קרם הגנה

עידוד השימוש בקרם הגנה בקרב אתלטים המבלים שעות רבות בשמש

במחקר חדש נמצא שתוכנית SUNSPORT, שמטרתה עידוד הרגלי התגוננות מהשמש בקרב סטודנטים-אתלטים, הצליחה להגביר את השימוש בקרם הגנה לארבע פעמים בשבוע ויותר בקרב 39% מהאתלטים שנסקרו

04.02.2018, 10:38
ספורט, אצן אולימפי (צילום: אילוסטרציה)

סטודנטים-אתלטים (student-athletes, SA) הם בעלי סיכון מוגבר לסרטן של העור עקב חשיפה משמעותית לקרני אולטרה-סגול (UV). על אף סיכון זה, הרגלי ההתגוננות מהשמש אצל קבוצה זו נשארים תת-מיטביים. תכנית חדשה בשם Stanford University Network for Sun Protection, Outreach, Research, and Teamwork י(SUNSPORT) תוכננה עם אותם סטודנטים-אתלטים, מאמנים ומדריכי כושר כמוקד העיקרי של התוכנית. במחקר חדש שנערך ב-Stanford University Medical Center בקליפורניה, ארה"ב, ושהתפרסם בכתב העת Journal of the American Academy of Dermatology, ביקשו החוקרים למדוד את ההשפעה של התערבות חינוכית (educational intervention) על ההרגלים והאמונות בנוגע להתגוננות מהשמש בקרב סטודנטים-אתלטים.

החוקרים ביצעו סקר בנושא אמונות והרגלים של התגוננות מהשמש בקרב  אתלטים השייכים לארגון הלאומי של סטודנטים-אתלטים (National Collegiate Athletic Association, NCAA) לפני ואחרי ביצוע ההתערבות. רופאי עור מתוכנית ה-SUNSPORT חינכו סטודנטים, מאמנים ומדריכי כושר בנוגע לסיכון ודרכי מניעה של סרטן העור. התוצא העיקרי נקבע כתדירות השימוש בקרם הגנה על ידי סטודנטים-אתלטים לפני ואחרי ההתערבות.

לקריאה נוספת:

במחקר השתתפו 846 אתלטים מארגון ה-NCAA בין התאריכים 23 בספטמבר 2012 ו-20 בספטמבר 2015. אחרי ההתערבות נרשמו עליות משמעותיות בשימוש בקרם הגנה ארבע פעמים בשבוע ויותר על ידי סטודנטים-אתלטים (מ-26% ל-39%; P=0.02), שיחות בין מאמנים לסטודנטים-אתלטים בנושא של התגוננות מהשמש (מ-26% ל-57%; P=0.0001), ותובנה של סטודנטים-אתלטים בנוגע לסיכון המוגבר של סרטן העור (מ-54% ל-67%; P=0.04).

לאור הממצאים החוקרים מסכמים שעקב התערבות ה-SUNSPORT, סטודנטים-אתלטים הגבירו את השימוש שלהם בקרם הגנה, במיוחד עם עידוד של מאמניהם. מחקר זה מדגיש שחינוך ממוקד עבור אתלטים, מאמנים ומדריכי כושר יכול לשפר מאוד את הרגלי ההתגוננות מהשמש.

מקור:

Ally, Mina S. et al. "Promoting Sunscreen Use And Sun-Protective Practices In NCAA Athletes: Impact Of SUNSPORT Educational Intervention For Student-Athletes, Athletic Trainers, And Coaches." Journal of the American Academy of Dermatology 78.2 (2018): 289-292.e2. Web.

נושאים קשורים:  קרם הגנה,  סרטן העור,  מחקרים,  קרינה אולטרה-סגולה
תגובות