• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

מחקר ענק קובע: צריכת אלכוהול בכל כמות מסוכנת לבריאות

ד"ר ריצ'רד הורטון, עורך The Lancet, על ממצאי המחקר שנערך ב-195 מדינות: "האלכוהול הוא אחד מגורמי המוות העיקריים בעולם היום. יש לפעול כעת ובדחיפות כדי למנוע מיליוני מקרי מוות"

צריכת אלכוהול (אילוסטרציה)

מדי שנה מתים בעולם 2.8 מיליון בני אדם כתוצאה מנזקי צריכת האלכוהול. אלכוהול בכל כמות מגביר משמעותית את הסיכון לתחלואה, כך מציין דו"ח שפורסם בסוף השבוע ב-The Lancet.

בראש צוות המחקר עמד ד"ר מקס גריסוולד מאוניברסיטת וושינגטון בסיאטל. הצוות כלל יותר מ-500 חוקרים מ-40 מדינות. הצוות ביצע מטה-אנליזה של הנתונים מתוך 694 מחקרים קודמים כדי להעריך את שכיחות צריכת האלכוהול ב-195 מדינות בעולם וסקר גם 592 מחקרים כדי לבדוק את גורמי הסיכון והנזקים הבריאותיים הקשורים בצריכת האלכוהול  במדינות השונות ב-2016-1990.

בין הממצאים העיקריים שעלו במחקר:

אלכוהול הוא גורם סיכון מוביל לתמותה ונזקי תחלואה בעולם: 12% מכלל מקרי המוות בגילאי 49-15 הם כתוצאה מצריכת אלכוהול. בקבוצת גיל זאת זהו גורם הסיכון המרכזי - 3.8% מכלל מקרי המוות בנשים ו-12.2% בגברים.

אין כמות בטוחה של אלכוהול. יתרונותיו הבריאותיים, אם קיימים בכלל, זניחים לעומת הסיכון הרפואי שבו.

בקרב בני 15 ומעלה צריכת משקה אלכוהולי אחד ביום מגבירה סיכון לאחת מ-23 מחלות ב-0.5% בהשוואה למי שאיננו שותה כלל אלכוהול. הקשר בין אלכוהול למחלות חזק במיוחד במחלות הסרטן, פציעות ומחלות זיהומיות, מחלות לב וכלי דם, סוכרת ואפילפסיה. כמו כן משפיע אלכוהול כסיבוך לדלקת ריאות, זיהומים אחרים במערכת הנשימה, פגיעות מכוונות (קטטות, נסיונות התאבדות); פציעות לא מכוונות  ותאונות דרכים.

ככל ששותים יותר עולה הסיכון הבריאותי. סיבות המוות העיקריות כתוצאה מהאלכוהול בקבוצת גיל זו היו: שחפת (1.4% ממקרי המוות), תאונות דרכים (1.2%), פגיעה עצמית (1.1%). בקרב בני 50 ומעלה: מחלות סרטן היו סיבת התמותה העיקרית כתוצאה מצריכת האלכוהול: 27.1% ממקרי המוות בנשים ו-18.9% בגברים.

32.5%  מאוכלוסיית העולם – כ-2.4 מיליארד בני אדם - צורכים משקאות אלכוהוליים. מהם 25% נשים (0.9 מיליארד) ו-39% גברים (1.5 מיליארד). נשים צורכות מדי יום 0.73 משקאות אלכוהוליים וגברים 1.7 משקאות בממוצע.

צריכת האלכוהול הגבוהה ביותר היא בדנמרק: 95.3% בנשים ו-97.1% בגברים. בפקיסטן, לעומת זאת, הצריכה המועטה ביותר בקרב גברים 0.8% מהאוכלוסיה ובבנגלדש 0.3% .

מספר כוסיות האלכוהול בממוצע ביממה הנצרכת ברומניה בידי גברים - 8.2 – הצריכה הגבוהה ביותר. בקרב נשים - באוקראינה 4.2 כוסיות אלכוהול. בישראל מדובר בממוצע של 0.64 בגברים, 0.84 בנשים ועל פי נתוני המחקר, שיעור צרכני האלכוהול בגברים בישראל בכל הגילאים הוא 43% בממוצע ושיעור הנשים הוא 36% בממוצע.

כמות של כ-10 גרם אלכוהול נקי ביום הוגדרה כמנה "סטנדרטית" אחת, אולם בבריטניה מנה היא 8 גרם אלכוהול, באוסטרליה 10 גרם, בארה"ב 14 גרם וביפן - 20 גרם. 10 גרם מקבילים לפחית בירה אחת של 375 מ"ל עם ריכוז אלכוהול של 3.5%, לכוס יין קטנה עם ריכוז אלכוהול של 13% או לכוסית וויסקי עם ריכוז אלכוהול של 40%.

במאמר מערכת הנלווה לדו"ח המחקר כתבה ד"ר רובין בורטון מ"קינגס קולג'" בלונדון: "אלכוהול הוא בעיה רפואית משמעותית וכלל עולמית. יש עדות מוצקה לכך שצריכתו מגבירה את הסיכון לפגיעה גופנית ומחלות סרטן. אין כמות בטוחה של צריכת אלכוהול. שרי הבריאות בעולם צריכים לפעול להגברת המיסוי על האלכוהול ולהקטנת החשיפה של ילדים ונוער למשקאות האלכוהוליים".

ד"ר אמנואלה גקידו מאוניברסיטת וושינגטון שהובילה את המחקר אמרה: "הסיכונים הבריאותיים המתלווים לאלכוהול הם עצומים. הממצאים תואמים מחקר עדכני אחר, קודם, שהציג מתאם ברור ומשכנע בין שתיית אלכוהול למוות בטרם עת, לסרטן ולמחלות לב וכלי הדם. רק אפס צריכה של אלכוהול מקטינה למינימום את הסיכון הכללי לפגיעה בבריאות".

בהודעה לתקשורת שהפיץ לקראת פרסום דו"ח המחקר, כתב עורך The Lancet, ד"ר ריצ'רד הורטון: "עכשיו אנו מבינים שהאלכוהול הוא אחד מגורמי המוות העיקריים בעולם היום. צריכים לפעול כעת בדחיפות כדי למנוע מיליוני מקרי מוות".

בדיווח על ממצאי המחקר שהופיע ב"הארץ", אמר פרופ' יונה אמיתי, מומחה לרפואת ילדים, בריאות הציבור וטוקסיקולוגיה באוניברסיטת בר אילן ובקופת חולים מאוחדת, לשעבר מבכירי משרד הבריאות: "ממצאי המחקר הם בגדר רעידת אדמה בתחום בריאות הציבור. לפרסום הזה, ככל הנראה, משקל עצום. בסיס המידע של צוות המחקר הוא הרחב ביותר אי פעם לצורך סקירת צריכת האלכוהול ונזקיו".

נושאים קשורים:  השפעת אלכוהול,  נזקי אלכוהול,  The Lancet,  תחלואה ותמותה,  צריכת אלכוהול,  סיכון רפואי,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
26.08.2018, 11:06

רק שבבנגלדש חיים עד 72 בממוצע ובדנמרק 81.

אנונימי/ת
26.08.2018, 19:18

החיים הם גורם המוות מספר אחד , מדעית איש לא יצא מהם בחיים לא משנה כמה הוא שמע שטויות מעין כאלו קרא מאמרים מופרכים , עשה קולונוסקופיה בגיל 50 וממוגרפיה מגיל חמישים כל שנתיים.
הכל שטויות , עם שר בריאות כמו שלנו שנהיה בריאים.

אנונימי/ת
26.08.2018, 22:50

אם "סיבת המוות העיקרית כתוצאה מאלכוהול היא שחפת" אז נדמה לי שזה מסכם היטב את אמינותו של המאמר הזה, שמהווה חולייה נוספת בקמפיין המופרע של הלנצט נגד אלכוהול. בישראל נפטרים מדי שנה עשרות בודדות של חולי שחפת, רובם ככולם חולי איידס. לעומת זאת, ממחלות לב וסיבוכיהן, שצריכה מתונה של אלכוהול מפחיתה, נפטרים עשרות אלפי אנשים בשנה. המאמר מסכם מחקרים ישנים מ-195 מדינות שרובן נמצאות בעולם השלישי והקשר שלהן לרפואה המערבית קלוש ביותר.

במחקר של אנג'לה ווד שפורסם בלנצט באפריל התברר שוב שהתמותה ביחס לכמות האלכוהול נתונה בעקומת J (או U) כאשר התמותה המינימלית היא בצריכה מתונה של אלכוהול ולא בהימנעות ממנו. אז מה עשו בלנצט? פשוט מחקו את החלק השמאלי של העקומה ופרסמו רק את החלק הימני, בעוד שאת החלק השמאלי זרקו לעמוד 30 בנספחים.

הפעם ליתר ביטחון מחקו את זה גם מהנספחים, המאמר הנוכחי לא כולל שום ניתוח תמותה לפי היקף צריכת אלכוהול, גם לא בנספחים שכוללים מעל 2000 עמודים. הניתוח הוא רק לפי היארעות מחלות, וגם שם אם חופרים בנספחים אז מתברר, שוב, שעבור מחלות לב, כלי דם וסוכרת דווקא צריכה מתונה של אלכוהול מועילה.

גם השיטה המפוקפקת של פרסום מאמר עם מאות מחברים היא תרגיל ביחצי ציבור ותו לא שנועד להקנות לו חשיבות יתרה מעבר לערכו המוגבל.

אי אפשר בהקשר זה גם לא להזכיר את הסיכול הפוליטי של ה-RCT של NIH על השפעות יין אדום בתירוץ ההזוי שמספר המשתתפים לא גבוה מספר כדי להציג את נזקי האלכוהול אלא רק את תועלתו. כנראה שמי שטוען זאת לא למד מבוא לססטיטיקה א', אם מספר מינימלי מספיק רק להציג תועלת ולא נזק אז זה אומר שהתועלת עולה על הנזק והיחס הזה בין תועלת לנזק יישאר לא משנה כמה תגדיל את ה-N.

28.08.2018, 11:23

הכותרת אינה תואמת את המחקר, שמדבר על צריכה יומית של לפחות 10 גר' אתילי טהור (we produced estimates of the prevalence of current drinking, abstention, the distribution of alcohol consumption among current drinkers in standard drinks daily (defined as 10 g of pure ethyl alcohol), כך שלגבי צריכת אלכוהול קלה, ואולי אף בינונית, כותרת זו אינה נכונה.