חדשות

הר"י מתריעה על מחסור חמור ברדיולוגים בישראל; דורשת הגדלת התקנים בתחום

יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ליאוניד אידלמן ויו"ר איגוד הרדיולוגים בהר"י פרופ' יעקב סוסנה שיגרו מכתב למשרד הבריאות בו הם מתריעים על מחסור של כ-200 רדיולוגים במערכת הבריאות הישראלית; לדבריהם: "אדם שמאובחן עם סרטן - ייקח שבועיים שלושה עד שיידע על כך"

ד"ר ליאוניד אידלמן (צילום: פלאש 90)

יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ליאוניד אידלמן ויו"ר איגוד הרדיולוגים בהר"י פרופ' יעקב סוסנה, המכהן כמנהל מערך הדימות ב"הדסה", מתריעים במכתב למנכ"ל משרד הבריאות כי קיים מחסור חמור ברדיולוגים בישראל; כל המכתב דיווח הבוקר (ג') "ישראל היום".

במכתב נאמר בין השאר: "המצוקה הקיימת פוגעת באיכות השירות הניתן ועלולה לפגוע בחולים. נדרש תקצוב ייחודי לתחום הזה על מנת לשפר את השירות התת-מיטבי הניתן עכשיו במקומות רבים בארץ".

פרופ’ אידלמן הוסיף: "אנחנו רואים בתוספת רדיולוגים את אחד הדברים שיכולים לשנות את איכות וזמינות הטיפול". פרופ' סוסנה התריע: "אנחנו נמצאים כרגע במשבר שעלול לעלות בחיי אדם. אדם שמאובחן עם סרטן - ייקח שבועיים שלושה עד שיידע על כך".

"נדרש תקצוב ייחודי לתחום הזה על מנת לשפר את השירות התת-מיטבי הניתן עכשיו במקומות רבים בארץ"

לדברי הרופאים הבכירים, כיום זמן ההמתנה לפיענוח בדיקת MRI יכול להגיע לשבועיים, ולפענוח CT - עשרה ימים. גם משך זמן ההמתנה לפענוח ממוגרפיה ארוך. כל זאת עקב המחסור ברופאים-מומחים בתחום הרדיולוגיה שיודעים לפענח את בדיקות הדימות השונות. בישראל פועלים כיום כ-450 רדיולוגים, ועל פי הערכה זהירה חסרים לפחות 200 רדיולוגים נוספים. לדברי שני הרופאים הבכירים, השימוש בבדיקות הדמיה רק צומח בכל תחום רפואי, כך שמספר הרדיולוגים הדרושים למערכת צפוי לזנק.

בדיווח נמסר, כי רפורמת ה־MRI של שר הבריאות יעקב ליצמן סייעה לקצר את זמני ההמתנה לבדיקה עצמה, משום שכמעט בכל בית חולים יש כיום מכשיר MRI, אלא שצוואר הבקבוק שנוצר הוא זמני ההמתנה לתוצאות הבדיקה.

לפי הדיווח, הר"י ואיגוד הרדיולוגים נערכים לצאת למאבק על תוספת תקנים. לפי הנתונים העכשווים, רק עשרות רדיולוגים מסיימים את ההתמחות שלהם מדי שנה בישראל. ב-2016, למשל, סיימו רק 28 רופאים התמחות ברדיולוגיה, ובממוצע מדובר בלא יותר מ-35 מתמחים בשנה.

הר"י ואיגוד הרדיולוגים דורשים להגדיל את מספר התקנים המוקדשים למתמחים ל-70, כך שהפער ייסגר בתוך כחמש שנים.

משרד הבריאות מסר בתגובה לעיתון, כי הוא "עובד על תוכנית לאומית, שבה תכנון וקידום הצוותים המקצועיים ברמה הארצית, הן לגבי תוספת כוח אדם והן לגבי הכשרתם של אנשי מקצוע אלו. במסגרת זו יש כוונה לפתוח תכנית להשתלמות עמיתים בדימות בישראל שבמסגרתה מדי שנה יהיה גידול של 15% במספר הרופאים המומחים בנושא הדימות. הוקצתה תוספת של 25 תקני מתמחים בדימות בכל הארץ, וכן הוקצו למערכת הממשלתית יותר מ-130 תקנים לתגבור תחום הדימות".

נושאים קשורים:  חדשות,  הר"י,  רדיולוגיה,  דימות,  בדיקות הדמיה,  מאבק,  קמפיין,  משרד הבריאות,  פרופ' יעקב סוסנה,  פרופ' ליאוניד אידלמן
תגובות
16.08.2017, 19:57

ומה עם מחסור בפתולוגים?
דב סופר

אנונימי/ת
17.08.2017, 10:24

רדיולוגיה (אבחנתית ופולשנית) אמור היה לקבל יחס של מקצוע במצוקה.
בהסכם הרופאים האחרון התעלמו לגמרי מהמחסור האדיר ברדיולוגים וזה פשוט לא נתפס. זה מעיד על חוסר הבנה של השטח ואי ראיית הנולד.
נכון, חסרים נאונטולוגים, ופסיכיאטרים של ילדים וכל המקצועות שנכללו ב"מצוקה" בצדק נכללו, אבל אף אחד מהם לא תורם למימדי הפגיעה שמרגישה ותרגיש מערכת הבריאות כמו החוסר ברדיולגים . הצורך אדיר ויומיומי, ורק הולך וגדל. כמעט אין מקצוע שלא תלוי בהדמיה.
טוב שהתעוררו, אבל צריך מעשים ומהר.