חדשות

התכנית הלאומית עובדת: סרטן צוואר הרחם לקראת מיגור מלא באוסטרליה

על פי התחזית, סרטן זה עשוי להיות מסווג באוסטרליה כ"סרטן נדיר" ב-2022 כאשר שיעור החולות במדינה זאת ירד מתחת ל-6 ל-100 אלף נשים

בדיקת PAP, איתור סרטן צוואר הרחם (צילום: אילוסטרציה)

אוסטרליה עשויה להיות המדינה הראשונה לסלק מתחומה באופן אפקטיבי את סרטן צוואר הרחם אם יימשך בה מודל פעילות בנושא זה הכולל תכנית לאומית של סריקות וחיסונים. המחלה עשויה להיות מעשית ממוגרת כבעיה בתחום בריאות הציבור בהיקף כלל ארצי בתוך 20 שנה.

על מודל הפעילות באוסטרליה שיכול לשמש דוגמא למדינות השונות פורסם בשבוע שעבר ב-The Lancet Public Health Journal. על פי התחזית, סרטן זה עשוי להיות מסווג באוסטרליה כ"סרטן נדיר" ב-2022 כאשר שיעור החולות במדינה זאת יירד מתחת ל-6 ל-100 אלף נשים. כל זאת תודות לתכניות המניעה שהופעלו בה בהיקף נרחב ומחייב.

ב-2007 היתה אוסטרליה מבין המדינות הראשונות בעולם שהכניסו לתכנית החיסונים שלהן את החיסון כנגד נגיף הפפילומה האנושי (HPV) לנערות. התכנית הורחבה כעבור כמה שנים גם לבנים.

היא ליוותה את תכנית החיסונים בתכנית הסקר לאיתור מוקדם שהחלה ב-1991. בשנה שעברה נכנס לתוקף סקר שגרתי לאיתור סוג סרטן זה (מבדק Pap Smear) שנחשב לרגיש יותר לנגיף מחולל המחלה. הבדיקה החדשה מתבצעת אחת לחמש שנים והיא על פי ההערכות תפחית את שיעורי סרטן צוואר הרחם ב-20% לפחות בשנים הקרובות.

סרטן צוואר הרחם נגרם על ידי קבוצה של לפחות 100 סוגים של נגיף HPV המוגדרים כ"בעלי סיכון גבוה". מדובר במחלה זיהומית המועברת במגע מיני. נשים רבות עלולות להידבק בנגיף במהלך חייהן מבלי שיראו סימנים של מחלה. זה סוג הסרטן הנשי הנחשב לרביעי בשיעור הנשים החולות בו. שיעור התמותה ממנו גבוה בעולם, כך על פי ה-WHO.

עם זאת, הרוב המכריע של המקרים אינם מציגים תסמינים והזיהום לרוב נעלם מעצמו. אבל כאשר מדובר בזיהום עיקש ומתמיד – זה מה שמוביל להופעת סרטן צוואר הרחם. סוגי הנגיף שמוגדרים כבעלי סיכון נמוך מובילים להופעת יבלות באיברי הרבייה. כמעט כל צורות סרטן צוואר הרחם, 99.7%, מהם נגרמו עקב זיהום בנגיף HPV המסווג כבעל סיכון גבוה. החיסון שהונהג במדינות שונות מספק הגנה מפני ארבעה טיפוסים או זנים של הנגיף הגורמים לכ-80% ממקרי סרטן צוואר הרחם.

כיום שיעור החולות באוסטרליה עומד על שבעה מקרים ל-100 אלף נשים – לערך מחצית מהממוצע העולמי. על פי המחקר שעליו דווח כאמור בכתב העת לנושאי בריאות הציבור של "לנסט", התחזית באוסטרליה היא שהשיעור הנוכחי ירד ל-4 ל-100 אלף מקרים בשנה עד 2035 וזה כבר שיעור שפוטנציאלית ניתן יהיה לסווגו כ"סרטן בהכחדה ומיגור".

ה-WHO עדיין לא יצר מודל כזה של פעולות כמו באוסטרליה. ד"ר מייגן סמית, חוקרת בכירה במועצת הסרטן של מדינת ניו-סאות-וולס באוסטרליה, אמרה ל-BBC כי נראה שאוסטרליה תהיה המדינה הראשונה בעולם בהנחה שלא יחול שינוי בתכניות המניעה שמבוצעות שם כרגע.

נושאים קשורים:  אוסטרליה,  סרטן צוואר הרחם,  HPV,  תכנית חיסונים,  חדשות,  וירוס הפפילומה האנושי – HPV
תגובות
11.10.2018, 08:32

יש צורך לעודד מתן חיסון מנע לפפי לומה וירוס. הבעיה של נשים הוא פחד מתופעות לואי, ועל זה יש צורך בפרסום נרחב והסברה מקיפה!

למה רק נשים צריכות להתחסן? זה שוב כמו עם גלולות נגד הריון, שרק נשים לוקחות אותן. לדעתי צריך לחסן גם את הבנים, גם כי הם יכולים לחלות בסרטן הפין, פי הטבעת, הלוע וסרטן צוואר-ראש עקב הוירוס הזה ( ראה כתבות למעלה), וגם כי הם מעבירים את הזיהום בתור נשאים.

אנונימי/ת
22.10.2020, 11:05

תתעדכני אירינה , מחסנים גם בנים במסגרת חיסוני השגרה (יכול להיות שההענות אצלם נמוכה יותר), בדיוק מהסיבות שציינת. המצב דומה לחיסוני אדמת שבעבר היה ניתן רק לבנות, ולאחר מכן הוסיפו לבנים.
ההשוואה שלך לגלולות נגד הריון מטופשת. אף אחת לא צריכה לקחת גלולות נגד הריון. היא יכולה לבחור בין ליטול גלולה נגד הריון, להסתכן בהריון, לנקוט באמצעי מניעה אחר (קונדום למשל) או להתנזר ממין.