חדשות

התקן חדש לטיפול בטראומות בית החזה בשטח זכה בפרס ראשון בתחרות ישראלית

התקן פלסטיק שפיתחה חברת Vigor הפועלת במסגרת חממת הטכניון לחברות צעירות זכה במקום הראשון בתחרות iNNOVEX, לה שותפות חברת "גוגל", קרן השקעות מקומית ומשרדי מממשלה שונים

משמאל: ד"ר איגור וייסביין ובתו אירינה קבונובסקי, מנהלי חברת "ויגור" (צילום: הטכניון)

חברה ישראלית פיתחה התקן פלסטיק מכני שנועד לטיפול בטראומות בית החזה. הפיתוח זיכה אותה בשבוע שעבר במקום הראשון בתחרות השנתית iNNOVEX לחברות סטרט-אפ ישראליות צעירות העוסקות ב"פיתוחים שעתידים להשפיע על חיי רבים". התחרות נערכת בשיתוף חברת "גוגל" וקרן השקעות ירושלמית בשם Ourcrowd .

הפיתוח של חברת "ויגור", הפועלת במסגרת חממת הטכניון, נועד למנוע את קריסת הריאות והלב באירועי טראומה שונים של בית החזה: טראומות פתוחות כמו ירי ודקירה או טראומות סגורות כמו כמו נפילה או פציעה קשה בתאונת דרכים.

טראומות אלו מתרחשות בתדירות גלובלית של כ-4 מיליון מקרים בשנה, והן הגורם העיקרי של מוות בתאונות. הטיפול הרפואי באירועים אלה כרוך בהחדרת נקזים וכלי ניתוח לבית החזה. חשוב לבצע את הטיפול ב"שעת הזהב", השעה הראשונה שלאחר הפגיעה הקובעת את גורלו של הנפגע בכ-80% מהמקרים. עם זאת, שיטה התערבותית רפואית זו מסוכנת, שכן היא עלולה גם לפגוע ברקמות הפנימיות בבית החזה, ולגרום לפציעות חמורות ואף קטלניות במיוחד כאשר הן מבוצעות בתנאי שטח ולעתים בידי פרמדיקים.

בשל מורכבות הטיפול, בניתוחי בטן לפרוסקופיים (זעיר-פולשניים) למשל, נעשה כיום שימוש בהתקן-מסייע (Trocar), שדרכו מוכנסים כלי הניתוח ומתופעלים.

המוצר החדש מאפשר לאנשי רפואה, לרבות פרמדיקים וחובשים, לבצע את הטיפול בשטח, כדי שיוכלו לבצע את הטיפול ללא חשש לפגיעה. בניגוד להתקני ה-Trocar, ההתקן החדש אמור לאפשר החלפה פשוטה ומהירה של הנקזים שבתוכו, ולכן מתאים גם לתנאי שטח.

ההתקן מוצמד לדופן בית החזה של הפצוע, יוצר מעבר קבוע ואטום המונע חדירה ובריחה של אוויר ונוזלים ומאפשר קיבוע של הנקז לשם פינוי נוזלים ואוויר מבית החזה. המוצר מותאם לשימוש שירותי הצלה אזרחיים (מד"א) וצבאיים, וכן לחדרי מיון וטראומה בבתי חולים ולטיפול במי שעברו ניתוחים בבית החזה ובבטן.

החברה הצעירה הוקמה לפני כשנה וחצי בבוסטון ואחר עברה למסגרת חממת הטכניון (T-factor) להאצת הפיתוח. הקימו אותה ד"ר ג'ון אבלס, רופא מפלורידה, אירינה קבונובסקי, בוגרת הפקולטה להנדסה כימית בטכניון וד"ר איגור וייסביין, מנהל הטכנולוגיות בחברה, מומחה ברפואה דחופה ובעל תואר שני בהנדסת מכונות.

המסגרת שבו פועלת "ויגור" מיועדת לחברות סטרט-אפ שמיישמות המצאות של בוגרי הטכניון וחוקרים במוסד האקדמי, להשלמת תקופת ההנבטה שלהן, תוך קבלת תמיכה כספית.

החברה מסרה כי המוצר כבר עבר ניסויים פרה-קליניים, ובקרוב יחלו התהליכים לקבלת אישורי ה-FDA וה-CE האירופי. אגודת ידידי הטכניון בצרפת וקבוצת משקיעים ממדינה זו מסייעים לה.

תחרות החדשנות שבה השתתפה החברה וזכתה בפרס ראשון בתחום הרפואי, היא יוזמה משותפת של חברות רב-לאומיות וישראליות, המדען הראשי במשרד הכלכלה, משרדי ממשלה נוספים ומוסדות האקדמיה.

נושאים קשורים:  חדשות,  התקן,  טראומת בית חזה,  טיפול בשטח,  FDA,  ניסוי,  נקז,  Trocar,  iNNOVEX,  הטכניון
תגובות