חדשות

הצלחה לטיפול באולטרה-סאונד ממוקד מונחה MRI בחולים הסובלים מרעד בלתי נשלט

מחקר שנערך בקרב 76 מטופלים הסובלים מהתופעה הנוירולוגית מצא תוצאות מעודדות לטיפול החדשני והבלתי-פולשני; החוקרים מקווים כי בעתיד הקרוב ניתן יהיה להשתמש בטכנולוגיה גם כדי לסייע לחולי פרקינסון הסובלים מרעד

בדיקת MRI (צילום: אילוסטרציה)
בדיקת MRI (צילום: אילוסטרציה)

כתב העת NEJM דיווח בשבוע שעבר על תוצאות ראשונות ומוצלחות של טיפול חדשני לרעד בלתי נשלט בידיים (ET – Essential Tremor). הטיפול נעשה בטכנולוגיה לא-פולשנית העושה שימוש בגלי אולטרה-סאונד ממוקדים ומנווטי MRI.

המחקר נעשה ב-76 חולים בכמה מרכזים רפואיים ברחבי העולם. על פי הערכות, כ-3% מהאוכלוסייה סובלים מ-ET בדרגות חומרה שונות. הגם שאין מדובר במצב נוירולוגי מסכן חיים הוא בהחלט פוגע באיכות החיים של החולה ובתפקוד יום-יומי. ה-FDA העניק ביולי השנה אישור להשתמש בטכנולוגיה ובעקבותיו סיפקו אישור גם רשויות הבריאות של קנדה.

40 מבין 76 המטופלים שנכללו במחקר האקראי היו מקנדה. אחד הרופאים הקנדיים, מבית החולים האוניברסיטאי ומהמרכז למדעי הבריאות סניברוק (Sunnybrook) שבטורונטו, ד"ר ניר ליפסמן, אמר כי הטיפול הוא "מהפכני ומשנה את כללי המשחק".

רשת הטלוויזיה הקנדית CBC שידרה כתבה על אחת המטופלות, בת 76, שעברה את ההליך החדשני במסגרת הניסוי. למעט גילוח שיער הראש כדי להלביש עליו קסדה מיוחדת לא השתמשו הרופאים בסכין מנתחים ולא קדחו בעצם הגולגולת. האשה סבלה מ-ET מאז שהיתה בת 33. הרעד החל ביד הדומיננטית והתגבר. לדברי החוקרים, טיפולים בתרופות מפחיתים את הרעד ב-60%-70% מהחולים, אך הם כרוכים בתופעות לוואי.

הפעלת הטכנולוגיה החדישה נעשית בזמן שהמטופל שוהה בתוך מכשיר MRI, בערנות מלאה. הטיפול נמשך 4 שעות. הרופאים ממקדים את האולטרסאונד בתלמוס, באזור האחראי לרעד. במקרה של המטופלת הקנדית, כבר לאחר שיצאה מתוך מתקן ה-MRI לאחר הטיפול נערך לה מבדק שבו נתבקשה לגעת בקצה אפה באצבע המורה, לאחוז כוס מים ולחתום את שמה. בכל הפעולות הללו לא נראה רעד של היד, מה שלא היה קודם לכן.

לדברי החוקרים, כבר לאחר שלושה חודשים מהטיפול הרעד פחת ב-47%. לאחר שנה הוא פחת ב-40% נוספים. הרופאים הקנדים מסרו, כי הטכנולוגיה "פותחת עידן חדש, מהפכני, בטפול במחלות מוח", והביעו תקווה שניתן יהיה ליישמה גם כדי לטפל בחולי פרקינסון ואפילפסיה, הסובלים גם הם מרעד בלתי נשלט.

בתוך כך, פירסם בשבוע שעבר כתב העת Brain Stimulation דו"ח על ניסוי שבו השתמשו רופאים לראשונה באולטרה-סאונד ממוקד כדי לעורר גבר בן 25 שהיה שרוי בתרדמת (קומה) בעקבות פגיעה מוחית. זו הפעם הראשונה שטיפול כזה נעשה. הוא בוצע בבית החולים של אוניברסיטת UCLA בארה"ב. גם במקרה הזה, גלי האולטרה-סאונד מוקדו לאזור התלמוס. את צוות הרופאים הוביל פרופ’ אלכסנדר ביסטריצקי.

נושאים קשורים:  חדשות,  אולטרה-סאונד ממוקד,  MRI,  מחקר,  ניסוי,  רעד בלתי נשלט,  פרקינסון
תגובות