ממאירות

האם ניתן להגיע לאבחנה מוקדמת של ממאירות באזור הבטן על סמך תסמינים מסוימים?

החוקרים ביצעו מחקר עוקבה פרוספקטיבי שכלל רופאי משפחה ממספר מדינות באירופה והדגימו כי ישנם תסמינים מסוימים אשר מקושרים לאבחון עתידי של ממאירות באזור הבטן

כאבי בטן חזקים (צילום: אילוסטרציה)

תסמינים שונים המופיעים באזור הבטן עשויים להיות סימן לממאירות, אך תפקידם אינו ברור דיו. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין תסמינים באזור הבטן לבין אבחנה בהמשך של ממאירות באותו אזור.

מדובר במחקר עוקבה פרוספקטיבי שכלל 493 רופאים כלליים ממרפאות בנורבגיה, דנמרק, שוודיה, סקוטלנד, בלגיה והולנד. הרופאים שהשתתפו במחקר התבקשו לתעד במשך עשרה ימים את הייעוצים שנתנו ולציין את המקרים הבאים: מטופלים אשר הציגו תסמינים הקשורים לבטן שטרם הוגדרו בטופס הקבלה, מידע נוסף על תסמינים לא ספציפיים ומאפיינים של הייעוץ עצמו. לאחר שמונה חודשים, החוקרים ביקשו מהרופאים את המידע בנוגע לאבחנות של ממאירות בקרב המשתתפים.

במחקר תועדו 61,802 מטופלים, אשר מתוכם ל-6,264 (10.1%) היו תסמינים הקשורים לבטן. בקרב 511 (0.8%) מטופלים נעשתה אבחנה של ממאירות באזור הבטן וממאירויות אחרות. מתוך המטופלים שאובחנו עם סרטן בבטן (251 מטופלים), 175 (69.7%) אובחנו תוך 180 ימים לאחר הייעוץ.

החוקרים ביצעו ניתוח רב משתני בו נמצא שיחס הסיכונים (HR- hazard ration) הגבוה ביותר המותאם לפי מין וגיל היה עבור תסמין בודד של דימום רקטלי (HR 19.1, רווח בר סמך 95%= 8.7-41.7). בנוסף, נמצא ערך ניבוי חיובי > 3% עבור המטוריה מקרוסקופית, דימום רקטלי וירידה לא רצויה במשקל, עם שינויים כתלות בגיל ובמין.

שלושת התסמינים המתייחסים לדימום לא רגיל היו בעלי ספציפיות גבוהה לממאירות במעי הגס, ברחם ובשלפוחית השתן.

מסקנות המחקר הן שמטופלים עם ממאירות לא מאובחנת עשויים להגיע עם או בלי תסמינים וכי תמיד יש להתייחס ולנסות להסביר מקרים של דימום חריג. כמו כן, בכל סוגי הממאירות באזור הבטן מופיעים כאבי בטן וישנם תסמינים ייחודיים שעשויים להצביע על סרטן המעי הגס. ממצאי המחקר חשובים מכיוון שהם יכולים להשפיע על אופן המחשבה והפעולה של רופא המשפחה ולקדם אבחנה מוקדמת של ממאירות.

מקור: 

Holtedahl, K. et al. (2018) British Journal of General Practice 68,670.

נושאים קשורים:  ממאירות,  אבחנה מוקדמת,  מודלים של יחס סיכונים,  תסמינים,  מחקרים
תגובות