חדשות

"שיבא": ביצענו לראשונה בעולם צנתור מורכב לתיקון מסתם מיטרלי בלב פועם

בית החולים מסר, כי צוות רופאים ביצע תיקון מלא של מסתם מיטרלי עם טבעת מיטרלית סגורה, בלב פועם, דרך צנתר שהוחדר מחוד הלב וללא שימוש במכונת לב-ריאה, ובנוסף ביצע השתלת מיתרים מלאכותיים חדשים

ניתוח (צילום: אילוסטרציה)

המרכז הרפואי "שיבא" דיווח כי ביצע לראשונה בעולם פעולת תיקון מלא של מסתם מיטרלי באמצעות שימוש בשתי טכנולוגיות חדשניות, האחת מהן השתלת טבעת מיטרלית סגורה והשנייה בניית מיתרים חדשים של המסתם. במהלך הניתוח אשר עשה שימוש בטכנולוגיות אלה בוצע חור זעיר בחוד הלב, על לב פועם, ללא שימוש במכונת לב-ריאה.

בית החולים מסר, כי המטופל, בן 67 מצפון הארץ, עבר לפני כשנתיים ניתוח מעקפים. בחודשים האחרונים פיתח אי-ספיקת לב קשה עקב התפתחות דליפה קשה של המסתם המיטרלי המפריד בין החדר השמאלי לפרוזדור הלב.

בית החולים מסר, כי האפשרות לביצוע ניתוח לב פתוח אכן נבחנה, אך מדובר היה בסיכון ניתוחי מוגבר. על כן הוחלט להמליץ על הגישה החדשנית והתקבל עבורה אישור מיוחד ממשרד הבריאות.

במהלך הפעולה, הושתלה טבעת מיטרלית שלמה, סגורה, בעזרת צנתר, דרך חוד הלב, בעוד הלב פועם, ללא שימוש במכונת לב-ריאה. כמו כן, דרך אותו פתח בחוד הלב ותוך שימוש בטכנולוגיה חדשנית נוספת הושתלו בנוסף מיתרים מלאכותיים חדשים. בכך בוצע תיקון מלא של המסתם, כפי שנעשה בניתוח לב פתוח. הפעולה עברה בהצלחה והמטופל הופנה להתאוששות מלאה.

את הפרוצדורה ביצע צוות ניתוחי לב, קרדיולוגיה והרדמה ב"שיבא" בראשותם של פרופ' אהוד רענני, מנהל המערך לניתוחי לב, ד"ר אלכסנדר ליפיי, מנתח לב בכיר במערך, פרופ' ויקטור גויטע, מנהל היחידה לקרדיולוגיה פולשנית וד"ר דיוויד מירקין מבתי החולים "שערי צדק" ו"פורייה".

הדמיה במהלך ביצוע הצנתור המורכב (צילום: "שיבא")

פרופ' רענני הסביר: "מאחר שהיה מדובר בחולה מורכב שהאלטרנטיבות המוכרות והשגורות סיכנו את חייו, היה צריך למתוח את הגבולות, לחשוב מחוץ לקופסה, על מנת להימנע מניתוח לב פתוח והחלמה ארוכה. היה ברור שמדובר בתהליך לא שגרתי שדרש חשיבה יצירתית ובזכות ההירתמות, הן של משרד הבריאות והן של מומחי הלב מדיסציפלינות שונות בשיבא, יכולנו לספק את הרפואה הטובה ביותר והנכונה ביותר למטופל. בזכות הניסיון והמעטפת הכוללת שאנו יודעים לספק, מגיעים אלינו המקרים המורכבים ביותר מכל הארץ. אני שמח שאנו יכולים לתת להם מענה".

פרופ' גויטע הוסיף: "ההליך שביצענו בשיתוף פעולה בין היחידה לקרדיולוגיה פולשנית למערך לניתוחי לב, איפשר להשיג תוצאה אופטימלית מבלי לפתוח את בית החזה. מנענו מהחולה פרוצדורה יותר מסובכת וביצענו בהליך אחד שתי פעולות משולבות של הצבת הטבעת והשתלת המיתרים המלאכותיים - הליך שלא נעשה עדיין בעולם".

הטבעת שהושתלה פותחה בחברת וולקר (Valcare) הישראלית. זו הטבעת השלמה הסגורה היחידה בעולם להשתלה דרך צנתר. היא נמצאת כבר במחקר קליני אך עדיין איננה מאושרת לשימוש מסחרי. על כן, נדרש, והתקבל, אישור מיוחד ממשרד הבריאות לביצוע הפעולה. כמו כן, בוצע במהלך הפעולה דרך אותו הפתח, שימוש בטכנולוגיית  NeoChord  המשווקת על ידי אלדן מקבוצת ניאופרם, המאפשרת השתלת מיתרים מלאכותיים לתיקון המסתם המיטרלי על לב פועם וללא חיבור למכונת לב ריאה. הטכנולוגיה הזאת נמצאת בשימוש במספר מרכזים מובילים בעולם ומחלקת ניתוחי הלב בשיבא היא הראשונה בישראל שעושה שימוש בטכנולוגיה זו, בשנה האחרונה.

טל רבינוביץ, מנכ"ל אלדן מקבוצת ניאופרם אמר: "שיתוף הפעולה בין שיבא לאלדן בשימוש בטכנולוגיה המתקדמת הזו מאפשר לחולים עם מחלת ניוון מסתם מיטרלי לעבור ניתוח פולשני זעיר על לב פועם".

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "שיבא",  ניתוח לב,  ראשון,  חדשני
תגובות
אנונימי/ת
01.01.2018, 20:35

בקרוב ברמב"ם

עלה וצלח!