חולים שלא יאושר להם טיפול בקנאביס. זה נכון גם לגבי תרופות אחרות. זה נושא רפואי. מתקיימות בדיקות רפואיות והתוויות על ידי טובי המומחים וצריך לכבד את זה".

יו"ר מגדלי הקנאביס, חגי הילמן, אמר כי "הרפורמה נעשתה בחיפזון וללא התייעצות עם מומחים בתחום הגידול ורופאים. חבל שהעניין שוב יגיע לפתחו של בג"צ ותהיה גרירת רגליים נוספת שתימשך שנים". ליצמן ענה לו: "המתווה פורסם לציבור וכולם מוזמנים להעיר עליו".

מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ מאיר כהן, סיכם את הדיון: "אני מברך את השר ליצמן על ההתקדמות המהירה והנחושה שחלה בקידום הרפורמה. הטענות שנשמעו כאן לא נופלות על אוזניים ערלות והן ייבחנו בתוך חצי שנה מתחילת הרפורמה. צריכים להיות סבלניים".

נושאים קשורים:  חדשות,  שר הבריאות יעקב ליצמן,  קנאביס רפואי,  רפורמת הקנאביס הרפואי,  ועדת הבריאות של הכנסת
תגובות
אנונימי/ת
21.01.2016, 15:10

למה אין "פעילים לקידום הטיפול במוקסיפן" ?
מעניין !!

אנונימי/ת
21.01.2016, 22:28

ליצמן אמר: "אני מדגיש - נפעיל פיקוח מחמיר בעניין הזה ונדאג שרק מי שזקוק לקנאביס יקבל אותו. מעל 23 אלף איש משתמשים כיום בקנאביס רפואי בישראל – בעוד שבגרמניה כעשרת אלפים. נראה לי כי הגזמנו קצת".

שאלה פופוליסטית מר ליצמן איך תוודא שרק מי שזקוק יקבל קנאביס תשב עם כל רופא שירשום קנאביס במרפאה? אולי ככה תראה מי הגוססים עאלק שמגיעים לבקש קנאביס. די עם אמירות שאין להן שחר ולמה לצאת בהצהרות יחצניות עם משפטים ריקים מתוכן. ואל תערבבו גוססים עם כאב כרוני

22.01.2016, 17:16

כי מוקסיפן היא תרופה שקיבלה הכרה מהקהילה הרפואית ומחולקת על ידי מרשם פחות או יותר לכל דורש כבר היום, כנ"ל אופיאטים.
יש פעילים למען טיםולים בבריאות הנפש, למען לידה טבעית, למען הכנסת תרופות לסל, למען טיפולים אלטרנטיביים. גם הכנסת טיפול במתדון הייתה החלטה יותר חברתית מרפואית ודברים כמו לובוטומיה הוצאו משימוש על ידי חקיקה ולא ע"י הקהילה הרפואית.
כניראה שרק כשתסבול מפרקינסון או קרהון ותגלה שקנביס עוזר לך יותר מכל תרופה ותצתרך לחפש חודשים רופא שיסכים להמליץ ואז לחכות עוד חודש לקבל סירוב מהיק"ר, רקק אז תבין למה יש פעילים למען קנביס.

מאוד מעריכה את פועלו של השר. כוונותיו טובות גם כן .
אולם לא ניתן להשיג בקרה כאשר לכל רופא יש רישוי למתן הקנביס , כשאין התווית מפורשות, ובעיקר לאור הלחצים הבלתי סבירים של האוכלוסיה שזה הגורם העיקרי לכך שמספר הרישיונות עלה פי יותר מ 5 תוך שנים ספורות ולא הצורך .
יותר בעלי רישיונות לא זקוקים להם מאשר כן זקוקים להם.
היה עושה טוב השר אם היה מגביל את הפצת, מכירת והנפקת הקנביס בצורתו הצמחית ומקדם השגה של אישורים לתכשירי THC/CBD בתרופות כמו סטיבקס או דרונבינול, דרך בתי מרקחת ועם מרשם נרקוטי ואז יהיה סדר וגם ירידה פלאים ברישיונות