• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
חדשות

"רמב"ם": בדיקה לאיתור סרטן מעי הגס באמצעות מצלמה בקפסולה נבלעת

הפיתוח הישראלי, של חברת Given Imaging, שימש עד כה לבדיקות במעי הדק, אולם דור חדש של הפיתוח מיועד לאיתור מוקדם של סרטן המעי הגס בקרב מי שאינו סובל מהיצרות מעיים

ד"ר איתי מזא"ה והקפסולה המצלמת של חברת Given Imaging (צילום: פיוטר פליטר / "רמב"ם")

המרכז הרפואי "רמב"ם" הודיע אתמול (א'), כי החל להציע שירות חדש לבדיקה לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס, על ידי שימוש בטכנולוגיה החדשנית של מצלמה זעירה בקפסולה, המאפשרת סריקת המעי.

בית החולים מסר כי המצלמה, שפותחה בחברת גיוון אימג'ינג (Given Imaging) הישראלית, זמינה עתה לשימוש קליני רק ברמב"ם, והיא מצטרפת לסל בדיקות הסקר לסרטן המעי הגס, הכוללת בדיקת דם סמוי בצואה, קולונוסקופיה או CT-קולונוגרפיה ("קולונוסקופיה וירטאולית").

המצלמה הזעירה, דו-ראשית, בצורת קפסולה באורך של כ-3.1 ס"מ וקוטר של כ-1.1 ס"מ, נבלעת בדומה לכדורי תרופה ומופרשת בצורה טבעית

המצלמה עצמה היא כבר דור שני של הקפסולה המצלמת, שהותאמה לבדיקה. עד כה השתמשו במה לבדיקת המעי הדק בלבד. השימוש הקליני בה אושר על ידי ה-FDA ומשרד הבריאות, מסר בית החולים.

המצלמה הזעירה, דו-ראשית, בצורת קפסולה באורך של כ-3.1 ס"מ וקוטר של כ-1.1 ס"מ, נבלעת בדומה לכדורי תרופה ומופרשת בצורה טבעית דרך פי הטבעת בשירותים. הקפסולה מצלמת בתוך המעי הגס במשך 9 שעות והתמונות משודרות למקלט בחגורה המחוברת לגוף הנבדק.

הבדיקה נערכת בבית החולים, בליווי צוות מכון הגסטרו. ההקלטה מעובדת לסרט וידאו, שאותו מפענח רופא גסטרואנטרולוג לאבחון ממצאים פתולוגים במעי.

ד"ר איתי מזא"ה, רופא בכיר במכון הגסטרו ברמב"ם, שאחראי על הבדיקה באמצעות מצלמת הקפסולה, היה חבר בצוות הפיענוח של הקלטות הגלולות עבור Given Imaging. הוא מסר אתמול, כי מדובר בטכנולוגיה מתקדמת יותר מקודמתה.

לדבריו, מכון הגסטרו היה מעורב בפיתוח הגלולה המצלמת של המעי הדק ו"עתה אנחנו מדברים על גלולה חדשה ומתקדמת יותר לשימוש בבדיקות המעי הגס. בדיקה זאת איננה מצריכה פעולה פולשנית ויש בכך יתרון על פני הבדיקות האחרות הקיימות כיום. לא בלתי נמנע שבעתיד הקרוב השימוש בפיתוח הזה יהיה דבר שבשגרה".

עוד נמסר מבית החולים, כי הבדיקה נכללת בסל הבריאות וניתן לקבל עבורה התחייבות מקופות החולים השונות. יש לציין כי בדיקת הסקר לגילוי מוקדם של סרטן מעי גס מיועדת לאנשים בריאים, ללא עדות לאנמיה, דימום ממערכת עיכול או חשד קליני גבוה לממאירות במערכת עיכול, ומיועדת למי שלא הצליח להשלים קולונוסקופיה למרות הכנה טובה, או לאנשים בסיכון גבוה להרדמה, בעיות לב ונשימה, או למטופלים המפחדים/מתביישים/נמנעים מבדיקה פולשנית.

עם זאת, התנאים שבהם המטופלים לא יוכלו לעבור את הבדיקה כוללים למשל בדיקות הדמיה קודמות המעידות על היצרות או חסימה במערכת העיכול.

לפי נתוני משרד הבריאות, מדי שנה כ-900 חולים שאובחנו בשלב מוקדם של סרטן המעי הגס מחלימים ממנו. למרות חשיבות הגילוי המוקדם להצלת חיים, ישראלים רבים אינם ממהרים לעבור את בדיקות הסקר התקופתיות, המומלצות לבני 50 ומעלה. רק כ-20% מבני הגילאים הללו עוברים את בדיקות הסקר. רבים נוטים לוותר על הבדיקה מתוך חשש מאופייה הפולשני ואי הנוחות הכרוכה בה.

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "רמב"ם",  קפסולה,  חברת Given Imaging,  סרטן המעי הגס,  אבחון,  גילוי מוקדם
תגובות