GATA3

ביטוי דיפרנציאלי של GATA3 בנאופלזיה אינטרה-אפיתליאלית של הוולווה

החוקרים הדגימו שירידה בביטוי של GATA3 ניכרת במקרי קרצינומה וולוולרית קשקשית מובחנת אך לא במקרי קרצינומה וולוולרית רגילה שמונעת על ידי Human Papilloma Virus. לכן, מציעים החוקרים להשתמש בצביעה נוגדנית של GATA3 כחלק מהליך האבחון של נאופלזיה אינטרה-אפיתליאלית וולוולרית

12.03.2018, 15:52
צילום מיקרוסקופי של דגימה היסטולוגית של קרצינומה בצוואר הרחם (מקור: ויקיפדיה)
צילום מיקרוסקופי של דגימה היסטולוגית של קרצינומה בצוואר הרחם (מקור: ויקיפדיה)

שני אבות קדמונים של קרצינומה וולוולרית קשקשית, רגילה (usual) ונאופלזיה אינטרה-אפיתליאלית וולוולרית (VIN) מובחנת (differentiated), מתאפיינים באתיולוגיה, פתוגנזה והיסטוריה שונה.
VIN רגילה מקושרת לרוב עם Human Papilloma Virusי(HPV) בסיכון גבוה ו-VIN מובחן מחזיק בשינוי גנטי ב-P53 שאינו קשור ל-HPV.

חלבון 3 שנקשר ל-GATAי(GATA3) הוא מדכא גידול שמפגין עלייה בביטוי במספר גידולים אנושיים לרבות קרצינומות של השד ושל שלפוחית השתן. מעט ידוע בנוגע לביטוי של GATA3 בנאופלזיות קשקשיות בוולווה.

החוקרים בחנו באופן שיטתי את הביטוי של GATA3 ב-119 נגעים ונאופלזיות וולוולריות, לרבות 20 מקרים של Lichen Sclerosus,י121 מקרים של Lichen simplex chronicus,י30 מקרים של VIN מהסוג הרגיל, 34 מקרים של VIN מובחן ו-23 מקרים של קרצינומה של תאי קשקש.

החוקרים מצאו שבדומה לאפידרמיס מקביל לא-נאופלסטי, ביטוי GATA3 מוגבר נשמר בכל מקרי Lichen Sclerosus, Lichen simplex chronicus ובכל מקרי VIN מהסוג הרגיל. עם זאת, דפוס הצביעה הנוגדנית של GATA3 ב-VIN המובחן היה ייחודי. אובדן חלקי/מלא של ביטוי GATA3 בשכבת הבסיס עם או בלי אובדן בשכבה הפרה-בסיסית נצפה ב-30/34 (88%) ממקרי ה-VIN המובחנים.

אובדן משמעותי של GATA3 נצפה בכל (7/7) מקרי הקרצינומות הקשקשיות שקושרו עם VIN מהסוג הרגיל וב-13/16 (81%) מאלו שקושרו עם הסוג המובחן. לא נמצאה קורלציה משמעותית בין אובדן ביטוי  GATA3 וביטוי ביתר של p53 ב-VIN מובחן.

המחקר מציג שאובדן ביטוי של GATA3 מופיע ברוב המוחלט (87%) של הקרצינומות הקשקשיות הוולוולריות. עיכוב GATA3 יכול להוות אם כן אירוע מוקדם בטומורגנזה של VIN מובחן אך לא ב-VIN רגיל שקשור ל-HPV. המידע במחקר זה מציע שצביעה נוגדנית של GATA3, לצד p53, יכולה להוות כלי מועיל באבחנה מדויקת של VIN.

מקור: 

Goyal, A. et al. (2018). Modern Pathology. 10.1038/s41379-018-0021-y

נושאים קשורים:  GATA3,  קרצינומה קשקשית,  אפיתל קשקשי,  p53,  HPV,  אבחון,  מחקרים,  וירוס הפפילומה האנושי – HPV
תגובות