חדשות

האגודה למלחמה בסרטן יוצאת למאבק נגד הסיגריה האלקטרוניות: מזיקה ומסוכנת

בנייר עמדה שהפיצה האגודה השבוע נכתב, כי הסיגריות האלקטרוניות מוליכות שולל את המעשנים בשל "דימוי נקי", אך הן ממכרות בשל תכולת הניקוטין ובעלות השפעות בריאותיות הרסניות

"החלופה של סיגריה אלקטרונית אינה נטולת סיכונים, אבל האלטרנטיבה של שימוש בטבק בוער גרועה בהרבה". (צילום: אילוסטרציה)

האגודה למלחמה בסרטן הפיצה השבוע נייר עמדה, בו קבעה כי סיגריות אלקטרוניות מעודדות עישון ולא ממגרות אותו. עוד צוין במסמך, כי הגורמים המשווקים "מוליכים שולל את המשתמשים", מאחר שהסיגריה האלקטרונית מכילה ניקוטין, ממכרת ומזיקה ממש כמו סיגריה רגילה, "רק שבניגוד לאחרונה - היא בעלת דימוי נקי".

לפי האגודה למלחמה בסרטן, "סיגריות אלקטרוניות יכולות לחשוף את המעשנים לתרכובות קרבוניל ותרכובות אורגניות נדיפות אחרות בעלות השפעה בריאותית מזיקה".

"אין הוכחות מדעיות ליכולת הסיגריות האלקטרוניות לסייע בגמילה. יתרה מכך - הן אף מעודדת עישון במקום למגר אותו"

בנייר העמדה בנושא מדגישה האגודה למלחמה בסרטן, כי "על פי הנתונים המחקריים הקיימים היום סיגריה אלקטרונית היא המצאה מדאיגה... אין הוכחות מדעיות ליכולתה לסייע בגמילה. יתרה מכך - היא אף מעודדת עישון במקום למגר אותו. עצם קיומה של הסיגריה האלקטרונית מסכן עשורים של התקדמות בצמצום שיעורי העישון".

מחברי המסמך ציינו, כי מדיווחים שנאספו ברחבי העולם עולה כי במדינות שבהן הסיגריה האלקטרונית נפוצה, זינק באופן משמעותי היקף המעשנים, וזאת לאחר עשרות שנים של ירידה שחלה בשיעורי עישון הסיגריות.

עוד נכתב בנייר העמדה: "אסור לשכוח כי עשרות שנים הכחישה תעשיית הטבק ושיקרה ביחס לעובדה שהניקוטין שבטבק הוא חומר מממכר ומזיק". רק בשנת 1996 הכריז ה-FDA על הסיגריה כ"התקן להעברת סם" (Drug Delivery Device).

"מנגנון ההתמכרות לניקוטין", ציינו מחברי נייר העמדה, "דומה למנגנון ההתמכרות לסמים קשים (הרואין וקוקאין). הניקוטין נספג בגוף בתוך שבע שניות, גורם לשחרור דופאמין, היוצר תחושה זמנית של עונג. עם הזמן המעשן זקוק ליותר ניקוטין, ובתדירות גבוהה יותר, כדי ליצור אותה תחושה. זו הסיבה שמעשנים קבועים צורכים יותר ויותר סיגריות כדי להרגיש אותה תחושת עונג מתמשכת כמו מכורים לסמים.

"בניגוד לשאר תחליפי הניקוטין הנמכרים בבתי המרקחת כאביזר מסייע לגמילה מעישון, כמו מדבקות, משאפים ומסטיקים שבהם המינון מדוד, ידוע ומוגבל בזמן - במקרה של הסיגריות האלקטרוניות, אין הגבלה וניתן לעשן חפיסה שלמה ברצף ובכך לצרוך כמויות גבוהות ומסוכנות של ניקוטין. יש עדויות מדעיות שהשפעה התמכרותית יכולה להגביר את הסיכון להפרעות קשב ולמידה, אימפולסיביות והפרעות במצבי רוח.

"מכיוון שהמוצר חדש יחסית, עדיין אין נתונים ממחקרים ארוכי טווח על המשתמשים או אלו הנחשפים לעישון פסיבי של אותה סיגריה. לכן אנו צופים שהמדיניות, החקיקה וההמלצות ישתנו בהתאם לראיות המדעיות שייחשפו".

נושאים קשורים:  חדשות,  עישון,  גמילה,  התמכרות,  האגודה למלחמה בסרטן,  סיגריות אלקטרוניות
תגובות