חדשות

הפסקת עישון תביא על פי הערכה למניעת 40% מתחלואת סרטן בישראל

כך עולה מנתונים שפורסמו היום על ידי האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות, לקראת מבצע "הקש בדלת" שייערך ב-31 באוקטובר

עישון בישראל (צילום: אילוסטרציה)

האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות פירסמו היום (ג') נתונים מעודכנים על היקף תחלואת הסרטן בישראל, ועל סוגי הסרטן שיש להם קשר לעישון, לקראת מבצע ההתרמה "הקש בדלת", שייערך ב-31 באוקטובר.

תחלואת סרטן הריאה הקשורה בעישון מגיעה לכדי 81% בקרב גברים ול-58% בקרב נשים. תחלואת סרטן שלפוחית השתן הקשורה בעישון מגיעה ל-41% בקרב גברים ול-21% בקרב נשים. העישון תורם גם לכ-7% מכלל תחלואת סרטן המעי הגס והחלחולת בשני המינים.

כמו כן, עישון קשור לסוגי סרטן אחרים, ביניהם, סרטן הלוע, סרטן חלל האף והפה, סרטן הגרון, סרטן הלבלב, סרטן הכליה וסרטן הוושט. כמו כן נמצא קשר בין עישון לסרטני קיבה, כבד רחם ושחלה, אולם בשיעור יחסי קטן יותר בהשוואה לאחרים.

נתונים נוספים שנמסרו:

  • בשנים 2013-1990 אובחנו בישראל 331,211 מקרים חדשים של סרטן הקשורים בעישון – כ-40% מכלל מקרי הסרטן החדשים שאובחנו באותה תקופה (551,905). ב-1990 היה חלקם היחסי של סוגי הסרטן הקשורים בעישון 44% מכלל האבחנות החדשות בישראל. ב-2013 נרשמה ירידה קלה בשיעור יחסי זה - 38%.
  • חלקם היחסי של סוגי הסרטן הקשורים בעישון ירד באותה תקופה בקרב גברים יהודים ונשים יהודיות, וכך גם בקרב נשים ערביות - אולם עלה בקרב גברים ערבים.
  • מבין כלל מקרי סרטן חלל הפה והלוע, ל-50% (גברים) ול-18.2% (נשים) יש קשר לעישון. בסרטן הריאה מדובר על 81% (גברים) ו-58% (נשים).
  • בסרטן הוושט היחס הוא 51.1% (גברים), 32.6% (נשים). בסרטן הקיבה: 20.1% (גברים), 3.2% (נשים). בסרטן הלבלב: 25.5% (גברים), 13% (נשים). בסרטן כבד: 24.6% (גברים), 8.9% (נשים). בסרטן גרון: 75.2% (גברים), 13% (נשים). בסרטן צוואר הרחם: 6.9%. בסרטן שחלה: 16.9%.
  •  בסרטן שלפוחית השתן, העישון תורם ל-40.7% (גברים), 20.5% (נשים). בסרטן השופכן ואגן הכליה: 26.4% (גברים), 10.7% (נשים) ובלוקמיה מיאלואידית: 17.6% (גברים), 6% (נשים) מכלל המקרים.

מירי זיו, מנכ"לית האגודה למלחמה בסרטן, אמרה בהקשר לנתונים אלו ל-Ynet: "הנתונים מצביעים על קשר ישיר וחזק בין עישון כבד למחלות סרטן, כאשר הפסקת עישון תביא על פי הערכה למניעת 40% מתחלואת סרטן. הנתונים ומוכיחים ששווה להפסיק לעשן. ידוע מכבר שעישון גורם לרוב מקרי סרטן הריאה שאותם ניתן למנוע, אולם הנתונים הנוכחיים מצביעים גם על קשר ישיר לסוגי הסרטן הנוספים".

עוד נמסר בדיווח, כי מחקר הנערך עתה בישראל בשיתוף האגודה למלחמה בסרטן בודק אם טיפול קרינתי מונע לשד בריא מוריד סיכון לסרטן בעתיד בקרב נשאיות המוטציה בגנים BRCA. המחקר בודק את ההשלכות של הטיפול למי שחלו בסרטן בשד האחד, ובוחן אם הוא יוריד את הסיכון לסרטן בעתיד. במסגרת המחקר מוצע לנשאיות BRCA המקבלות טיפול בקרינה לשד החולה להקרין בו בזמן גם את השד הבריא.

את המחקר מובילות ד"ר אלה עברון מ"איכילוב" וד"ר מירב בן דוד מ"שיבא". המחקר מבוצע גם בבתי החולים "רמב"ם", "אסף הרופא", גליל מערבי (נהריה) ו"סורוקה". כיום משתתפות בו 147 מטופלות נשאיות המוטציות הללו - 75 קיבלו קרינה דו-צדדית, ו-72 קיבלו טיפול סטנדרטי.

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  האגודה למלחמה בסרטן,  תחלואה,  עישון,  סרטן שד,  קרינה
תגובות