חדשות

מחקר ישראלי: חומר המופק מקליפות הדרים מעכב התקדמות סרטן ערמונית חוזר

מדובר בתוצאות ביניים של מחקר שנערך ב"מאיר" על אוכלוסיית מטופלים עם סרטן ערמונית חוזר; החומר מעכב את החלבון גלקטין 3, המאפשר אינטראקציה בין תאי הגידול לתאי הגוף ובינם לבין עצמם

ד"ר דניאל קייזמן (צילום: "מאיר")

חומר המופק מקליפות הדרים עשוי לעכב את התקדמות גידול סרטן ערמונית חוזר; כך עולה מתוצאות ביניים של מחקר שנערך בקרב חולי סרטן ערמונית, ביחידה לגידולים בדרכי השתן שהיא חלק מהמערך האונקולוגי במרכז הרפואי "מאיר" בכפר סבא.

סרטן הערמונית הוא סוג הסרטן השכיח ביותר בגברים (1 מכל 9-6 גברים יאובחנו בו במהלך חייהם). 2,500 מקרים חדשים מאובחנים בשנה בישראל. מרבית המקרים מאובחנים בשלב מוקדם ומטופלים בניתוח, בקרינה או בשניהם גם יחד.

בניתוח ביניים של ממצאי המחקר נראתה התייצבות או ירידה ברמת הסמן PSA והאטה בקצב העלייה של הסמן

בשליש מבין החולים המחלה חוזרת, למרות הטיפול הראשוני בניתוח או בקרינה. חזרה זו תתבטא תחילה, לעיתים, בעליית הסמן PSA בלבד בבדיקות דם, ללא ממצאים בבדיקות הדמיה (כמו PET–CT). במצב זה אין טיפול יעיל. טיפול הורמונלי הניתן לעיתים כרוך בתופעות לוואי ניכרות.

במחקר החדש, שבוצע על ידי ד"ר דניאל קייזמן, במערך האונקולוגי במרכז הרפואי "מאיר" בראשות ד"ר מיה גוטפריד, קיבלו החולים חומר בשם PectaSol-C modified citrus pectinי(P-MCP) המופק מקליפות הדרים.

התברר, ש-MCP נמצא כמעכב החלבון גלקטין 3 המאפשר אינטראקציה בין תאי הגידול לתאי הגוף ובין תאי הגידול לבין עצמם, ומעודד למעשה, את התפתחות הגידול והגרורות.

בניתוח ביניים של ממצאי המחקר נראתה התייצבות או ירידה ברמת הסמן PSA והאטה בקצב העלייה של הסמן (זמן הכפלת הסמן, המכונה PSADT) בשני שלישים מהחולים. מספרים אלו גבוהים באופן משמעותי מהידוע ממהלך המחלה הטבעי בחולים שאינם מטופלים.

תוצאות המחקר הוצגו החודש בסן פרנסיסקו, בכנס השנתי של האגודה האמריקנית לאונקולוגיה, במושב שעסק בגידולים בדרכי השתן (ASCO GU). בנוסף לכך, הוא פורסם בכתב העת העוסק בתחום הגידולים הממאירים והשפירים של הערמונית.

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  המרכז הרפואי "מאיר",  סרטן ערמונית,  MCP,  טיפול
תגובות