סרטן שד

האם טרומבוציטוזיס יעיל בניבוי התפתחותם של גידולים?

מחקר מצא, כי חולים עם טרומבוציטוזיס נמצאים בסיכון מוגבר לגידולים ויש צורך במחקרים נוספים כדי לזהות את הגידולים בעלי הקשר החזק ביותר לממצא מעבדתי זה

08.02.2017, 10:55
בדיקות דם (צילום: אילוסטרציה)

למרות שהקשר בין ספירת טסיות גבוהה לגידולים דווח במחקרים שבוצעו בקהילה ובבתי חולים, ישנם רופאי משפחה רבים שאינם מודעים לקשר זה והמעבדות המבצעות בדיקות דם נוטות שלא לזהות ולהזהיר מפני טרומבוציטוזיס.

מטרתו של מחקר זה, שבוצע בתבנית של סקירה שיטתית, היתה לזהות ולהציג מידע ממחקרים קודמים שבדקו אם טרומבוציטוזיס הינו סמן מוקדם של גידולים ברפואת הקהילה.

בוצעה סריקה של מאגרי המידע EMBASEי(OvidSPי), Medlineי(OVID),י Web of Science ו-The Cochrane Library. מחקרים שנכללו במחקר זו דיווחו על הקשר בין טרומבוציטוזיס לסרטן במבוגרים מעל גיל 40 המקבלים טיפול בקהילה. בוצע שימוש בנתונים מתשעה מחקרים באיכות גבוהה לחישוב יחס מנבא חיובי ויחס נראות (likelihood ratio) לסרטן.

המחקרים שנכללו בעבודה דיווחו על גידולי מעי גס ורקטום, ריאות, שחלות, שלפוחית-שתן, כליות, קיבה ו-ושט, רחם ושד. יחס הנראות שחושב בעבודה הראה, כי טרומבוציטוזיס מהווה גורם מנבא בכל הגידולים פרט לסרטן שד.

מבין הגידולים שנבדקו באוכלוסיית המחקר, טרומבוציטוזיס נמצא כמנבא הטוב ביותר של סרטן ריאות, מעי גס ורקטום.

תוצאות המחקר מרמזות, כי חולים עם טרומבוציטוזיס בקהילה נמצאים בסיכון מוגבר לסרטן, ושבחלק מהגידולים, אך לא בכולם, טרומבוציטוזיס מהווה סמן מוקדם של המחלה. ממצא זה יכול לשמש רופאי משפחה בעת מעבר על בדיקות דם המראות ספירת טסיות גבוהה לא צפויה.

עם זאת, יש צורך במחקרים נוספים על מנות לזהות את הגידולים בעלי הקשר החזק ביותר לטרומבוציטוזיס.

מקור:
Bailey, S.E.R. et al. (2016) Family Practice. 34(1), 4.

נושאים קשורים:  סרטן שד,  סרטן ריאה,  סרטן מעי גס,  טרומבוציטוזיס,  מחקרים
תגובות