שבוע המודעות לסרטן

ריצוף גנומי של סרטן צוואר הרחם חשף מאפיינים מולקולריים שעשויים להפוך את מהלך הטיפול במחלה

אפיון מולקולרי של כ-230 גידולים ממאירים בצוואר הרחם חשף גנים חדשים, בנוסף לאלו הידועים כבר, הביא לסיווג חדש של גידולים אלו לפי ממצאים גנומיים וגילה כיצד זני HPV שונים משפיעים באופן שונה על הביטוי הגנטי בסרטן צוואר הרחם

05.03.2017, 06:30
סרטן צוואר הרחם (צילום: אילוסטרציה)

סרטן צוואר הרחם הוא הקטלני ביותר מבין הגידולים הממאירים הגינקולוגיים, וברוב המקרים הוא נגרם מזיהום עם נגיף הפפילומה האנושי (HPV). למרות שקיים חיסון נגד HPV, שיעור ההתחסנות נמוך.

כתב העת היוקרתי Nature פירסם לאחרונה את תוצאותיו של מחקר מקיף שבוצע במסגרת פרויקט אטלס הגנום הסרטני (The Cancer Genome Atlasי- TCGA), שמצא קשרים מולקולריים חדשים עם השלכות קליניות ותפקודיות ושינויים גנטיים במסלולים תאיים, העשויים לקדם את התפתחות הגידול ולשמש כסמנים פרוגנוסטיים - ואף כמטרות טיפוליות.

במחקר זה בוצע אפיון מולקולרי ל-228 גידולים ראשוניים של צוואר הרחם. ריצוף גנומי שלם, אשר בוצע ל-85% מהדגימות, גילה חמישה גנים שהיו עם עומס מוטציות גבוה שלא נקשרו בעבר לסרטן צוואר הרחם: SHKBP1,י ERBB3י, CASP8י, HLA-A ו- TGFBR2. הריצוף גם אישר כי תשעת הגנים -  PIK3CA, EP300, FBXW7, HLA-B, PTEN, NFE2L2, ARID1A, KRAS, MAPK1 - נושאים גם הם עומס מוטציות גבוה בהקשר לסרטן צוואר הרחם, כפי שהוכח במחקרים קודמים.

עוד נמצא, כי אברציות בגנים ממשפחת APOBEC, המקודדים לציטידין דאמינאזות, הינן המקור העיקרי למוטציות בסרטן צוואר הרחם.

בעוד שניתן לרפא בהצלחה מחלה בשלב מוקדם על ידי ניתוח או הקרנות, אין תרופה לסרטן גרורתי של צוואר הרחם, לכן ישנה חשיבות גבוהה למציאת מטרות חדשות לתרופות עתידיות. למעלה מ-70% מהגידולים היו עם שינויים גנומיים במסלוליים התאיים PI3K/MAPK ו/או TGFβ, דבר המדגיש את הפוטנציאל הקליני של עיכוב מטרות במסלולים אלה.

תגלית חדשה נוספת היתה זיהוי הגברה של הגן BCAR4 בכ-7% מהגידולים אשר נקשרו במחקר זה לראשונה לסרטן צוואר הרחם ושעשויים להגיב לטיפול עם חוסמי טירוזין קינאז.

אדנוקרצינומות וגידולים של תאי קשקש הפגינו הגברה (אמפליפיקציה) של הגנים המקודדים ל-PD-L1 ול-PD-L2, חלבונים שעשויים להגיב לאימונותרפיה, כפי שתרופות ממשפחה זו הוכיחו יעילותן בסוגי סרטן כגון מלנומה וסרטן ריאות בשלבים מתקדמים ואף גרורתיים.

ניתוח מולקולרי משולב הכולל מספר עותקים, מתילציה וריצוף רנ"א גילה שלושה תתי-סוגים שונים של גידולים שסווגו לפי מצבור שינויים מולקולריים:
(1) גידול קשקשי עם ביטוי מוגבר של משפחת גנים המקודדים לקרטין.
(2) גידול קשקשי עם ביטוי נמוך של גנים המקודדים לקרטין.
(3) אדנוקרצינומה עם מצבור עשיר של שינויים גנטיים.

לכל תת-סוג שינויים גנטיים ייחודיים לו וניתן יהיה להתאים טיפול ממוקד-מולקולרי על ידי יצירת פרופיל גנטי לכל גידול וסיווגו לפי קריטריונים מולקולריים אלו.

95% מהדגימות היו חיוביות ל-HPV והיה איחוי של הנגיף עם הגנום המארח ב- 83% מהגידולים החיוביים ל-HPV. זנים שונים של HPV הביאו לשפעול מסלולים תאיים שונים, כגון ביטוי חלבונים החוסמים את הפעילות של p53 ו-Rb. ההשפעות השונות של הזנים השונים מציגות את הפוטנציאל של התאמת הטיפול לפי זן HPV.

עבודה זו הינה מקור מידע אדיר לניתוח מדעי על מנת לבחון מוטציות ייחודיות או קומבינציות של מוטציות שיכולות להוות מטרה לטיפולים ממוקדים.

בדיקות גנומיות מקיפות המבוצעות על פלטפורמת NGSי(Next Generation Sequencing) מאפשרות זיהוי והכוונה לטיפולים ממוקדים, מותאמים אישית לחולה הסרטן על סמך מאפייני הגידול הסרטני הספציפי. בדיקת FoundationOne סורקת בו זמנית 315 גנים שונים הקשורים לסרטן ומזהה את כל סוגי השינויים הגנטיים שהתרחשו בגידול, אשר עשויים להיות המניע לגדילתו.

הבדיקה תוקפה במבחן תיקוף רחב היקף ונתמכת ע"י מאגר המידע הנרחב של חברת Foundation Medicine, המבוסס על יותר מ-100,000 מקרים. פרטים נוספים על בדיקות גנומיות ורפואה מותאמת אישית.

מקור:
Integrated genomic and molecular characterization of cervical cancer. Cancer Genome Atlas Research Network, Nature. 2017 Jan 23.

נושאים קשורים:  שבוע המודעות לסרטן,  סרטן צוואר הרחם,  אפיון מולקולרי,  אטלס הגנום הסרטני,  HPV,  PD-L1,  PD-L2,  אימונותרפיה,  "טיפול ממוקד",  טיפול מותאם אישית,  קרטין,  סיווג אונקולוגי,  פרופיל גנומי,  פרופיל גנומי בסרטן,  מחקרים,  וירוס הפפילומה האנושי – HPV