חדשות

ליצמן נפגש עם שלדון אדלסון לדון בתרומה להקמת מרכז הקרנת פרוטונים

משרד הבריאות הודיע כי שר הבריאות ליצמן ביקר במרכז שכזה בארה"ב והחליט לפעול להקמת מרכז דומה בישראל, ונפגש לצורך כך עם המיליארדר היהודי אדלסון

מימין: שר הבריאות יעקב ליצמן, שלדון אדלסון ומרים אדלסון (צילום: משרד הבריאות)

שר הבריאות יעקב ליצמן, השוהה בביקור בארה"ב, נפגש שלשום (ג') עם המיליארדר היהודי שלדון אדלסון במטרה "לקדם הקמת מרכז להקרנת פרוטונים בישראל"; כך הודיע משרד הבריאות. לפי ההודעה, השר ביקר במרכז כזה, המיועד לטיפול בחולי סרטן, בעיר פילדלפיה - והחליט לפעול להקמת מכון דומה בישראל.

משרד הבריאות מסר כי מדובר בפרויקט לאומי לטיפול קרינתי, מדויק ומתקדם, בחולי סרטן, בעיקר ילדים. במדינות המפותחות בעולם יש כיום מספר מצומצם של מרכזים מעין אלו, נמסר. לפי ההודעה, "השר למד על חשיבות הנושא מאנשי מקצוע במשרדו ומרופאים במועצה הלאומית לאונקולוגיה. מרכז פרוטונים יאפשר טיפול מתקדם למאות חולים בשנה".

ועדה קבעה בעבר כי אין צורך מיידי במרכז להקרנת פרוטונים בשל "העלות הכספית העצומה בתשתית, מכשור, הכשרת כוח אדם ומעמסה כלכלית כבדה על מערכת הבריאות"

בשלב זה לא נמסר באיזה בית חולים גדול בישראל יוקם מרכז שכזה. מדובר בהשקעה של כמה מאות מיליוני דולרים.

הקרנת פרוטונים היא טיפול רדיו-תרפי מתקדם בסרטן. היא פועלת על ידי העברה מדויקת של קרינה באנרגיה גבוהה לגידול וכך גורמת נזק לדנ"א של התאים הסרטניים ומובילה להרס שלהם. הטיפול הממוקד באזור הגידול בלבד מפחית את הנזק הנגרם מחוצה לו. ניתן לשלוט ברמת האנרגיה ובהאצת הפרוטונים באופן מדויק, כך שתהיה מדויקת ביעד הסרטני ותוך הפחתה משמעותית בתופעות הלוואי בטווח הקצר והארוך.

הקרנת פרוטונים מתאימה לטיפול בגידולים עם גבולות מובהקים וברורים ובמקרים שבהם הגידול לא התפשט ואין גרורות.

שתי ועדות לבדיקת ההיתכנות של הקמת מרכז פרוטונים בארץ עסקו בנושא, והאחרונה הגישה המלצותיה במאי 2012. ההמלצות אושרו במועצה הלאומית לאונקולוגיה שבמשרד הבריאות. בדו"ח צוין, כי הוכחת יעילותה של הטכנולוגיה הזאת נצפתה במספר מקרים מצומצם, במיוחד בילדים. לפיכך, הוועדה קבעה שאין הצדקה מיידית בהקמת מרכז פרוטונים בישראל "עקב העלות הכספית העצומה בתשתית, מכשור, הכשרת כוח אדם ומעמסה כלכלית כבדה על מערכת הבריאות".

עם זאת, הוועדה המליצה על היערכות לשנים הבאות כדי להתחיל בתכנון והקמה של מרכז פרוטונים במסגרת אקדמאית. ההמלצה לא נקבה בשמו של בית חולים-אוניברסיטאי מסוים בישראל.

כיום, להתוויות המאושרות, בעיקר בטיפול במחלות סרטן מסוימות בילדים, קופות החולים מממנות את הטיפול הנעשה בחו"ל. ב-2012 היו בעולם 41 מרכזים רפואיים (11 מהם בארה"ב) שבהם ניתן לקבל טיפול בהקרנת פרוטונים.

נושאים קשורים:  חדשות,  שלדון אדלסון,  תרומות,  הקרנת פרוטונים,  פגישה,  סרטן,  שר הבריאות יעקב ליצמן
תגובות