סרטן שד

αE-catenin הוא מדכא אפשרי להתפתחות סרטן שד

החוקרים הדגימו, באמצעות מודל משולב של מערכות תאים ו-In vivo, ש-α-catenin יכול לשמש מדכא לממאירות סרטן שד פולשני מסוג לובולרי

כיבוי מוטנטי של E-cadherinי(CDH1) הוא המניע העיקרי של סרטן שד פולשני מסוג לובולרי (ILC). זאת למרות שכ-15-10% מכלל סרטני ה-ILC שומרים על E-cadherin מוגבל לממברנה, על אף דפוס התפשטות גידולי פולשני ולא אחיד. בהינתן ש-ILC תלוי בכיווץ תמידי של אקטומיוזין עבור התפתחות והתקדמות הגידול, החוקרים עשו שימוש במערכות תאיות ובניסויים in vivo על מנת לחקור את ההשלכות של אובדן a-cateninי(CTNNA1) על אובדן בקרת העיגון של קרצינומת שד לא חודרנית. כך, החוקרים מצאו שהשתקת מוטציות סומטיות ב-CTNNA1 בסרטני שד אנושיים קושרה עם פנוטיפים לובלריים ודוקטו-לובלריים.

בנוסף, מצאו החוקרים שאובדן של a-catenin ושל E-cadherin בסרטני שד שמקורם בעכבר ובאדם, בהתאמה, הביאו למיקום בלתי שגרתי של E-cadherin, מורפולוגיית תא עגולה ועמידות לאנויקיס.

ניסויי עיכוב פרמקולוגיים הדגימו שבדומה ל-ILC עם מוטציית E-cadherin, עמידות לאנויקיס שהושרתה באמצעות אובדן ב-a-catenin הייתה תלויה במנגנון הכיווץ האקומיוזיני עם Rho/Rock.

לבסוף, באמצעות מודל עכברי מבוסס על השתלה, החוקרים הדגימו שהשתקה נרכשת של a-catenin היא טומור סופרסור להתפתחות סרטן שד מסוג לובולרי. על כן, היא מהווה אירוע אלטרנטיבי להשתקת E-cadherin, חוסר תפקוד של צומת הצמדה (adherents junction) וכיווץ אקטומיוזין תמידי.

מקור:

De Groot, J.S et al. The Journal of Pathology (2018).

נושאים קשורים:  סרטן שד,  שריר,  כיווץ,  אקטומיוזין,  קרצינומה,  ILC,  lobular,  ductal,  עכבר,  in vivo,  CTNNA1,  E-cadherin,  a-catenin,  מחקרים
תגובות