• יו"ר: פרופ' איריס ברשק
  • מזכיר האיגוד: ד"ר צחי נוימן
  • גזברית: ד"ר יהודית קראוס
  • חברי ועד: פרופ' דב הרשקוביץ, ד"ר חנניה ואקנין, ד"ר ליאת אפל שריד, ד"ר עדי יוסיפוביץ
סרטן שד

ניתוח מולקולארי של סרטני שד שקשורים ל-PALB2

החוקרים הדגימו, בהתבסס על 15 דגימות מתוך חולות עם סרטן שד פולשני, ש-PALB2 עובר אינאקטיבציה בי-אללית ברוב חולות סרטן השד עם מוטציית PALB2 מולדת

PALB2 מתבסס כגן הפרידספוזיציה החשוב ביותר עבור סרטן שד בעל חדירות בינונית עד גבוהה לאחר BRCA1 ו-BRCA2. החוקרים מציינים שעל פי הידוע, מוטציות בגנים קלאסיים התורמים לנטייה המוקדמת לסרטן שד נחשבים כרצסיביים ברמת התא ועל כן יש צורך במוטציה סומטית שנייה על מנת לעורר את המחלה.

עם זאת ומתוך המידע המועט הקיים, יתכן ש-PALB2 מהווה דוגמה לגן שלא נכלל בפרדיגמת המכה השנייה של Knudson.

החוקרים ביצוע ניתוח מספר העתקים לכל רוחב הגנום במטרה לנתח את PALB2 וגנים אחרים שידועים כדרייברים לסרטן שד ב-15 דגימות מחולות עם סרטן שד פולשני שאובחנו כנשאיות של מוטציה מולדת ב-PALB2.

רוב הגידולים הראו הוכחות ברורות לאי-הפעלה בי-אללית של PALB2 י(10/15) אם כאובדן הטרוזיגוטיות שעירב אלל מזן הבר (6 גידולים) ואם כמוטציה סומטית נקודתית (4 גידולים). כל סרטני ה-PALB2-null הראו חוסר ברקומבינציות המולוגיות (homologous recombination deficiencyי(HRD)) שמתאים לחוסר בתיקון רקומביננטים הומולוגיים.

החוקרים סבורים שמעניין לציין שכל גידולי PALB2 למעט אחד התאפיינו גם הם בציון HRD גבוה, מה שמציע שמנגנון חלופי של אובדן תפקודי של PALB2 משחק תפקיד בסרטנים אלה.

החוקרים מציעים שממצאים אלה מדגימים ש-PALB2 עובר אינאקטיבציה בי-אללית ברוב חולי סרטן השד עם מוטציית PALB2 מולדת. החוקרים מציינים שלממצא זה יש השלכות על היכולת לאתר גנים נוספים בעלי תכונות דומות.

מקור: 

LEE, J.E.A. et al. (2018). The Journal of Pathology. 245 (1)

נושאים קשורים:  סרטן שד,  BRCA,  breast cancer,  אלל,  PALB2,  רקומבינציה,  הטרוגניות,  מחקרים
תגובות