טיפול פליאטיבי

השפעת שילוב מוקדם של טיפול פליאטיבי

עבור מטופלים עם אבחנה חדשים של סרטן שלא ניתן לריפוי, הכנסה מוקדמת של טיפול פליאטיבי שיפר איכות חיים ותוצאים אחרים, עם הבדלים המושפעים מסוג הסרטן. הכנסה מוקדמת של טיפול פליאטיבי עשוי להיות יעיל יותר עם יכוון לצרכים הספציפיים של כל אוכלוסיית מטופלים

טיפול פליאטיבי (צילום: אילוסטרציה)

מחקר חדש בוצע במטרה להעריך את ההשפעה של שילוב מוקדם של טיפול פליאטיבי בטיפול במאובחנים חדשים עם סרטן ריאות או סרטן במערכת העיכול.

מטופלים עם אבחנה חדשה של סרטן ריאות או של סרטן במערכת העיכול (שאיננו סרטן קולו-רקטל) שלא ניתן לריפוי חולקו באופן אקראי לקבלת שילוב של טיפול פליאטיבי וטיפול אונקולוגי (175 מטופלים) או טיפול רגיל (175 מטופלים), בין מאי 2011 ויולי 2015. מטופלים שחולקו להתערבות נפגשו עם מומחים בטיפול פליאטיבי לפחות פעם בחודש עד לתמותה, בעוד שמי שחולק לטיפול רגיל נפגש עם מומחה בטיפול פליאטיבי לפי בקשה. התוצא הראשוני היה שינוי באיכות חיים מהבסיס לשבוע 12, על פי ניקוד במדד Functional Assessment of Cancer Therapy-General. תוצאים משניים כללו שינוי באיכות חיים מהבסיס לשבוע 24, שינוי בדיכאון ב-Patient Health Questionnaire-9 והבדל בתקשורת בנוגע לסוף החיים.

מטופלים בקבוצת ההתערבות (בהשוואה לטיפול רגיל) דיווחו על שיפור גדול יותר באיכות החיים מהבסיס לשבוע 24 (1.59 בהשוואה ל-3.40 ; p=0.010) אבל לא בשבוע 12 (0.39 בהשוואה ל-1.13 ; p=0.339). קבוצת ההתערבות דיווחה על דיכאון נמוך יותר בשבוע 24, עם התאמה לניקוד בסיס (Adjusted mean difference -1.17 ; 95%CI -2.33 - -0.01 ; p=0.048). השפעת ההתערבות השתנתה על פי סוג הסרטן, כך שמטופלים עם סרטן ריאות בקבוצת ההתערבות דיווחו על שיפור באיכות החיים ודיכאון בשבוע 12 ושבוע 24, בעוד שמטופלים עם סרטן ריאות שקיבלו טיפול רגיל דיווחו על הדרדרות. מטופלים עם סרטן במערכת העיכול בשתי הקבוצות דיווחו על שיפור באיכות החיים ומצב רוח עד שבוע 12. מטופלים בקבוצת ההתערבות בהשוואה לטיפול רגיל היו יותר סבירים לדבר על רצונם בנוגע לסוף החיים עם הצוות האונקולוגי בהשוואה למטופלים בקבוצת הטיפול הרגיל (30.2% בהשוואה ל14.5% ; p=0.004).

עבור מטופלים עם אבחנה חדשים של סרטן שלא ניתן לריפוי, הכנסה מוקדמת של טיפול פליאטיבי שיפר איכות חיים ותוצאים אחרים, עם הבדלים המושפעים מסוג הסרטן. הכנסה מוקדמת של טיפול פליאטיבי עשוי להיות יעיל יותר עם יכוון לצרכים הספציפיים של כל אוכלוסיית מטופלים.

מקור:

Effects of Early Integrated Palliative Care in Patients With Lung and GI Cancer: A Randomized Clinical TrialNo Access.
Jennifer S. Temel, Joseph A. Greer, Areej El-Jawahri, William F. Pirl, Elyse R. Park, Vicki A. Jackson, Anthony L. Back, Mihir Kamdar, Juliet Jacobsen, Eva H. Chittenden, Simone P. Rinaldi, Emily R. Gallagher, Justin R. Eusebio, Zhigang Li, Alona Muzikansky, David P. Ryan. MAR 2017. JOURNAL OF CLINICAL ONCOLOGY.

נושאים קשורים:  טיפול פליאטיבי,  סרטן,  ממאירות,  סרטן ריאות,  סרטן קיבה,  מחקרים,  סרטן הוושט
תגובות