חדשות

פרופ' אידלמן: הרגולטור בישראל מתייחס לצרכי מערכת הבריאות בכלים מהמאה ה-19

ביקורת מרומזת של יו"ר הר"י על משרד הבריאות בדברי הפתיחה לועידת הרפואה שהתקימה אתמול בירושלים. עוד בועידה - פרופ' רוטשטיין התייחס למשבר במחלקה ההמטו-אונקלוגית בהדסה

יו"ר הר"י, פרופ' ליאוניד אידלמן (צילום: הר"י)

"רק כדי לעמוד במה שמתחייב בישראל בעקבות הגידול באוכלוסייה, יש צורך בתוספת של כ-300 מיטות אשפוז חדשות מדי שנה. מערכת הבריאות סובלת מחוסרים נוספים - של רופאים ואחיות, עקב השקעה לא מספקת בבריאות בתקציב המדינה", כך אמר אתמול (ג') יושב ראש ההסתדרות הרפואית פרופ' ליאוניד אידלמן בנאום שנשא בפתיחת "ועידת ישראל לרפואה" שנערכה בירושלים.

פרופ' אידלמן אמר עוד כי ההשקעה בבריאות בישראל של היום מהווה רק כ-7.5% מהתמ"ג, דהיינו, כ-2,300 דולר בערכי קניה בשנה לכול תושב במדינה וזאת כאשר במדינות אירופה היא מהווה 10% ו-17% בארה"ב, דהיינו, כ-4000 דולר באירופה וכ-8000 דולר בארה"ב.

"אנו חיים בעידן בתר-תעשייתי (POST-INDUSTRIAL) ובחברה בתר-תעשייתית" אמר עוד יו"ר הר"י.  מה שמאפיין עידן זה הוא שבמקום תעשייה מסורתית, השירותים הניתנים לתושבים מהווים חלק עיקרי בכלכלה. לכן, בעידן הזה חשיבות מערכת הבריאות עולה והולכת.

"ההון האנושי וחשיבותו הם מאפיין בולט ביותר בעידן הנוכחי. כולם מכירים בכך בתעשיית ההיי-טק וצריכים להכיר בכך גם במערכת הבריאות. זה העידן העכשווי. זה צו השעה. זה מה שמתרחש מול העיניים.

"אבל הרגולטור מנסה להתייחס לחובת החיים המודרניים בכלים של המאה העשרים ולפעמים אף של אלו מהמאה התשע עשרה. הדבר גורם נזק לכולם - מטופלים ורופאים כאחד. ובכל מקרה: התערבות כזו לא מתאימה לעידן העכשווי ולא תצליח להשיג את המטרות".

מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין דיבר בהופעתו בוועידה על התקופה הקשה שעברה על המרכז: "עבר עלינו משבר קשה והיום אנו שוקדים על יציאה ממנו והבטחת טיפול מן המתקדמים ביותר בילדים חולי הסרטן".

פרופ' רוטשטיין אמר כי "המחלקה להמטו אונקולוגיה ילדים פועלת עתה באופן מלא, עם רופאים חדשים, חלקם מחשובי המומחים בעולם בתחום. לאט-לאט גם חוזרים הילדים עם משפחותיהם לקבלת הטיפולים ולמעקב בהדסה. המשבר הזה לא הסתיים במנצחים. כולנו ובעיקר הילדים נפגעו".
בנושא אחר אמר המנכ"ל: ״הדסה נמצאת בהתקדמות מהירה בתחומי הטכנולוגיה, בשיפור איכות הטיפול הרפואי לחולים ובחדשנות רפואית המבוססת על מחקר, על גילויים מדהימים העוסקים בזיהוי הגורמים למחלות קשות ובמציאת דרכים לריפויים, כמו כן במניעת מחלות לצד גילוי מוקדם של מחלות בשלב שעוד ניתן לרפא את החולים ריפוי מלא. "

פרופ' רוטשטיין מסר כי הדסה עוסקת עתה בהקמת ״ביו-האוס״ - מנבטה לפיתוחים חדשניים בתחום הרפואי בה יפעלו רופאים, מדענים ומומחי היי-טק . "אני מעריך שבקרוב כולנו נתבשר על יישומים חדשים שיקיימו את האמרה, 'מציון תצא תורה!' ונרבה חוכמה לטובת כל המטופלים בארץ ובעולם".
בהתייחסו לאחד הנושאים המרכזיים שבהם עסקה הפעם הוועידה השנתית, שבארגונה שותפים הדסה והמקומון הירושלמי "כל העיר" אמר פרופסור רוטשטיין: "בנושא המעורר כיום עניין רב בארץ ובעולם - הקנאביס כטיפול רפואי - הדסה גורסת שהקנאביס הוא סם, וכך יש להגדירו, כמובן. אך עלינו לדון בשאלת השימוש בקנאביס הרפואי כמדענים וכאנשי רפואה, המיישמים את החמלה כחלק מהטיפול הרפואי, כמי שלומדים מהן יכולותיו כחומר המביא הקלה במחלות כרוניות שטרם נמצא עבורן הריפוי כולו ; עבור אנשים הסובלים והמבקשים מזור להקלה מסבל קשה מנשוא. עבורם עלינו למצוא את הנגזרות הנדרשות ולהנגישן באופן אחראי למטופלים כמו שאנו עושים בכל תרופה אחרת״.

נושאים קשורים:  משרד הבריאות,  ההסתדרות הרפואית בישראל,  פרופ' ליאוניד אידלמן
תגובות

מספר המיטות לאשפוז כללי ברחבי המדינה אינו עומד בשום יחס הגיוני לגבי גודל האוכלוסיה.
לפני כ-30 שנה בהיותי מנכ'ל המשרד עמד מספרן על כ-12,200 ,כשהאוכלןסיה מנתה אז (ב-1985) כ- 4.3 מיליון .
כיום (נתוני 2015) מונה האוכלוסיה כ- 8.5 מיליון, כלומר הכפילה עצמה (וגם % הקשישים גבר) מספר המיטות היה אמור להיות ככפליים ,דהיינו כ- 25,000,מיטות לאשפוז כללי ,ואילו בנתונים הרשמיים מספרן כ15,800 בלבד!
קיים חסר מוחלט כיום של כ- 10,000 מיטות (מכאן ההסבר לצפיפות הבלתי אנושית ולתורים הארוכים (כמובן לא עבור "הקברניטים" למיניהם, הגדולים והקטנים כאחד!
כיון שאין בידי משרד הבריאות תכנית-אב לפריסתם של מוסדות אשפוז חדשים, נולד ביה'ח באשדוד-לא בעדיפות הראויה למצוקה , במקום בפריפריה של הנגב והגליל ששם מצוקת האישפוז נוראית.
בהעדר תכנית כזאת עקב הטענה החוזרת של נערי האוצר כי"אין תקציב", הרי מצב זה רק ילך ויחמיר , כיון שבניתה של "מיטה" (כשהתכנית להקמתה אינה קיימת עדיין) נמשכת כ-8-10 שנים (שאלו את שוקי שמר!!).
לכן, יש לתקצב תוספת של כ- 15-16,000 מיטות חדשות ל- 15 השנים הקרובות ויותר, כשהראשונה מהן תאוכלס בצוות הרפואי בעוד כ- 8 שנים לכל המוקדם !
כמובן יש להכשיר בתקופה האמורה את הצוותי הרפואיים במקביל, אחרת יחזור על עצמו המצב הקיים כיום באשדוד של מחסור של כ-250 רופאים וכ-500 אחיות , כ'א שאינו בנמצא !
אבל לצערי אין ליצמן מבין את המושג של תכנון לטווח-ארוך, הרי מעמדו הקואליציוני היה מאפשר לו לדרוש תקציב ההכרחי חד משמעית למערכת בטרם שתקרוס לחלוטין!
לצורך השוואה :ראו את תנופת פיתוחה של התשתית התחבורתית ברחבי המדינה!
פיתוח זה מוצדק לחלוטין!
אך ההצדקה לפיתוחה של מערכת הבריאות הציבורית בוודאי מוצדקת לפחות כמוה.
עוד כשלון מוחלט של השר המרבה בהבטחות -שוא!
פרופ' תאו דב גולן.