ADHD

מחקר ישראלי: קשיים תפקודיים וקוגניטיביים אופיניים גם למבוגרים הסובלים מ-ADHD

מחקר שנערך על ידי רופאים מבית החולים "הדסה" בירושלים ביקש לבדוק לעומק את השפעת ADHD על תפקוד תעסוקתי ואיכות החיים של מבוגרים, ולגבש מערך כלים שיכול לשמש כאומדן להשפעת ההפרעה

עבודה על מחשב (צילום: אילוסטרציה)

כידוע, הפרעת קשב וריכוז שמתחילה לרוב בילדות לא בהכרח עוברת, ולעתים אף מחמירה עם הגיל. מבוגרים רבים מתמודדים עם ההפרעה ומתקשים להתאים, את חייהם המקצועיים והאישיים למגבלותיהם.

ד"ר עדי שטרן וד"ר עדינה מאיר מבית החולים "הדסה" בירושלים ביקשו לבדוק לעומק את ההשפעה של הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות במבוגרים על תפקודם התעסוקתי ואיכות חייהם של החולים, וכן לבחון את תוקפם של כלי האומדן השונים ל-ADHD במבוגרים. תוצאות המחקר פורסמו בכתב העת American Journal of Occupational Therapy

מערך המבדקים שנותח על ידי החוקרים עשוי לשמש ככלי יעיל בעל רגישות וסגוליות טובים, להערכת התפקוד במבוגרים עם ADHD על רבדיו

למחקר גוייסו 81 מבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז ו-58 מבוגרים ללא הפרעת קשב וריכוז. כל המשתתפים השיבו לשאלון המדרג תסמיני הפרעת קשב וריכוז. במקביל, הוערכו הנחקרים באמצעות מהדורת המבוגרים של מפרט הדירוג ההתנהגותי של תפקוד ביצועי (BRIEF-A- Behavior Rating Inventory of Executive Function–Adult Version), וכן באמצעות סולם איכות החיים במבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז (Adult ADHD Quality-of-Life Scale)

ניתוח נתוני BRIEF-A מצביע על שכיחות גבוהה ביותר של פגיעה תפקודית בקרב מבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז, כאשר בקרב כ-96% מנחקרי המדגם נמצא פגם בשני רבדי בדיקה לפחות. התפקוד המטה-קוגניטיבי נפגע בצורה המודגשת ביותר. בנוסף, החוקרים מצאו הלימה משמעותית בין תוצאות BRIEF-A למדדי איכות חיים של הנבדקים, מה שמחזק את תוקפו של מפרט ההערכה.

ציוני איכות החיים היו נמוכים משמעותית בקבוצת ה-ADHD לעומת זרוע הביקורת. ההשפעה היתה מודגשת במיוחד בשאלות שעסקו ברמת היעילות והפוריות המקצועית/אישית של הנבדקים בחיי היומיום, ממצא המדגיש את הקשיים התפקודיים של מבוגרים עם הפרעת קשב.

לבסוף, החוקרים שילבו את סולמות ההערכה של המחקר הנוכחי לכדי מערך כלים CFE battery cognitive–functional evaluation, אשר יכול לשמש כאומדן מתוקף וכוללני להערכת הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות במבוגרים.

החוקרים סיכמו, כי קשיים תפקודיים וקוגניטיביים מהותיים אופיינים גם לאנשים מבוגרים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז. מערך המבדקים שנותח על ידי החוקרים עשוי לשמש ככלי יעיל בעל רגישות וסגוליות טובים, להערכת התפקוד במבוגרים עם ADHD על רבדיו. המחקר מדגיש פעם נוספת את החשיבות של זיהוי וטיפול בהפרעת הקשב בכל הגילאים.

מקור:
Validating the Measurement of Executive Functions in an Occupational Context for Adults With Attention Deficit Hyperactivity Disorder
 

נושאים קשורים:  ADHD,  איכות חיים,  תפקוד ביצועי,  המרכז הרפואי "הדסה",  מחקרים,  פגיעה קוגניטיבית,  הפרעות קשב וריכוז
תגובות