חדשות

ה-FDA אישר ניסוי קליני בטיפול בתאי שליה שפותח במרכז הרפואי "הדסה"

הטיפול בתאי PLX-R18 בהזרקה תוך-שרירית הוכיח את עצמו במחקר פרה-קליני כמסייע להתחדשות מערכת יצירת הדם שנפגעה בעקבות חשיפה למנות גבוהות של קרינה

המרכז הרפואי "הדסה" עין כרם (צילום: יח"צ)
המרכז הרפואי הדסה עין כרם (צילום: יח"צ).

מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) אישר להתחיל בחודשים הקרובים בניסוי קליני של טיפול חדש המבוסס על שימוש בתאי שליה עבור מי שעברו השתלת מח עצם, אך קליטת ההשתלה אצלם היתה ירודה.

לדברי המרכז הרפואי "הדסה", שדיווח על כך אתמול (יום ב'), הניסוי מבוסס על עבודה חלוצית שביצע בתחום פרופ' רפאל גורודצקי, מנהל המעבדה לרדיו-ביולוגיה וביוטכנולוגיה במכון המחקר של "הדסה" בעין כרם. המחקר נעשה בשיתוף חברה הביוטכנולוגיה "פלוריסטם".

לדברי בית החולים, אישור ה-FDA ניתן בחודש שעבר. הניסוי יחל בפאזה 1 עבור מצבים של כשל בהתאוששות מערכת הדם אחרי השתלת תאי אב המטופוייטים ממח העצם - התאים האחראים לחידוש תאי מערכת הדם.

פרופ' רפי גורודצקי (צילום: "הדסה")

פרופ' רפי גורודצקי (צילום: "הדסה")

פרופ' גורודצקי: "נראה שהטיפול מהווה פריצת דרך חשובה ביותר בשימוש מעשי בתראפיה תאית מצילת חיים"

הטיפול בניסוי מבוסס על תאי PLX-R18 (תאי שליה נבחרים). על הניסוי הפרה-קליני פורסם דיווח כבר לפני שנתיים בעיתונות המדעית. זאת לאחר שצוות המחקר הצליח להראות שהזרקת תאי PLX-R18 אפקטיבית ביותר גם בהזרקה תוך-שרירית ישירה למניעת נזקי קרינה.

מנגנון הפעולה של ה-PLX-R18 נחקר בשיתוף פעולה עם המרכז הרפואי "שאריטה" בברלין. שלב זה במחקר, שבו גם שולבה חברת הביוטכנולוגיה, הראה שתאי השלייה מפרישים חלבונים הגורמים להתחדשות מערכת יצירת הדם שנפגעה בעקבות חשיפה למנות גבוהות של קרינה. ממצאים אלו אושרו גם במחקרים נוספים שבוצעו במכוני מחקר בארה"ב וגם ב-NIH.

בכך נסללה הדרך לאישור טיפול יעיל למחלת קרינה חמורה ובמקביל לשיפור קליטת מח העצם והתאוששות מערכת הדם במצבים של הרס מח העצם, בעקבות טיפולים כימיים וקרינתיים קשים במחלת הסרטן.

פרופ' גורודצקי, אמר אתמול: "על פניו נראה שהטיפול עם תאי PLX-R18, כמו גם שיטת ההזרקה ישירות לשריר, מהווה פריצת דרך חשובה ביותר בשימוש מעשי בתראפיה תאית מצילת חיים".

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  ניסוי קליני,  FDA,  קרינה,  כימותרפיה,  כלי דם,  תאי PLX-R18
תגובות