חדשות

מחקר ישראלי חשף את התפקיד הקריטי של החלבון שרפין בהתפתחות סרטן

המחקר, שהובל על ידי פרופ' זאב רונאי מהטכניון ונעשה בשיתוף פעולה עם חוקרים מארה"ב ומסין, הראה כי לשרפין יש תפקיד מרכזי בבקרת PRMT5 – אנזים חשוב המעורב בהתפתחות סרטן; בין השאר, המחקר יסייע להעריך את סיכויי הטיפול בחולי סרטן שיטופלו במעכבי PRMT5

פרופ' זאב רונאי (צילום: יח"צ)

מחקר חדש שהוביל פרופ' זאב רונאי מהפקולטה לרפואה בטכניון, העומד גם בראש המרכז המשולב לחקר הסרטן (TICC), חשף לראשונה את תפקידו הקריטי של החלבון שרפין בהתפתחות גידולים סרטניים. מאמר בנושא הזה התפרסם בשבוע שעבר בכתב העת The Journal of Clinical Investigation.

המחקר הראה, כי לשרפין תפקיד מרכזי בבקרת PRMT5 – אנזים חשוב המעורב בהתפתחות סרטן. כיום נעשים ניסיונות לעכב את פעילות ה- PRMT5 בחולי סרטן, אולם הגילוי החדש, המצביע על תפקיד השרפין בבקרת PRMT5, מאפשר לזהות את קבוצות החולים בהן עיכוב PRMT5 צפוי להיות יעיל יותר.

בתרשים: שרפין (חץ צהוב) פוגע בפעילות הגן MTA (חץ כחול) הבולם את פעילות האנזים PRMT5. כתוצאה מכך עולה רמת הפעילות של PRMT5 ובעקבותיה גדלה יכולת ההישרדות של תאי מלנומה. על סמך רמת השרפין בתא (משולש ירוק מימין) אפשר לחזות את ההשפעה העתידית של מעכבי PRMT5 (משולש כחול משמאל) על המטופל.

דו"ח המחקר קושר את השרפין לשניים מהתהליכים החיוניים בתפקוד החלבון בתא - מתילציה ואוביקוויטינציה. מתילציה היא תהליך ביולוגי המשתיק גנים וכך משפיע על תפקודן של פונקציות בחלבון. אוביקוויטינציה מובילה לפירוק חלבונים משובשים כדי שלא יפגעו בתפקודם של התא, האורגניזם והרקמה.

שני התהליכים נחקרו רבות, אולם במחקר הנוכחי התברר שליחסי הגומלין ביניהם יש משמעות רבה בהתפתחות הגידול הסרטני.

החלבון שרפין (SHARPIN) מעורב בסוגי סרטן רבים – לרבות מלנומה, סרטן הערמונית, סרטן השד וסרטן הריאות. מה שמאפיין חולים בסוגים אלה, בין השאר, הוא רמה גבוהה של השרפין. החוקרים הראו, כי עיכוב של חלבון זה בולם מסלולים המאיצים את התפתחות הגידול הסרטני.

לדברי פרופ' רונאי: "שרפין מכוונן את פעילותו של PRMT5. במילים אחרות, הוא מעין הנווט שמראה ל- PRMT5 לאן ללכת וכך קובע אילו חלבונים יעברו מתילציה. האנליזה שביצענו מאפשרת להעריך את רמת התגובה העתידית של המטופל לטיפול במעכבי PRMT5: כאשר רמת השרפין נמוכה, הטיפול צפוי להיות אפקטיבי יותר".

המחקר בוצע בשיתוף עם חוקרים מהמכון למחקר רפואי סנפורד ברנהאם בסן-דייגו (SBP) ועם פרופ'-משנה יונגסו קים וחוקרים באוניברסיטת שנטאו בסין. זה המחקר הראשון המשותף לטכניון ולאוניברסיטה הסינית. הוא מומן בחלקו במסגרת תכנית המחקר המשותפת לשתי האוניברסיטאות.

פרופ' רונאי משמש גם כיועץ מדעי ראשי במכון למחקר רפואי סנפורד-ברנהאם בסן-דייגו (SBP). בשנה שעברה זכה בפרס מפעל חיים מטעם האגודה העולמית לחקר המלנומה (SMR).

נושאים קשורים:  חדשות,  שרפין,  מחקר,  הטכניון,  סין,  פרופ' זאב רונאי
תגובות