חדשות

שיפור בכל מדדי שביעות הרצון של מטופלים בחדרי המיון בשנתיים האחרונות

דו"ח מפורט של משרד הבריאות המבוסס על סקר שכלל 11 אלף מטופלים מצא שיפור בכל המדדים, כולל זמני המתנה; בראש שביעות הרצון עומדים בתי החולים "השרון", "מעייני הישועה" ו"פורייה"; בתחתית הרשימה: "ברזילי", "וולפסון" ו"אסף הרופא"

משרד הבריאות פירסם הבוקר (ד') את תוצאות סקר שביעות הרצון של מטופלים מהיחס שקיבלו בחדרי המיון (מחלקות לרפואה דחופה) ב-27 בתי חולים כלליים ברחבי הארץ. הסקר בוצע ביוני-אוגוסט השנה על-ידי נציגים של משרד הבריאות. אוכלוסיית הסקר כללה כ-11 אלף מטופלים.

המטופלים שהשתתפו בסקר מחדרי המיון בבתי החולים הממשלתיים "ברזילי", "וולפסון" ו"אסף הרופא" הביעו את שביעות הרצון הנמוכה ביותר מהיחס שקיבלו. לעומת זאת, שביעות הרצון הגבוהה ביותר נרשמה בבתי החולים "השרון", "מעייני הישועה" ו"פורייה".

עוד העלה הסקר, כי בזמני ההמתנה הארוכים לקבלת טיפול חל שיפור, בהשוואה לסקרים דומים משנים קודמות. רוב המטופלים אמרו כי הם "מרגישים שיש על מי לסמוך" מבחינת הטיפול הרפואי.

חדרי המיון שבהם המטופלים היו המרוצים ביותר הם: השרון (82%), מעייני הישועה (80%), בית החולים הסקוטי בנצרת (80%), פורייה (78%) וכרמל (77%). אחריהם: בני ציון ונהרייה (75%), שערי צדק, הדסה עין כרם, סורוקה, בילינסון והדסה עין כרם (74%), זיו, שיבא ויוספטל (73%), הלל יפה, רמב"ם (72%), לניאדו ומאיר (70%), העמק (68%) ,קפלן ואיכילוב (68%). חדרי המיון שבהם המטופלים היו הכי פחות מרוצים: ברזילי (62%), וולפסון (63%) ואסף הרופא (67%).

על פי הסקר, 83% מהמטופלים דיווחו שהם מרגישים שהצוותים נתנו להם יחס וכבוד. 80% סבורים שקיבלו מידע והסברים מספקים. 77% חשו שיש רצף טיפולי, 70% מהמטופלים שהגיעו לחדרי המיון בעת עריכת הסקר סבורים שזמני ההמתנה הם סבירים, ו־77% חושבים שהתנאים הסביבתיים נאותים.

בנוסף, 62% מהמטופלים הביעו שביעות רצון טובה באופן כללי מחדר המיון (העניקו להם ציונים שבין 8 ל-10) ו־22% מאוד לא מרוצים (דירוגי 5-1). 64% ימליצו על בית החולים שבו טופלו ו־76% מרגישים שהם מטופלים בידיים טובות. 76% סבורים שקיבלו מענה סביר לבעיה שבגללה הגיעו לחדר מיון.

בהשוואה לסקר הקודם מלפני כשנתיים, חל שיפור ניכר בכל המדדים. המשמעותי ביותר הוא מדד התקשורת שבין מטפל למטופל, בהעברת מידע וכן בהכרת הצוות המטפל.

הסקר מצא כי הפחות מרוצים הם מטופלים צעירים, לעומת בני 34 ומעלה. יש גם הבדלים בשביעות הרצון בין נשים לגברים (הנשים פחות מרוצות). היום הקשה ביותר במיון הוא יום ראשון. מטופלים שהגיעו בימי א' לחדרי המיון היו פחות מרוצים בכל הפרמטרים בהשוואה למטופלים בשאר ימי השבוע.

מטופלים שהייתה להם אפשרות לבחור לאיזה בית חולים להגיע הביעו שביעות רצון גבוהה יותר מחדר המיון אליו הגיעו. גם אלו שהגיעו במשמרת הבוקר היו מרוצים יותר מאלו שהגיעו בלילה.

לזמן ההמתנה במיון השפעה ישירה על שביעות הרצון: מטופלים ששהו במיון פרק זמן של עד שעתיים הביעו יותר שביעות רצון בכל המדדים לעומת אלו ששהותם עלתה על ארבע שעות. מטופלים שהגיעו באמבולנס היו פחות מרוצים בכל הפרמטרים.

תגובת שר הבריאות יעקב ליצמן: "אני שמח שהנתונים משקפים שיפור בשירות הרפואי המוענק במרכזים לרפואה דחופה ובחדרי המיון לעומת השנים הקודמות. האתגר שלנו הוא לעמוד ביעדי השיפור ככל שזה הולך ונהיה מורכב יותר ויותר. המחויבות שלנו היא להמשיך להשתפר".

עוד אמר השר: "חדרי המיון הם החוליה החשובה והמרכזית במערכת הבריאות. היא מביאה לידי ביטוי את איכות השירותים הקהילתיים והן במחלקות האשפוז. אנו מודעים לצורך המתמיד שלנו לשפר את השירות ולהקל על ציבור החולים, ולכן לפני כשנה הוקצו למעלה מ־100 מיליון שקל לחדרי המיון, לתוספת כוח אדם, הוספת עוזרי רופא ולשיפור השירות".

הדו"ח המלא של משרד הבריאות

נושאים קשורים:  חדשות,  מדד,  דירוג,  זמני המתנה,  שביעות רצון,  בתי חולים
תגובות

לשר הבריאות,
האם לא ראוי לפרסם את משך השהיה במחלקות לרפואה דחופה ?
כל השהייה מעבר למספר מצומצם של שעות - היא כשלון ניהולי באחריות משותפת של אוצר-בריאות..
עצם קיומם של איזורים להשהייה ממושכת במחלקות לרפואה דחופה עקב מחסור במיטות לקליטת החולה החייב עקב מצבו הרפואי להתאשפז - ואני במסגרת ביקורי היזומים נתקלתי בהשהייה של 4 יממות, כן, 96 שעות השהייה במיון, עד למציאת המיטה הגואלת - זהו כשלון ניהולי שעליו הצביעו מבקר המדינה ונגידת בנק ישראל !
ואתה מעז להתפאר בשיפור שביעות הרצון של החולים !
שאל את הצוותים הרפואיים המותשים לעייפה ! האם השתפרה שביעות רצונם ?
מעמדך הקואליציוני הרי מאפשר לך להשיג הישגים מידיים - ראה איומך בהתפטרות עקב חילול שבת אפשרי - וכל הקואליציה כולל ראש הממשלה מצאו במהירות מופתית פיתרון.לשביעות רצונך
מדוע לא תפגין כוח עצום זה לטובת מערכת הבריאות הציבורית הקורסת והמוכת אלימות גואה ?
אכן, סקרים יפים לכותרות אך חסרי כל משמעות ענינית .
בוש והיכלם על "הישגיך"/מחדליך למען המערכת עליה הנך מופקד מתוקף תפקידך.
פרופ' תיאו דב גולן.