חדשות

לאספירין תועלת מעטה במניעת אירוע קרדיווסקולרי ראשוני

שימוש באספירין מנע אירועים וסקולריים בקרב מטופלים חולי סוכרת ללא עדות למחלה קרדיווסקולרית בעת תחילת המחקר, אבל גם הוביל ליותר אירועי דמם

אספירין (צילום: אילוסטרציה)
אספירין (צילום: אילוסטרציה)

נטילת אספירין יום-יום מפחיתה סיכון לאירוע קרדיווסקולרי ראשון עבור מי שנמצא בסיכון גבוה לסוכרת סוג 2, אלא שעניין זה מתאזן נוכח הסיכון לדימום, כך עלה ממחקר אחד בשיטה האקראית, בעוד שמחקר שני לא הציג ממצאים חד משמעיים לעניין הסיכון הנמוך עד מתון עבור אנשים ללא סוכרת. על המחקרים דווח השבוע בכנס החברה האירופית לקרדיולוגיה ESC במינכן ובמקביל במאמר ל-NEJM.

במחקר בשם ASCEND ניתן מינון של 100 מ"ג אספירין והוא הציג הפחתה יחסית של 12% בהתקף לב (MI), שבץ, התקף איסכמי חולף (TIA) או מוות מדימום וסקולרי לא תוך גולגלתי בהשוואה לפלצבו בקרב בגירים עם סוכרת מכל סוג שהוא (במשך תקופה חציונית של 7.4 שנים ביחס של 8.5% מול 9.6% בהתאמה).

עם זאת, דימום מז'ורי הוגבר בשיעור של 29%, כך מסרה ד"ר ג'יין ארמיטאג' מאוניברסיטת אוקספורד הבריטית בעת הצגת ממצאי המחקר.

אפקט הנטו היה במניעת שישה אירועים וסקולריים ובגרימת שלושה דימומים מג'וריים ב-5,000 שנות-אדם בקרב חולים עם או מתחת ל-5% ניבוי לסיכון במשך חמש השנים הבאות, בעוד שלגבי אלה ששיעור החיזוי לסיכון היה 10%, המניעה הושגה לגבי עשרה אירועי דימום מג'ורי ב-5,000 שנות-אדם.

"בשום קבוצה מבין משתתפי הניסוי", מסרה ד"ר ארמיטאג', "לא נמצאו יתרונות ברורים שדיכאו סיכונים". גם במחקר הזה השתתפו 15,480 מטופלים בריטים בני 40 ומעלה עם סוכרת וללא מחלה קרדיווסקולרית בעת שנכנסו למחקר.

שיעור אירוע ראשון ממוות קרדיווסקולרי, MI, אנגינה לא יציבה, שבץ מוחי או TIA בתקופה חציונית של 6 חודשים היה 4.29% עם אספירין 100 מ"ג מול 4.48% בלעדי טיפול זה. דימום GI היה בשכיחות של יותר מפי שניים אצל נוטלי אספירין יומי ובסך הכל אירועים שליליים חמורים ותמותה היו בשיעור דומה בין שתי הקבוצות במחקר.

פרטים נוספים מתוך דיווח ב-Medpage Today: ד"ר ארמיטאג' אמרה בכנס: "אסטרטגיות מניעה אחרות, במיוחד כשמדובר בחולי סוכרת, השיגו תוצאות טובות ואין מקום לאספירין", ועם זאת הדגישה שאיננה קוראת בזה למטופלים להפסיק על דעת עצמם ליטול אספירין.

נושאים קשורים:  אספירין,  דימום,  סיכון לדימום,  חדשות,  סוכרת סוג 2,  ESC,  אירועים קרדיווסקולריים
תגובות
31.08.2018, 11:05

המחקר נמשך 5 שנים. מגוחך להביא תוצאות אחרי פרק זמן כל כך קצר.