אימונותרפיה

האיגוד האמריקאי לאונקולוגיה קלינית: אימונותרפיה היא ההתקדמות המשמעותית ביותר בתחום

האיגוד האמריקאי לאונקולוגיה קלינית (ASCO) דירג את האימונותרפיה כהתקדמות המשמעותית ביותר של השנה בדוח השנתי של האיגוד

17.02.2016, 07:23
אספקת תרופות, ניסוי קליני (צילום: אילוסטרציה)

אף כי כל ההישגים המחקריים שמופיעים בדוח ASCO יוצאים מהכלל, תחום אחד בולט במיוחד - אימונותרפיה. בתוך מספר שנים, חוקרים ורגולטורים הצליחו לקדם מספר אסטרטגיות אימונותרפיות ליישום קליני.

מההצלחה הראשונה בטיפול במלנומה מתקדמת, כיום ישנן עדויות שאימונותרפיה עובדת כנגד מגוון סוגי סרטן. אפילו בחולים שכבר טופלו בכל הטיפולים המסורתיים, אימונותרפיה יכולה לעכב גדילה של תאים סרטניים, לרוב עם תופעות לוואי קלות בלבד.

שתי אסטרטגיות עיקריות נחקרות כעת בתחום, שתיהן השיגו הצלחות משמעותיות בשנה החולפת. הראשונה קשורה בשחרור הרסן של התגובה הטבעית של מערכת החיסון כנגד הסרטן, והשנייה עוזרת למערכת לאתר ולהרוס תאים סרטניים.

מעכבי נקודות בקרה אימוניות: עירור התגובה החיסונית הטבעית כנגד הסרטן
מערכת חיסונית בלתי מרוסנת עלולה להוביל לתגובה דלקתית מוגברת ולהפרעות אוטואימוניות. למערכת החיסון ישנן נקודות בקרה שמיועדות לרסן את המערכת ולמנוע פגיעה ברקמות הבריאות. ישנם גידולים שמייצרים מולקולות דומות לאלו שמיוצרות על ידי מערכת החיסון, ובכך מעכבות את התגובה החיסונית כלפי הגידול.

מעכבים שפועלים על נקודות הבקרה הללו מסירים את ה"רסן" שהוטל על המערכת מצד הגידול, ובכך משחררים את מערכת החיסון לפעול כנגד הגידול. תרופות שפועלות במנגנון זה הראו תוצאות מבטיחות במלנומה ובסרטן הריאה, כמו גם בגידולים אחרים.

התרופה הראשונה שאושרה על ידי ה-FDA מהקבוצה הזו היא איפילימומאב, שחוסמת את CTLA-4 על תאי T, מה שמוביל לתגובה רחבה של המערכת החיסונית, כולל תקיפה של תאי הסרטן. מגוון של תרופות חדשות יותר תוקפות חלבונים אחרים במסלול הבקרה על המערכת החיסונית, אלו ידועים כ-PD-1. הטיפול פועל על ידי מניעה של קישור תאי הסרטן לחלבון PD-1 בתאי מערכת החיסון, מה שמוביל לתגובה חיסונית מוגברת כלפי הגידול עם מעט יותר תופעות לוואי.

סימון תאים סרטניים: לצד מעכבים של נקודות הבקרה במערכת החיסון, אסטרטגיה נוספת שנחקרת היא חיזוק התגובה התאית החיסונית. דוגמא לכך הוא הנוגדן בלינטומומאב שנקשר לשני חלבונים שונים על גבי התאים הלבנים; CD19 על תאי B ו- CD3 על תאי T. בכך, מביאים הנוגדנים את תאי ה- B הסרטניים (במקרה של לוקמיה) להיקשר לתאי T ההורגים.

התרופה אושרה בדצמבר 2014 על ידי ה-FDA לטיפול בחולי ALL ללא כרומוזום פילדלפיה - צורה אגרסיבית של ALL.

בדוח מפורטים מחקרים נוספים של תרופות שנמצאות בשלבי פיתוח, כמו גם הישגים אחרים בתחום האונקולוגיה הקלינית בשנה החולפת.

להורדת הדו"ח המלא לחצו כאן

נושאים קשורים:  אימונותרפיה,  סרטן,  מעכבי PD-1,  מערכת החיסון,  ASCO,  מחקרים
תגובות