חדשות

היחידה לגידולים נוירו-אנדוקריניים ב"הדסה" הוכרה כמרכז מצוינות אירופאי

ההכרה של האיגוד האירופאי לגידולים נוירו-אנדוקריניים ביחידה ב"הדסה עין כרם" תאפשר קידום ופיתוח הטיפול בחולים, שיתופי פעולה בינלאומיים במחקר הקליני והמעבדתי וגישה למאגרי מידע

האיגוד האירופאי לגידולים נוירו-אנדוקריניים (ENETS - European Neuroendocrine Tumor Society) הכריז על היחידה לגידולים נוירו-אנדוקריניים בהדסה עין כרם כעל מרכז מצוינות. את היחידה הרב תחומית מנהלת ד"ר סימונה גלסברג.

גידולים נוירו-אנדוקריניים מתפתחים בתאים נוירו-אנדוקריניים המפוזרים באיברים כמו הקיבה, המעיים, הלבלב והריאות. שם מיוצרים הורמונים כחלק מהמערכת הנוירו-אנדוקרינית.

ד"ר גלסברג ציינה כי הכרה ביחידה כמרכז מצוינות אירופאי תאפשר קידום ופיתוח הטיפול בחולים, קידום ושיתופי פעולה עם מרכזים מובילים בעולם במחקר הקליני והמעבדתי, גישה למאגרי מידע בינלאומיים והשתתפות בהם ואפשרויות נוספות להתפתחות נוספות.

"מותה של הזמרת המופלאה ארית'ה פרנקלין מגידול נוירו-אנדוקריני ולפני כן מותו של מייסד חברת אפל סטיב ג'ובס מגידול מסוג זה בלבלב הם תזכורת מעציבה לקטלניות המאיימת מהגידולים הממאירים הללו", אמרה ד"ר גלסברג. "גידולים אלה הם בעלי פוטנציאל לממאירות אם לא יאובחנו במהירות ולא יינתן לחולה טיפול מוקדם ככל שניתן", הוסיפה.

"ההחרפה במצב הגידולים נוירו-אנדוקריניים היא התפתחות הנצפית פעמים רבות באיחור. שיעור המטופלים בבעיה רפואית זאת גדלים בהתמדה משנה לשנה", אמרה ד"ר גלסברג. "אין מדובר חלילה במגפה, אלא במודעות הגוברת לקיומה של הבעיה, אבחון מוקדם שלה בבדיקות סקר, ופיתוח כלים אבחנתיים מתקדמים אחרים.

"תשומת ליבו של המטופל ושל הרופאים בקהילה לתסמינים הרומזים על היתכנות לבעיה זאת - שלשולים, הסמקה, כאבי בטן, נשימה מצפצפת ונוספים - מביאה לעריכת בדיקות סקר ואלו משנות את הסיכוי הטיפולי. בשנים האחרונות חלה התקדמות ניכרת לא רק ביכולת האבחונית אלא גם באופציות הטיפול. המטרה היא להפוך את החולה בסרטן מהסוג הזה לחולה באיכות חיים טובה".

ד"ר גלסברג ציינה "כי הנהלת הדסה זיהתה את הצורך בקידמה ובחדשנות בתחום זה, הטתה שכם וגיבתה את היחידה בהקמת הצוות הרב תחומי מהמעלה הראשונה הפועל בה כיום, גיבוי שהמשיך גם בהליך המורכב של הגשת היחידה למועמדות וזכייה כמרכז מצוינות".

על הקריטריונים המחמירים של ENETS לצורך הכרזת היחידה כמרכז מצוינות נדרשים דו"חות משני בקרים - פרופ' גונתר קלופל מאוניברסיטת מינכן בגרמניה, מהפתולוגים המובילים בתחום הגידולים הנוירו-אנדוקריניים בעולם המשמש סוקר מטעם ה-ENETS, וד"ר דורית ברטון, מבקרת בריאות ויועצת איכות מטעם החברה הגרמנית לאיכות, (German Association for Quality) שמונתה כבקרית חיצונית. הביקורת נערכת על בסיס שנתי. במהלכה טופלו ב"הדסה" כ-80 מטופלים חדשים עם גידולים נוירו-אנדוקריניים. בין הטיפולים: אנאלוג רדיואקטיבי לסומטוסטטין.

נושאים קשורים:  האיגוד האירופאי לגידולים ניורו-אנדוקריניים,  ENETS,  גידול נוירו-אנדוקריני,  ד"ר סימונה גלסברג,  חדשות,  פרופ' גונתר קלופל,  מרכז מצוינות אירופאי,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות
05.09.2018, 19:42

כל הכבוד
גם מרכז למצוינות לניתוחים של גידולים אנדוקריניים

05.09.2018, 21:01

כל הכבוד, אין כמו הדסה.

06.09.2018, 08:10

יש לי אינטרס אישי ליצור קשר עם המרכז. גאה שזה בארץ. כל הכבוד