חדשות

"פריצת דרך טיפולית" ל-ADCERTIS בטיפול במיקוזיס פונגואידס ובלימפומה אנאפלסטית ראשונית של העור של תאים גדולים

ה-FDA העניק תואר "פריצת דרך טיפולית" ל-ADCETRIS לטיפול במטופלים עם שני הסוגים הנפוצים ביותר של לימפומה עורית של תאי T

17.11.2016, 14:00
ניסוי ופיתוח תרופות (צילום: אילוסטרציה)

Seattle Genetics, חברת ביוטכנולוגיה עולמית, הודיעה לאחרונה שמינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA, Food and Drugs Administration) העניק ציון "פריצת דרך טיפולית" (Breakthrough Therapy Designation) ל-ADCETRISי(Brentuximab vedotin) לטיפול בחולי מיקוזיס פונגואידס (Mycosis fungoides) המבטא CD30 ובחולי לימפומה אנאפלסטית ראשונית של העור של תאים גדולים (pcALCLי, primary cutaneous Anaplastic Large Cell Lymphoma) הדורשים טיפול סיסטמי ושקיבלו טיפול סיסטמי אחד קודם.

שני מצבים אלו הינם תתי הסוג הנפוצים ביותר של לימפומה עורית של תאי Tי(CTCL, Cutaneous T-Cell Lymphoma), האחראים ליותר מ-75% ממקרי המחלה. ADCETRIS נבדקה בלימפומה עורית של תאי T המבטאת CD30 במחקרים קליניים, כולל מחקר הפאזה 3 ALCANZAי.

ADCETRIS הינה תרופה מוצמדת לנוגדן אנטי CD30 המבוטא על נגעים עוריים בכ-50% מהחולים עם לימפומה עורית של תאי T. נכון להיום, ADCETRIS איננה מאושרת לטיפול בלימפומה עורית של תאי T.

"התואר 'פריצת דרך טיפולית' שהוענק על ידי ה-FDA מחזק את האמונה ש-ADCETRIS מייצגת התקדמות משמעותית בטיפול בלימפומה עורית של תאי T המבטאת CD30", אמר קליי סיגל, Ph.D., נשיא ומנכ"ל חברת Seattle Genetics. "תואר זה מחזק את מטרתנו לזרז את תהליך האישור, על מנת לאפשר ל-ADCETRIS להיות זמינה למטופלים. אנחנו מצפים להצגת הנתונים ממחקר הפאזה 3 ALCANZA בכנס השנתי של האגודה האמריקאית להמטולוגיה (ASH, American Society of Heamatology), ומתכוונים להגיש בקשה לאישור ה-FDA במחצית הראשונה של 2017".

מחקר ה-ALCANZA

מחקר ה-ALCANZA הינו מחקר אקראי מבוקר פאזה 3, שהשווה טיפול ב- ADCETRIS לזרוע בקרה של טיפול סטנדרטי על פי בחירת החוקר/ת, Methotrexate או Bexarotene, בטיפול בחולי לימפומה עורית של תאי T המבטאת CD30, שקיבלו טיפול סיסטמי קודם או הקרנות.

התוצא הראשוני שנבדק היה שיעור תגובה אובייקטיבית שנמשך לפחות 4 חודשים (ORR4). תוצאים משניים כללו שיעור תגובה מלאה, הישרדות ללא התקדמות המחלה וירידה בנטל התסמינים במהלך הטיפול. המחקר גייס 131 מטופלים ב-50 מרכזים ברחבי העולם. המטופלים קיבלו ADCETRIS כל שלושה שבועות בהשוואה לבחירת החוקר/ת במשך עד שנה.

המחקר הדגים שיפור גבוה משמעותי סטטיסטית בתוצא הראשוני - שיעור תגובה אובייקטיבית הנמשך לפחות 4 חודשים, תחת טיפול ב-ADCETRIS, בהשוואה לביקורת. תוצאות המחקר יוצגו בכנס השנתי של האגודה האמריקאית להמטולוגיה בתחילת חודש דצמבר השנה.

לימפומה עורית של תאי T

לימפומה עורית הינה תת-קטגוריה של לימפומה שאינה הודג'קין המערבת את העור. לפי הקרן ללימפומה עורית, לימפומה עורית של תאי T הינה הלימפומה העורית הנפוצה ביותר, ולרוב תופיע עם נגעים אדומים, פלאקים קשקשיים או פלאקים מורמים שלעתים קרובות מחקים אקזמה או דרמטיטיס כרונית.

התקדמות ממעורבות עורית ממוקדת עשויה להתלוות ליצירת גידול, התכייבות ונשירה, המלווים בגרד וזיהומים. שלבים מתקדמים מוגדרים על ידי מעורבות של בלוטות לימפה, דם פריפרי ואיברים פנימיים. לפי הספרות, CD30 מבוטא על נגעים עוריים בכמחצית מהמטופלים עם לימפומה עורית של תאי T.

ADCERTIS

ADCETRIS נבדקה ביותר מ-70 מחקרים קליניים המתקיימים היום, כולל שני מחקרי פאזה 3, ECHELON-1 בלימפומה ע"ש הודג'קין ו-ECHELON-2 בלימפומה בוגרת של תאי T, כמו גם במחקרים נוספים הבודקים סוגים שונים של ממאירויות המבטאות CD30, כולל לימפומה של תאי B.

ADCETRIS הינה תרופה מוצמדת נוגדן המורכבת מנוגדן אנטי CD30 מונוקלונאלי המחובר על ידי Protease-cleavable לגורם המפריע למיקרוטובולים - MMAEי(Monomethyl auristatin E). מערכת חיבור התרופה לנוגדן בנויה כך שהיא תהיה יציבה בזרם הדם אבל תשתחרר כאשר ישנו חיבור לתאי גידול המבטאים CD30.

טיפול ב-ADCETRIS במתן תוך ורידי קיבל אישור מה-FDA בשלוש אינדיקציות:

1. במטופלים עם לימפומה ע"ש הודג'קין לאחר כישלון השתלת מח עצם אוטולוגית או כישלון שני משטרי טיפול כימותרפיים במי שאינם מתאימים להשתלת מוח עצם.
2. במטופלים עם לימפומה ע"ש הודג'קין הנמצאים בסיכון גבוה לחזרה לאחר השתלת מח עצם אוטולוגית.
3. במטופלים עם לימפומה אנאפלסטית סיסטמית של תאים גדולים לאחר כישלון של לפחות משטר כימותרפי אחד.

בנוסף, ADCETRIS מאושרת על ידי משרד הבריאות הקנדי והנציבות האירופאית לטיפול במספר מצבים של לימפומה ע"ש הודג'קין או לימפומה אנאפלסטית סיסטמית של תאים גדולים.

קונטרה אינדיקציות, אזהרות ותופעות לוואי

אין לתת ADCETRIS בשילוב עם Bleomycin בשל רעילות ריאתית. ADCETRIS עשויה לגרום לנוירופתיה פריפרית, בעיקרה סנסורית, אנפילקסיס ותגובה להזרקה, רעילות המטולוגית כולל נויטרופניה חמורה ממושכת, טרומבוציטופניה או אנמיה, זיהומים חמורים וזיהומים אופרטוניסטים, תסמונת פירוק הגידול, רעילות מוגברת בנוכחות כשל כבדי בינוני או חמור, רעילות כבדית, PML, רעילות ריאתית, תופעות עוריות חמורות כולל תסמונת סטיבן ג'ונסון ונקרוליזיס אפידרמי, סיבוכים גסטרואינטסטינליים ורעילות עוברית.

במספר מחקרים קליניים שבדקו טיפול ב-ADCETRIS תופעות הלוואי הנפוצות ביותר (≥ 20%) היו נויטרופניה, נורופתיה פריפרית סנסורית, עייפות, בחילה, אנמיה, זיהומי מערכת הנשימה העליונה, שלשול, חום, פריחה, טרומבוציטופניה, שיעול והקאות.

מקור:
http://www.businesswire.com/news/home/20161110005421/en/

נושאים קשורים:  חדשות,  FDA,  לימפומה עורית,  תאי T,  פריצת דרך,  ®ADCETRIS,  Seattle Genetics