PGBD5

PGBD5 - גן חדש המעודד מוטציות אונקוגניות

החוקרים זיהו כי הגן PGBD5 - piggyBac transposable element derived 5 מקודד לטרנספוסאז המבוטא ברוב הגידולים הסולידיים בילדות

03.08.2017, 14:13
מוטציה גנטית (צילום: אילוסטרציה)

שחלופים גנומיים מהווים סימן היכר של גידולים בבני אדם. החוקרים זיהו כי הגן PGBD5י(piggyBac transposable element derived 5) מקודד לטרנספוסאז DNA פעיל המבוטא ברוב הגידולים הסולידיים בילדות ובכלל זה גידולים רבדואידיים קטלניים.

באמצעות ריצוף DNA מלא החוקרים זיהו שחלופים שלא היו ידועים עד כה בגידולים רבדואידיים בבני אדם. שחלופים אלו כוללים רצפי סיגנל ספציפי של PGBD5י(PSS) בנקודות השבירה שלהם וגנים מדכאי גידול שאינם פעילים. PGBD5 נמצא כקשור פיזית לרצפי PSS גנומיים שהיו מספקים על מנת לתווך שחלופי DNA מושרי PGBD5 בתאי גידול רבדואידיים.

ביטוי אקטופי של PGD5 בתאי אדם שאינם מתים (primary immortalized) היה מספק על מנת לעודד טרנספורמציית תאים in vivo. פעילות זאת דרשה שיירים קטליטיים ספציפיים באתר הטרנספוסאז של PGBD5, תיקון DNA בקצוות ושינויים מבניים מושרים עם נקודת שבירה ב-PSS.

תוצאות אלו מגדירות את PGBD5 כמשרה מוטציות אונקוגניות ומציעות מנגנון אפשרי עבור שחלופי DNA ספציפיים בגידולים סולידיים בילדות ובבגרות.

מקור: 

Henssen, A.G. et al. (2017) Nature Genetics. 49, 1005.

נושאים קשורים:  PGBD5,  טרנספוסאז,  שחלוף DNA,  סרקומות,  מחקרים
תגובות