חדשות

טיפול חדשני עשוי להאריך חיים של חולי סרטן ריאות וסרטן שחלות מתקדמים

הטיפול שנוסה היה שילוב התרופה הביולוגית Vistusertib עם התכשיר הכימותרפי Paclitaxel, שבלם התפתחות הסרטן לכשישה חודשים וגרם לכמה מהגידולים הממאירים להתכווץ

סרטן השחלות. הגידול התכווץ

טיפול חדשני לחולות בסרטן שחלות ובסרטן ריאות סופניים עשוי להאריך את חייהם בממוצע בעוד 5.8 חודשים, כך דווח השבוע במאמר לכתב העת Annals of Oncology.

מחברי המאמר – צוות של המכון לחקר הסרטן בלונדון – מתארים בו ניסוי קליני, בשלב מוקדם, שהציג את התוצאות הללו והם הגדירו את הממצאים "מבטיחים מאוד".

הרופאים שביצעו את הניסוי מסרו כי השילוב בלם את גדילת הסרטן למשך כמעט שישה חודשים וגרם לחלק מהגידולים הממאירים להתכווץ.

שלב א' בניסוי (Phase I) יועד בראש ובראשונה לבחון את בטיחות התרופות. השילוב ניתן ל-25 חולים עם סרטן שחלות בשלב מתקדם ביותר ול-40 חולי סרטן ריאות מסוג קרצינומה של תאי קשקש לא קטנים (Squamous non small cells). כל המטופלים היו כאמור עם סרטן מתקדם מאוד שהטיפולים הסטנדרטיים שנתנו להם כשלו.

במאמר הודגש כי אצל 52% מהחולות עם סרטן שחלות ו-35% מחולי סרטן הריאות שטופלו במשלב נראתה לפחות הקטנה ב-30% בגודל הגידולים הממאירים. וכאמור, הטיפול עצר בשני סוגי הסרטן, את גדילתם ב-5.8 חודשים בממוצע.

פרופ' אודאי בנרג'י (Udai Banerji), סגן מנהל היחידה לפיתוח תרופות במכון לחקר הסרטן בלונדון ותאגיד הבריאות "רויאל מרסדן", אמר: "שילבנו  את הכימותרפיה עם תרופת היעד והמשלב חסם את הדרך שבה תאי הסרטן הגיבו לטיפול, וזאת כדי להאריך את שרידות המטופלים. כל החולים מיצו את כל האופציות הטיפוליות האחרות".

הצוות פיתח את המשלב התרופתי לאחר ששם לב לכך שבתאי סרטן שחלות העמידים לכימותרפיה יש רמות גבוהות של המולקולה p-S6k – זאת שמסייעת לתאי הסרטן לגדול במהירות. התרופה Vistusertib פועלת על שני חלבונים שמפעילים את ה-p-S6k. החוקרים סבורים כי שילוב תרופה זאת עם התכשיר הכימותרפי Paclitaxel עצר את תאי הסרטן מלהשתמש באותה מולקולה כדי לגדול.

עתה נערך הצוות לבצע ניסוי בהיקף גדול יותר עם כ-140 נשים עם סרטן שחלות חוזר שמצבן התדרדר וגויסו לשלב ב' (Phase II). הצפי שהתוצאות ייוודעו בשנה הבאה. תיבחן בו יעילות המשלב גם בהשוואה לכימותרפיה לבדה.

נושאים קשורים:  סרטן ריאות,  סרטן השחלות,  קרצינומה של תאי קשקש לא קטנים,  Squamous non small cells,  מחקר קליני,  חדשות,  Vistusertib,  paclitaxel,  טיפול בסרטן מתקדם
תגובות

הכותרות שלכם לא רלבנטיות ואני חושבת שכדאי להזהר בהן. הכותרת מדברת על הארכת חיי מטופלים כאשר תוכן הכתבה מדבר על משך תגובה לטיפול בלבד , שאינו יוצא דפן , ובמחקר בפאזה 1 בלבד . בהתחשב בכך שמדובר באתר רפואי ולא באתר לקהל הרחב הייתי מצפה לקצת יותר אחריות בבחירת הכותרת ולא ביצירת כותרות שתכליתן לעשות כותרות